Zaterdag 18/09/2021

Greenpeace moet fouten rechtzetten

Voor de tweede keer in een week tijd komt de geloofwaardigheid van de milieuorganisatie Greenpeace op de helling te staan, deze keer na de publicatie van een lijst van producten waarin genetisch gemanipuleerde organismen (GGO's) verwerkt zijn. Op de rode lijst met verdachte producten kwam ook een aantal voedingswaren voor van de merken Heinz, Corona Lotus, Balade en Vandemoortele. Onterecht, zo blijkt nu.

Brussel

Eigen berichtgeving

Frans Steenhoudt

Greenpeace zette de producten op de rode lijst omdat de bedrijven de milieuorganisatie te laat garanties hadden gegeven dat ze geen GGO's of afgeleiden in hun voedingsproducten verwerkten. Bij Heinz reageerde men gevat op de rode lijst. Prompt verscheen in een aantal kranten een advertentie waarin de voedingsreus de fout van Greenpeace in de verf zet en benadrukte dat er van GGO's bij Heinz geen sprake was. De volgende dagen wordt de advertentiecampagne voortgezet in andere kranten. "We hebben geen problemen met het onderzoek dat Greenpeace heeft gevoerd", zegt public-relationswoordvoerder Ferhat Soygenis in naam van Heinz. "Alleen de aanpak vinden we niet zo geslaagd. Bovendien hebben we, in tegenstelling tot wat de rode lijst van Greenpeace liet vermoeden, wel degelijk alle informatie doorgespeeld over onze producten, precies omdat we geen GGO's verwerken. De rode lijst van Greenpeace heeft verwarring gezaaid en wij grijpen dat aan om via de media het een en het ander recht te zetten."

Ondanks het feit dat Greenpeace Heinz in een slecht daglicht heeft gezet, overweegt het bedrijf geen juridische stappen tegen de milieuorganisatie. "Het feit dat we op de website van Greenpeace van de rode lijst zijn geschrapt, met inbegrip van een rechtzetting op dezelfde website, is voor ons genoeg", sust Soygenis. "Greenpeace moet weten dat we openstaan voor hun onderzoek, maar dan wel als het op een correcte manier gebeurt."

Greenpeace zelf vindt alvast dat er van enige fout geen sprake is. "Heinz-producten konden alleen niet op de onverdachte groene lijst omdat het bedrijf ons geen enkel antwoord had gegeven op de vragen naar garanties die we aan zowat alle bedrijven uit de sector hebben gesteld", betoogt Jean-François Fauconnier van Greenpeace, die zich met het dossier van de GGO's bezighoudt. "De firma's zijn een eerste keer aangeschreven op 3 januari, met de expliciete vraag naar garanties dat ze geen GGO's gebruikten. Op 6 februari volgde een tweede schrijven, waarop we van Heinz alweer geen reactie kregen. Wat moet je in zo'n geval dan doen? We hadden aangekondigd dat de bedrijven die geen of onvoldoende informatie gaven, op de rode lijst zouden terechtkomen. Greenpeace vindt dat het publiek recht heeft op die informatie. Uiteindelijk kregen we van Heinz pas een antwoord op 6 maart, alleen over de door het bedrijf gebruikte ingrediënten en niet over additieven die door Heinz gebruikt worden in hun productieproces, zoals olie, want die kunnen natuurlijk ook met GGO's zijn geproduceerd. Pas na onze persconferentie van enkele dagen geleden kregen we van Heinz een volledig dossier. Dat was op 15 maart."

Het is al de tweede keer in korte tijd dat informatie die door Greenpeace de wereld wordt ingestuurd, niet helemaal klopt. Enkele dagen geleden nam campagnedirecteur en woordvoerder van Greenpeace Jan Turf ontslag, ook naar aanleiding van de nieuwe Greenpeace-campagne rond GGO's. Turf had in een interview geopperd dat sommige GGO's antibiotica bevatten. In werkelijkheid gaat het om de aanwezigheid van een gen dat de GGO's antibioticaresistent maakt. Turf vond zijn fout gewichtig genoeg om op te stappen en wordt als woordvoerder voorlopig vervangen door Filip Verbelen, tevens verantwoordelijk voor de campagne 'Bossen' van Greenpeace.

Heinz zet Greenpeace-fout recht met advertentie-campagne

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234