Maandag 01/06/2020

Groen licht voor zelfrijdende auto

Open Vld wil het verbod op zelfrijdende auto's in ons land opheffen en werkt daarvoor aan een wetgevend initiatief. België wil samen met Nederland een voortrekkersrol spelen, zo blijkt uit het voorstel dat De Morgen kon inkijken.

Op het moment dat de eerste zelfrijdende auto's volop worden getest, is het duidelijk dat ze ook in België zullen worden toegelaten. De Senaat werkt aan een voorstel om de laatste juridische obstakels uit de weg te ruimen.

Onder meer Tesla, Audi, Volvo en BMW werken aan een auto die zichzelf bestuurt. Deze week heeft internetgigant Google het eerste volledige prototype gefinaliseerd. De Google Car haalt maximaal 40 kilometer per uur en heeft geen stuur, gas- of rempedaal. "We hopen jullie volgend jaar tegen te komen op de weg", aldus een optimistische Google-topman. In sommige Europese landen en Amerikaanse staten zie je de wagentjes al rondrijden. Je herkent ze aan hun bolle vorm en hun sensoren.

De partijen van de Zweedse coalitie willen de robotauto nu ook naar België halen. De promotie van driverless cars werd al opgenomen in het federale regeerakkoord. Vlaanderen wil ook een proefproject met zelfrijdende auto's op poten zetten, maar zat tot nu toe vast aan federale en Europese wetgeving. Daarom dient regeringspartij Open Vld een voorstel tot resolutie in bij de Senaat om alle juridische en praktische obstakels weg te werken. De andere meerderheidspartijen - N-VA, CD&V en MR - kunnen zich daarin vinden.

Uitzonderingen

Vandaag zijn zelfrijdende wagens nog verboden in België. Ons land ondertekende in 1968 namelijk het Verdrag van Wenen over het wegverkeer. Dat bepaalt dat elk voertuig een bestuurder moet hebben en dat die bestuurder in staat moet zijn om het voertuig onder controle te houden. Op internationaal niveau moet het begrip 'bestuurder' dus opnieuw worden gedefinieerd. Los daarvan kan België uitzonderingen op de wegcode invoeren om testen op de openbare weg toe te staan. Ook moeten er juridische regels komen. Wie is bijvoorbeeld aansprakelijk bij ongevallen? De gebruiker of de constructeur?

Sombere cijfers

Het is geen toeval dat het voorstel nu wordt gelanceerd. Dinsdag heeft het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) erg sombere cijfers gepresenteerd. In 2014 hebben uitzonderlijk veel mensen het leven gelaten op de weg. Sinds 2013 is het aantal ongevallen en gewonden met bijna 3 procent gestegen. Bij fietsers is die toename nog zorgwekkender: ruim 11 procent.

Een oudere studie van het BIVV geeft ook inzicht in de oorzaken van die ongevallen. Het merendeel is te wijten aan menselijke fouten. Meestal gaat het om overdreven snelheid

(51 procent), alcoholmisbruik (47), onoplettendheid (39) of agressief rijgedrag (38).

"Door de introductie van autonoom rijden wordt de belangrijkste oorzaak van ongevallen weggenomen", zegt Open Vld-senator Lode Vereeck. Uit een studie van de Nederlandse Rijksoverheid blijkt dat het slimme autosysteem een enorm potentieel heeft. De robotwagen kan het aantal verkeersslachtoffers met 50 tot 70 procent doen dalen. Vereeck: "Los daarvan wordt het vervoer zuiniger, komt er een betere doorstroming en bijgevolg minder files, en kunnen ouderen of mensen met een lichamelijke beperking makkelijker met de auto rijden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234