Zondag 09/08/2020

GRIJSGEDRAAID Wanneer betekent oud ook out?

Techno en house worden geassocieerd met jeugdige uitbundigheid. Maar Dave Clarke, 'the Baron of Techno', werd gisteren 48. Worden dj's beter met de jaren of teert een hele generatie van baanbrekers enkel op naam en faam?

In de blues of rock is leeftijd al lang geen hindernis meer. Maar in de relatief jonge wereld van de elektronische dansmuziek is dat toch iets anders. Mainstream media portretteren EDM (electronic dance music) graag als een fenomeen voor en door 'millennials'. Maar voor het eerst in dertig jaar vertoont de wereld van de elektronica ook letterlijk rimpels. De pioniers van weleer hebben vandaag nog steeds een belangrijke plaats in clubs, maar ook nog steeds op de affiches van festivals als Tomorrowland, Extrema Outdoor of I Love Techno. We schudden zomaar een paar invloedrijke namen uit onze mouw: Dave Clarke werd gisteren 48 jaar. Jeff Mills, Juan Atkins en Derrick May zijn op hun beurt al 53, Laurent Garnier vierde zijn halve eeuwfeest. Zou u Sven Van Hees of David Guetta trouwens aangeven dat ze er 48 zijn? En ook die andere blonde god Richie Hawtin is inmiddels 46 jaar oud.

Kortom: de tijd van de halve eeuwfeesten is aangebroken voor heel wat roemrijke dj's. Maar is er wel plaats voor vergrijzing in de wereld van dj's die de vinger aan de pols moeten houden wanneer hun naald het vinyl raakt? Vier jaar geleden zorgde de muziekblog InfiniteStateMachine nog voor een opstootje in de technowereld, toen hij Carl Craig (47) van zijn piëdestal duwde. Volgens de blog was deze stamvader van de Detroit techno over zijn piek heen.

In het hoofd

Hoe oud mag je eigenlijk worden voor je out bent als dj? "Leeftijd zit in je kop, hè", vindt Jeroen Delodder, dj en presentator van Studio Brussel. "Dat geldt voor iedereen. Maar in de dj-wereld is het inderdaad een opmerkelijk fenomeen. Iemand als Sven Väth (51) draait al dertig jaar mee, is een pionier van de technoscene, maar nog steeds wordt hij voor alle belangrijke feestjes en festivals geboekt. Jongeren die voor de booth staan te dansen, hebben soms geen benul van zijn rol in de geschiedenis. Maar doet dat er toe? Ze gaan wél nog steeds door het lint op zijn platenkeuze."

Vorig jaar kreeg Giorgio Moroder - de legendarische discoproducer die pas op zijn 73ste debuteerde als dj - een prijs uitgereikt bij de Men of the Year Awards van het tijdschrift GQ. "Is Giorgio Moroder de coolste 75-jarige ter wereld?", vroeg het magazine zich af.

Dat tijdloze succes blijkt een tweesnijdend zwaard in de dj-wereld. Omdat de oude, bekende namen het nog steeds goed doen aan de kassa, lijkt vernieuwen en verrassen steeds minder aan de orde. Sla er maar eens de affiches van een aantal dance-evenementen op na: het lijkt alsof een tourkaravaan met dezelfde dj's alle grote festivals afschuimt. Alsof nieuw talent zo goed als onbestaande is. In veel gevallen worden de jonkies en durvers naar een afgelegen eilandje op het terrein verbannen. "Dat klopt jammer genoeg", knikt Delodder. "Voor de jonge garde staan die oude pioniers zelfs een beetje in de weg. Anderzijds is het ook zo dat opkomend talent vaak nadrukkelijk een eigen sound wil brengen. Logisch, natuurlijk. Maar de oudere generatie voelt die manifestatiedrang niet, en dat speelt ook in hun voordeel." Dat levert namelijk vaak spannende sets op: zo speelde de jarige Dave Clarke zaterdag een exclusieve set op Studio Brussel: de technolegende legde zowel Pixies als Bauhaus, Wu-Tang Clan en My Bloody Valentine onder de naald, naast heel wat dubreggae, punk en hiphop.

Móét je zo scherp blijven om je publiek te boeien? Derrick May was daar in De Morgen absoluut van overtuigd: "Zowel Jeff (Mills, GVA) als ik proberen al dertig jaar over steeds hogere hordes te springen: soms is hij me voor, dan versla ik hem weer. Maar we houden eenzelfde doel voor ogen: met nieuwe uitdagingen willen we jonge mensen inspireren. De achillespees van techno is dat er genoeg epigonen zijn, maar te weinig baanbrekers. Ons pionierswerk heeft nooit navolging gekregen. Techno heeft zo'n nieuwe levensadem meer dan ooit nodig."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234