Vrijdag 27/01/2023

Grijze materie

l Podium

The little grey cells, ze waren het dierbaarste bezit van detective Poirot. Neuropsycholoog en dichter Jan Lauwereyns legde de grijze hersencel onder de microscoop en zag een wereld vol poëzie. Na de voorstellingen Kloon en Leve de oerknal! haalt Villanella met Hersenkronkels de band tussen kunst en wetenschap weer hecht aan. Hersenkronkels is een duet met taal en dans. Een verhaal over kibbelende hersenhelften en over muggen die gedachten wegzuigen. Roel Verniers en Inne Goris, die dit jaar de 1000 Watt-jeugdtheaterprijs won voor haar Drie zusters, lichten hun schedeldak op.

Hersenkronkels, van 9 tot 12 december in de Arenbergschouwburg, Antwerpen, kaarten 070/22.21.92 of ticket@arenberg.provant.be, www.villanella.be.

Leeg huis

Abke Haring acteerde vorig jaar in Percevals Het kouwe kind, dook in het leven van Louise Bourgeois voor Maison fragile (Antigone) en bood Joost Vandecasteele weerwerk in Versus. Van het Toneelhuis kreeg ze een schrijfopdracht, wat resulteerde in Kortstond, dat ze schreef voor Jan Bijvoet, Koen van Kaam en Jorgen Cassier. Een stuk voor twee figuren en een huis, Cassier speelt het lege huis.

Kortstond, van 9 tot 22 december in Studio Tokio, Antwerpen. 03/224.88.44 of www.toneelhuis.be. Toegang gratis voor wie reserveert.

Aldi op de planken

René Pollesh is de artistieke leider van het Prater, de kleine zaal van de Berlijnse Volksbühne. Zijn voorstelling Pablo in der Plusfiliale, wat zoveel betekent als Pablo in den Aldi, verhaalt het wedervaren van een Zuid-Amerikaanse immigrant die als schoonmaker in een supermarkt werkt. Pollesh' stukken kun je het best omschrijven als 'geglobaliseerd theater'. Hij hekelt en laaft zich aan de consumptiemaatschappij: soaps, karaoke en reclameboodschappen zijn alomtegenwoordig, het decor bestaat uit containers op wieltjes. Trash van het zuiverste soort.

Pablo in der Plusfiliale, 4 en 5 december, Kaaitheater, Brussel, 02/201.59.59 of www.kaaitheater.be.

Blad in de mond

Het Muziek Lod inspireerde zich voor deze 'stotteropera' op Kafka's De gedaanteverwisseling, waarin Grégor op een dag ontwaakt met het lichaam van een kakkerlak. Regisseur Dominique Roodthooft besloot op basis daarvan een nieuw verhaal te creëren, waarin de metamorfose geïncarneerd wordt in het woord. Pieter De Buysser schreef een fabel over een dochter die op de vooravond van haar huwelijk ontdekt dat er een boom in haar mond groeit. Dick van der Harst componeerde de muziek.

l'Opera Bègue, tot 18 december in Théâtre de la Place, Luik, kaarten 04/342.00.00. In januari ook te zien in Doornik, Brugge, Gent, Kortrijk, www.hetmuzieklod.be.

De wereld kwijt

Het Utrechtse 't Barre Land kiest steevast voor een semiklassiek literair oeuvre, zet daar als theatercollectief volledig zijn tanden in en puurt er vervolgens een eigenzinnige bewerking uit. Zo ook Het martyrium van Elias Canetti, een romantrilogie van bijna zeshonderd pagina's uit 1935. 't Barre Land speelde eerder al het eerste en het tweede deel en presenteert ze nu integraal met het derde deel, onder de titel Hoofd zonder wereld. Resultaat is een drieënhalf uur durende voorstelling vol humor.

Hoofd zonder wereld, 10 en 11 december in de Monty, Antwerpen; 03/238.91.81 of www.monty.be.

't Is weer voorbij

Raf Coppens mag het oude jaar weer uitwuiven op VTM. In zijn eindejaarsconference passeert de hele regering de slachtbank, maar ook zangers, acteurs en andere om onduidelijke redenen bekende Vlamingen houden zich best schuil.

Het gaat toch rap, première donderdag 9 december, daarna elke vrijdag en zaterdag in december, uitgezonderd 24 en 25 december, 03/233.95.54 of www.fakkeltheater.be.

Elf voor één

Cindy Van Acker (www.compagniegreffe.com) is een van de Vlamingen die in het buitenland aan de weg timmeren en hier nauwelijks bekend zijn. Ze danste bij Myriam Gourfink en werkt in Genève aan haar eigen oeuvre. In het recente Balk 00:49 wordt Van Ackers lichaam bewogen door een elektrostimulator, gedreven door externe impulsen en organische reacties. (LiLa)

Balk 00:49, van 9 tot 11 december in de Kaaitheaterstudio's in Brussel, 02/201.59.59 of www.kaaitheater.be.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234