Donderdag 24/06/2021

Groen licht voor overname van DoubleClick door Google

De Amerikaanse handelswaakhond, de Federal Trade Commission, heeft na een onderzoek van acht maanden haar goedkeuring gegeven voor Googles overname van DoubleClick. De deal wacht nu op de goedkeuring van Europa, waar de lijst met critici groeit.

Google maakte in april bekend dat het Doubleclick, een bedrijf gespecialiseerd in onlinereclame, voor 3,1 miljard dollar wil overnemen. Met de overname zou Google voet aan de grond willen krijgen in de markt voor display-advertenties. Tegenstanders van de acquisitie zijn vooral bezorgd over de enorme hoeveelheid data waar Google toegang toe zou hebben. De zoekrobot verzamelt informatie over zoekopdrachten, IP-adressen en cookies gedurende 18 tot 24 maanden. Met de toevoeging van DoubleClick zou Google de activiteiten van gebruikers op honderden websites nog beter in de gaten kunnen houden.

Ook de impact op de concurrentie baart velen zorgen. Gevreesd wordt dat Google een veel te dominante positie zal krijgen op de markt van de online-advertenties. Google richt zich met de aankoop van DoubleClick niet alleen op het verkopen van advertenties, maar wil adverteerders meer inzicht geven in het bereik van en de respons op hun reclame.

De goedkeuring van de FTC gisteren betekent niet dat de acquisitie rond is. De Europese Commissie moet op haar beurt nog onderzoeken of de deal de eerlijke concurrentie niet in de weg zal staan. Verwacht wordt dat zij op 2 april een beslissing zal nemen.

Deze week hebben een aantal europarlementariërs, onder leiding van Sophie in 't Veld van de Nederlandse partij D66, gevraagd dat de Europese Commissie ook kritisch kijkt naar de privacy-aspecten rond de overname. "Steeds meer bedrijven bieden diensten aan in ruil voor persoonlijke gegevens," vertelde in 't Veld aan Associated Press. In 't Veld wil dat er eind januari een hoorzitting komt, waarbij de hele internetsector onder de loep zal worden genomen. Ze wijst op het gevaar dat gegevens op straat komen te liggen. Het is volgens haar onduidelijk wat voor rechten mensen hebben als zij internetdiensten als Gmail gebruiken.

De Europese consumentengroep BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs) noemde de overname van DoubleClick in juli al een bedreiging voor de privacy van Europese internetgebruikers. Gisteren herhaalde BEUC die boodschap. (EB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234