Donderdag 22/10/2020

Groen is het nieuwe zwart

De Chanelmeisjes showden de zomercollectie schrijdend door een woud van windmolens, Gucci brengt gerecycleerde schoenen op de markt. Aan de andere kant bulkten de zomerlijnen van de bontjassen. Is ecokledij een vluchtige trend of kleurt luxemode groen in 2013?

Je kon er in 2012 niet naast kijken: elk luxemerk deed wel 'iets' met duurzaamheid. Chanelontwerper Karl Lagerfeld pootte dertien witte windmolens neer op de catwalk, Gucci lanceert persberichten over een lijn pantoffeltjes uit gerecycleerd polyester. Burberry opende een nieuwe winkel met... ecologische confetti. Zijn het kleine pr-stunts of zullen bedrijven het komende jaar hun mentaliteit omgooien?

"Ik denk dat meer en meer merken over een duurzaam productieproces nadenken", zegt de Nederlandse Lynsey Dubbeld, schrijfster van het boek Mode voor morgen. "Aan de ene kant omdat consumenten en actiegroepen dit eisen. Aan de andere kant merken bedrijven dat de prijs van energie en grondstoffen toeneemt. Om kleding te maken hebben ze enorm veel water en energie nodig. Vooral de mainstreammerken als C&A komen tot de conclusie dat ze geld kunnen besparen wanneer ze bijvoorbeeld minder verpakkingen gebruiken."

Dubbeld legt uit dat fast fashion-merken als Puma, H&M en Nike werknemers in dienst hebben die nadenken over een duurzamere toekomst. "Ze verbinden zich aan het behalen van bepaalde doelstellingen tegen 2020 en beloven water te besparen en biokatoen te gebruiken." Toch is een winkelstraat vol duurzame ketens geen scenario voor de nabije toekomst. "Een grote keten als Zara werkt met enorm veel leveranciers. Het duurt erg lang voordat al die bedrijven duurzame stoffen produceren. "

Buiten schot

De grote ketens worden het meest geviseerd door milieuorganisaties. Luxehuizen als Louis Vuitton, Chanel en Dior blijven doorgaans buiten schot. Volgens Dubbeld komt dat doordat veel van deze merken nog in Europa produceren en dus duurzamer werken. "Daarenboven krijgen ze niet zo'n dwingende vraag van klanten als de ketens."

De schrijfster merkt op dat luxemerken vaak kleine, ecologische projecten uitwerken. "Gucci stopt de aankopen van klanten in winkeltassen van duurzaam karton. Louis Vuitton maakt winkeltassen uit bananenbladeren. Prada liet Indiase arbeiders een hele accessoirelijn maken en Tommy Hilfiger werkt met katoen van Afrikaanse boeren." Merken zetten dit soort initiatieven niet in de kijker. "Deze informatie kreeg ik via via. Merken communiceren er niet over in de media, want daarmee stellen ze zich kwetsbaar op", legt Dubbeld uit. "Wanneer een bedrijf roept 'kijk ons eens iets groens doen', staat er onmiddellijk een linie criticasters klaar om dat te doorprikken. Jammer, iedere stap in de goede richting is er een."

Toch doet het wenkbrauwen fronsen dat Prada's zustermerk MiuMiu een zomerlijn vol bont lanceerde. Ook Céline maakte een collectie bonten slippers en pumps. Beknot een volledig duurzaam productieproces de creativiteit van ontwerpers? "Toch niet", vindt Marieke Eyskoot. Ze is een eerlijke kleding-expert en schreef Talking Dress, een gids voor een groene en geweldige garderobe. "Pioniers als Stella McCartney, die geen leder of bont gebruikt in haar collecties, tonen dat een bewuste aanpak en luxekleding wel degelijk samengaan."

Livia Firth, vrouw van Oscarwinnend acteur Colin Firth bewijst sinds 2009 dat een duurzame avondjurk evenveel glamour kan uitstralen als een gewone. Ze lanceerde de 'Green Carpet Challenge'. Firth daagt ontwerpers en sterren uit milieuvriendelijke avondjurken te maken en te dragen. Zo trok Viola Davis, bekend van The Help, een Valentino-creatie uit gerecycleerde flessen aan. Actrice Julianne Moore droeg een groene jurk van Tom Ford op de première van Game Change. Het stuk was niet enkel letterlijk groen, Ford gebruikte resten fluweel van vintage stukken. De bekroning op Firths werk kwam er echter tijdens de Oscaruitreiking, waar Meryl Streep haar beeldje in ontvangst nam in een oogverblindende gouden jurk van Lanvin, gemaakt uit een ecovriendelijke stof.

Wie een volledig duurzame jurk wil, kan terecht bij Belgische ontwerper Bruno Pieters. Hij werkte eerst voor Hugo Boss en had een eigen kledinglijn. Na een tijd besloot hij te stoppen. De designer trok twee jaar door India en kwam terug als een beleerd man. Hij startte een eigen, duurzame lijn en legde zichzelf volledige transparantie op. "Een doorbraak", vindt Eyskoot. "Honest by, zijn label werkt zo veel mogelijk met duurzame materialen en laat lokaal produceren. Op Pieters website kunnen klanten lezen wie elk onderdeel van een kledingstuk maakt en in welk materiaal. Daarnaast staat ook te lezen hoeveel het kostte en wat de CO-uitstoot van deze stap in het productieproces is."

Eyskoot legt uit dat het maakproces van elk naadje, elke rits, garen, stoffen, labels en zelfs verpakking uit de doeken wordt gedaan. "Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien. Veel merken verschuilen zich angstvallig achter hun concurrentiepositie en willen niet eens vertellen in welke fabrieken hun kleding wordt gemaakt." In haar boek overloopt Eyskoot verschillende Belgische winkels die oog hebben voor de arbeidsomstandigheden van hun werknemers of ecologische stoffen gebruiken. Lezers kunnen haar shoppinggids ook als een gratis smartphone-applicatie downloaden.

Kledij met een verhaal

Volgens de auteur zal 2013 het jaar worden waarin consumenten meer dan ooit aan de mouw van kledingketens zullen trekken. "Mensen willen graag iets kopen dat goed gemaakt is en waar een verhaal achter zit dat hen een prettig gevoel geeft. Authentieke merken, die hun klanten vertellen hoe hun stuks worden genaaid en waar hun grondstoffen vandaan komen. Volgens mij komt er in de toekomst meer aandacht voor het verhaal achter onze aankopen."

De windmolens op de Chanelcatwalk hadden in elk geval weinig te maken met het verhaal achter het luxehuis. Karl Lagerfeld liet na de show optekenen dat hij vindt dat de molens een mooie, dynamische vorm hebben. De zonnepanelen onder de Chanelsandaaltjes van de modellen hadden, net als de windmolens, een decoratieve functie. Het kan dus nog even duren voor Lagerfeld hennepvezels of gerecycleerd materiaal gaat gebruiken. Toch vindt Linsey Dubbeld dat luxemerken doorgaans duurzamer te werk gaan dan mainstreamketens." Ze vinden kwaliteit erg belangrijk. Hun productieproces is niet duurzaam, maar de gedachte achter hun merk wel. "Wanneer een klant veel geld uitgeeft aan een stuk en het gaat koesteren, zal die het ook niet snel weggooien. Merken als Chanel maken tijdloze stuks die verschillende seizoenen kunnen meegaan. In die zin zijn ze duurzamer dan op het eerste zich lijkt."

Mode voor morgen van Linsey Dubbeld is uitgegeven door Uitgever Mooi Media. Talking Dress van Marieke Eyskoot is een publicatie van Gottmer/Altamira.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234