Maandag 23/09/2019

Greenpeace: 'Coca-Cola misleidt consumenten'

Zelden was een reclameboodschap zo waar als die van Coca-Cola deze week: 'Onze verpakkingen zijn 100 procent recycleerbaar.' Vrijwel elke verpakking is recycleerbaar, zeker de verpakkingen waarin limonadefabrieken hun drankjes stoppen: glazen en plastic flessen, en blikjes.

Toch is net deze reclame Greenpeace in het verkeerde keelgat geschoten. De milieuorganisatie heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Reclame Code Commissie. Niet zozeer vanwege feiten die worden verdraaid, maar omwille van de verkeerde indruk die erdoor wordt gewekt. Door zo uit te pakken met de recycleerbaarheid van de verpakkingen suggereert de frisdrankgigant dat dat heel bijzonder is, en vooral een eigen verdienste.

Greenpeace vindt dat het niet zozeer de vraag is of plastic flessen kunnen worden gerecycleerd, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt. En dat gebeurt veel te weinig, zegt het. Zo worden de kleine plastic flesjes voor een groot deel verbrand.

Greenpeace vindt dat het concern ten onrechte de suggestie wekt dat zijn plastic flessen voor 100 procent worden hergebruikt. De feitelijke cijfers over hergebruik staan in kleine lettertjes onderaan de paginagrote advertentie: de plastic flessen van Coca-Cola bestaan gemiddeld voor 39 procent uit hergebruikt materiaal.

Coca-Cola vindt wel degelijk dat de boodschap over de recycleerbare colaflessen het brengen waard is. "Niet alle verpakkingen zijn recycleerbaar", verduidelijkt de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234