Donderdag 22/04/2021

Gamerecensie

'Grid 2': goede en leuke racegame, maar zonder dat tikkeltje extra van voorganger

null Beeld kos
Beeld kos

We moeten eerlijk zijn. 'Grid 2' is een game waar we jaren geleden al naar uitkeken. De eerste 'Race Driver: Grid' verbaasde in 2008 het wereldje met een frisse gameplay, mooie graphics en een leuke onlineplayer. Vijf jaar later bespreken we nu de opvolger, die uiteraard aan de hoge verwachtingen zal moeten voldoen.

Verwacht geen wereldschokkend verhaal in de campagnemodus van deze 'Grid 2'. Zoals we intussen wel gewoon zijn van racegames, begin je als nobody in een competitieve wereld waarin je jezelf moet bewijzen tegen de gevestigde namen. Je wordt gecontacteerd door ene Patrick Callahan, een of andere rijke mens die een nieuwe racecompetitie wil oprichten: World Series of Racing (WSR). De makers hebben zich trouwens duidelijk geamuseerd bij het verzinnen van trofeeën en achievements. Zo vraagt Callahan je om hem terug te bellen, waarvoor je de trofee 'Here's my number, so call me maybe' krijgt, verwijzend naar de monsterhit van Carly Rae Jepsen. Heel het spel door blijf je zulke catchy trofeeën voorgeschoteld krijgen.

Hoe begin je nu aan de bouw van zo'n nieuwe franchise? Ten eerste heb je uiteraard racers nodig, maar zonder fans kan je ook niets beginnen. Het eerste deel van deze 'Grid 2' is dan ook tweeledig. Ten eerste moet de gevestigde namen ervan overtuigen dat je hen een zware raceserie kan aanbieden. Dat doe je door van hen te winnen. Dat leidt uiteindelijk vanzelf tot nieuwe fans, waarvan je na elke wedstrijd op de hoogte wordt gehouden door een meelopende teller. Een leuk gadget, maar na een tiental races begint het vooral te irriteren dat je telkens heel wat tijd verliest door naar een tellertje te kijken. Iets te lange wachttijden irriteerden trouwens regelmatig een beetje, vooral bij de korte timetrials.

null Beeld kos
Beeld kos
null Beeld kos
Beeld kos

Het overtuigen van racers vindt plaats over een periode van drie seizoenen. In elk seizoen neem je het op tegen andere clubs uit verschillende regio's. Als eerste komen de Amerikaanse ploegen aan de beurt, vervolgens neem je het op tegen de Europeanen, om in het derde seizoen de Arabische en Aziatische clubs te overtuigen. Telkens krijg je lokale circuits voorgeschoteld, in elk werelddeel met eigen racetypes. In de VS ligt de nadruk op straatraces met muscle cars, in het oude continent op rondjes rijden met touringcars, om in Azië de driftscene te leren kennen. Daar houdt het echter niet bij op. Zo zijn er races tegen de klok, maar mag je ook pickuptrucks proberen in te halen zonder hen te raken. In de eerste seizoenen blijven al die racetypes relatief gescheiden, tot je aan seizoen 4 begint. Vanaf dan gaat de World Series of Racing echt globaal, en kan je na een urenlange 'intro' proeven van het echte werk.

Goed uitgewerkt is deze 'Grid 2' wel, daar kunnen we absoluut niet over klagen. Je krijgt een hele verzameling auto's ter beschikking, die je mag gebruiken op tientallen levensechte race- en stratencircuits. Grafisch is het allemaal dik in orde, qua geluid steekt vooral de persoon in je hoofdtelefoon serieus tegen. Zo heeft hij steeds dezelfde dingen te zeggen - genre "niet botsen", of "sneller, je voorligger rijdt weg" - en loopt hij ook steeds achter. De flashbacks zijn nog steeds van de partij. Je kan een aantal keer terugspoelen en opnieuw proberen, en vooral bij het gebruik van die flashbacks is je race-engineer niet echt mee. Zo heeft hij het na een flashback regelmatig over iets wat je hebt teruggespoeld. "Oei, die botsing heeft je tijd gekost". De huisgenoten zullen waarschijnlijk meermaals de wenkbrouwen hebben gefronst als ze mij "euh ja, daarom heb ik teruggespoeld, idioot!" hoorden roepen.

null Beeld kos
Beeld kos
null Beeld kos
Beeld kos
null Beeld kos
Beeld kos
null Beeld kos
Beeld kos

Grafisch dus dik ok, geluidstechnisch kan het er ook wel mee door, en de hoeveelheid auto's en circuits is dus ook in orde. Wat je van deze 'Grid 2' wel niet moet verwachten is een levenslechte simulatie. Daarvoor zijn er andere games beschikbaar, want dit spel is enkel bedoeld om fun te hebben. Pure fun, en daar slaagt het wonderwel in. Dat wil niet zeggen dat er geen minpunten aan de race-ervaring zijn. Zo is er geen sprake van slipstream, en al te vaak levert het meer op om in een bocht zwaar tegen de muur te vliegen in plaats van rustig af te remmen en proper door de bocht te gaan. Toch kunnen de punten van kritiek niet op tegen de positieve aspecten. Zo voel je duidelijke verschillen tussen alle auto's, al zijn de verschillen tussen auto's van hetzelfde merk duidelijk kleiner.

Niets, of toch bijna niets, dan positieve verhalen in deze recensie, en toch. Toch moet deze nummer 2 het onderspit delven tegen de voorganger. 'Race Driver Grid' had dat tikkeltje extra, een voorsprong ten opzichte van andere racegames, iets wat deze 'Grid 2' niet meer heeft. Dat wil echter niet zeggen dat het een slechte game is, zeker niet. Iedereen zal er plezier mee beleven, zowel off- als online, zonder twijfel. Maar vijf lange jaren na de eerste game hadden we iets meer verwacht. Iets waarvan we achterover konden vallen, iets dat we helemaal niet zagen aankomen. Het liveroutes-systeem is leuk, het zorgt ervoor dat stratencircuits constant veranderen waardoor je ze niet kan leren kennen, maar ook niet meer dan leuk. Het is geen spectaculaire nieuwe functie waarmee andere racegames op afstand worden gereden.

null Beeld kos
Beeld kos

Conclusie
Deze 'Grid 2' is een waardige opvolger voor 'Race Driver Grid', hoewel we er iets meer van verwacht hadden. Er zijn leuke nieuwigheden, zoals het liveroutes-systeem, maar al bij al is het vooral een evolutie in plaats van een revolutie. Misschien hadden we iets te veel verwacht van deze game, zeker omdat het pas vijf jaar na de voorganger werd uitgebracht. Dat wil echter niet zeggen dat je teleurgesteld moet zijn van dit spel. We zijn er zeker van dat iedereen die 'Grid 2' aanschaft waar voor z'n geld krijgt.

null Beeld kos
Beeld kos
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234