Zaterdag 16/01/2021

Groen Gevoel

De verkoop overstijgt de grens van 1 miljard euro

1

Cosmetica

Biocosmetica is het stadium van natuurwinkels en shampoo- met-kamille-voorglanzend- blond-haar voorbij. "In 2007 zullen meer grote merken zoals L'Oréal of Estée Lauder een natuurgamma lanceren, of het bestaande gamma fors uitbreiden", zegt Amarjit Sahota van Organic Monitor, de Londense watchdog inzake organische producten. Populairste natuurmerken zijn tot nog toe onder meer Aveda, Weleda en Dr. Hauschka. "Die worden vooral in natuurwinkels verkocht, maar ik voorspel een doorbraak naar meer toegankelijke distributiekanalen." Eind 2006 verrichtte Organic Monitor onderzoek naar biocosmetica in Europa. Wat bleek? "De kaap van 1 miljard euro qua verkoopcijfers is overschreden", weet Sahota.

Heikel punt blijft het gebrek aan een officieel label. "In Frankrijk heb je wel Ecovert, en in Groot-Brittannië Soil Association, maar dat zijn plaatselijke initiatieven. Wat we nodig hebben, is een Europees label." Want nu kan iedere producent de term bio op zijn producten plakken. "Van zodra ergens een natuurlijk extract in zit, misbruiken ze de term. Omdat die verkoopt." In het onderzoek van Organic Monitor werden enkel natuurproducten betrokken die voldeden aan twee criteria. Eén: er moesten plant- of andere natuurlijke extracten in verwerkt zijn. Twee: Er mocht geen of slechts een heel kleine hoeveelheid (petro)chemische of synthetische stoffen aanwezig zijn. "Amper 2% van de hele cosmeticasector beantwoordt aan die criteria. Nochtans zijn die chemische stoffen enorm schadelijk voor het milieu." Hoe zit het dan met natuurlijke ingrediënten, zijn die wél milieuvriendelijk? "Die worden niet zomaar geplukt of zo, maar meestal gekweekt. Dus ja, natuurextracten zijn wel degelijk vriendelijk voor ons ecosysteem." De hoeveelheid chemische bestanddelen is alvast op de terugweg, gelooft Sahota. Dankzij de consument en zijn groeiend milieubewustzijn. "Klanten beginnen vragen te stellen over de crèmes die ze op hun huid of haar smeren, en producenten hebben daar - uiteraard - oren naar."

Mode

"Green is the new black", dat schreef modejournaliste Suzy Menkes van de International Herald Tribune in 2006. En in 2007 wordt verwacht dat zowel het grote publiek als bekende merken haar zullen volgen. Zo komt jeansspecialist Levi's aanzetten met een uitgebreid ecoassortiment, vervaardigd uit gecertificeerd biologisch katoendenim. De jeans ligt sinds eind 2006 in de winkel, maar bij Levi's willen ze voorlopig nog geen verkoopcijfers kwijt. "Door de solden hebben we nog geen objectief zicht op de verkoop." Levi's volgt in de voetsporen van Edun, het ecojeansmerk van zanger Bono en zijn vrouw Ali Hewson. "We moeten op zoek gaan naar manieren om activisme sexy te maken, en fashion kan dat", zei Bono bij de lancering van de collectie.

Dat is intussen gelukt, want ecologische kledinglabels zijn niet langer een uitzondering. Een greep uit het aanbod: Kuyichi, Edun, het katoenen babyondergoed bij H&M, Braintree Hemp, Bamboo, People Tree, U Roads, Beyond Skin, Freitag. Helaas zijn veel van die specifieke ecomerken nog niet in België verkrijgbaar, tenzij via het internet. Uitzondering is het Nederlandse kledinglabel Kuyichi, dat niet alleen ecologisch verantwoord materiaal gebruikt, maar ook een fairtradelabel draagt. "Onze kleren zijn gemaakt van organisch katoen. Dat wil zeggen dat er geen pesticiden of andere uitroeiingsmiddelen gebruikt zijn. Het fairtradelabel garandeert bovendien mensvriendelijke omstandigheden voor de arbeiders", zegt Frederik Vilain van Kuyichi. Het Nederlandse merk is sinds twee jaar verkrijgbaar in België. "We zijn begonnen met 20 verkooppunten, en intussen zitten we al aan 40. Ecofashion is hip geworden. Iedereen wil nu op de kar springen." Qua stijl vergelijkt Vilain zijn collectie met Replay en Diesel. "De look primeert. Oxfam heeft ons vorig jaar gevraagd of we in hun ketens wilden verkopen, maar dat aanbod hebben we vriendelijk afgewezen. Vergeet de geitenwollen sokken."

Dank u wel, Al Gore! Zijn docu An Inconvenient Truth heeft iedereen wakkergeschud. Komt daarbij dat het in januari vijftien graden warm is. Eco is hotter dan ooit. Maar zal dat in 2007 ook ons koopgedrag bepalen? Een stand van zaken, van meest naar minst hoopvol. Door Veerle Helsen

Toerisme

"Als we niet oppassen, wordt het ecologische toerisme economisch", zei founding father van het ecotoerisme Michael Kay al in 1999. Vindt ecofashion nu pas zijn weg naar het grote publiek, dan staat ecotoerisme al een heel pak verder. Zover al dat natuurorganisaties zich zorgen beginnen te maken over de negatieve impact. Natuurbewust reizen ontstond al eind jaren tachtig, en wordt meestal omschreven als een vorm van toerisme die zo weinig mogelijk schade berokkent aan milieu en omgeving. "Ecotoerisme is al enkele jaren aan het boomen, en verwacht wordt dat die trend zich in 2007 zal doorzetten", zegt Willy Paquay van het Leuvense reisbureau Tierra dat gespecialiseerd is in natuurvriendelijke reizen. Volgens The International Ecotourism Society groeit de sector elk jaar met 20 tot 34 %. Dat is positief nieuws, want ecoreizen gaan vaak richting ontwikkelingslanden - omdat die gebieden nog beschikken over een ongekende rijkdom aan biodiversiteit - waar de extra inkomsten welkom zijn, zowel voor mens als milieu.

Intussen wordt ook de ecoreissector steeds inventiever. Zoals de initiatieven Trees for Travel of GreenSeat, waarbij reizigers kunnen berekenen hoeveel schade een vliegtuigreis aan het milieu bezorgt. Wie wil, kan een compensatie storten, en krijgt later een certificaat. "Vervoer is helaas nog altijd een heikel punt, en dat zal in 2007 niet veranderen", aldus Paquay. "Door de opkomst van de goedkope luchtvaartmaatschappijen is vliegen populairder geworden, met extra CO2-uitstoten tot gevolg. Anderzijds merken we toch meer interesse in de compensatieformules. Het is onmogelijk geworden de klimaatveranderingen nog te negeren, en dat heeft mensen aan het denken gezet."

Tegelijk wordt steeds vaker kritiek gegeven op de zogenaamde ecologisch verantwoorde manier van reizen. Zo meldde het magazine New Scientist al in 2004 dat ecotoeristen soms dieren serieus op de zenuwen werken. Het probleem ligt vaak bij misbruik van de term ecotoerisme. De term wordt gebruikt als marketing tool om natuurreizen te promoten die niet noodzakelijk vriendelijk zijn voor het milieu. Luxueuze ecoresorts schieten als paddestoelen uit de grond, overal ter wereld. Maar een lodge in een Braziliaans natuurgebied waar het afval letterlijk in de omringende rivier wordt gedumpt, is niet milieuvriendelijker dan een standaardhotel in pakweg Benidorm met ultramodern waterzuiveringssysteem. "Als ik zie dat grote touroperators als Jetair klanten lokken onder het motto ecotoerisme, dan heb ik daar mijn bedenkingen bij", aldus Paquay.

Auto's

Europeanen willen geen milieuvriendelijke auto, ze geven de voorkeur aan comfort en veiligheid. Tot die conclusie kwam de Europese automobielorganisatie ACEA eind 2006. "Kleine, milieuvriendelijke auto's die minder CO2 uitstoten, worden amper verkocht", klonk het in hun rapport. Schuldigen zijn zowel autofabrikanten als de consumenten. De eerste categorie doet te weinig moeite om milieuvriendelijke modellen te ontwikkelen, de tweede wil niet diep genoeg in de buidel tasten. "Onze verwachtingen voor 2007 liggen zeker hoger", zegt Eric Janssen van Toyota, voorloper qua milieuvriendelijke technologie. Maar zeker niet spectaculair hoog. In 2006 verkocht Toyota 600 stuks van hun hybride Prius in België, in 2007 mikken ze op 800 stuks.

Driekwart van de belangrijkste automerken op de Europese markt, maakt nog steeds geen groene modellen en heeft het brandstofverbruik van hun auto's onvoldoende omlaag gebracht. Dat bleek vorig jaar uit een rapport van de Europese organisatie Transport & Environment. De auto-industrie reageerde daarop met de stelling dat de CO2-uitstoot van auto's sinds 1995 al met meer dan 10% gedaald is.. Intussen rijden op de Belgische wegen al drie milieuvriendelijke modellen: de Volkswagen Polo BlueMotion, de Toyota Prius en de Smart ForTwo. Alledrie zitten ze in de hybridecategorie, waarbij een verbrandingsmotor wordt gecombineerd met een elektromotor plus batterij. Die laatste stoot geen CO2 uit, en verbruikt geen benzine. Nadeel is dat hij afslaat zodra de teller 50 km/h haalt.

Spitsafbijter in het hybridegamma was de Toyota Prius, en die wagen is intussen wereldwijd vrij populair geworden. Onder anderen de Amerikaanse actrice Cameron Diaz heeft er een op stal staan. Van een saai imago heeft deze auto met andere woorden geen last. Helaas loopt de verkoop in België minder vlot. Groot pijnpunt is de aankoopprijs, die algauw rond de 26.000 euro schommelt. "Maar vergeet niet dat de overheid 15% van de aankoopprijs terugbetaalt. Vorig jaar op het salon merkten we een grote belangstelling voor de Prius. Mensen die komen kijken, komen echter niet noodzakelijk kopen. Dat zal dit jaar wel veranderen."

Positiever autonieuws komt uit Amerika. In 2007 komt de langverwachte Tesla Roadster op de markt, de allereerste volledig elektrische wagen. Geproduceerd door Tesla Motors, een hoogtechnologisch Silicon Valley bedrijf. Kostprijs van de auto: 100.000 dollar. En toch staan al meer dan 200 kopers op de wachtlijst. Reden van het succes? Het design volgens Serge de Gheldere van Futureproof/ed, een bedrijf dat advies geeft in duurzaam ontwerpen (zie ecodesign). "De Roadster ziet eruit als een superblitse sportwagen. Bovendien moet hij ook qua capaciteiten niet onderdoen voor non-ecologische concurrenten, want hij haalt 100 km/h in amper enkele minuten. Deze auto is het toppunt van ecodesign."

In 2007 komt de langverwachte Tesla Roadster op de markt, de allereerste volledig elektrische wagen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234