Zondag 22/05/2022

'Gratis schuifdak is belangrijker dan milieu'

Het laat de gemiddelde Vlaamse chauffeur koud hoeveel broeikasgassen en fijn stof zijn wagen nu precies uitstoot. Auto-expert Vic Heylen verwacht dat VW, ondanks alle heisa rond sjoemelsoftware, de komende weken amper minder auto's zal verkopen.

In de showrooms van de VW-, Audi-, Skoda- en Seat-dealers lijkt het nog even druk als twee weken geleden. Garagisten sussen bezorgde klanten. Verkopers brengen nog even vlot Golfjes, A3's, Octavia's en Léons aan de man. "Natuurlijk stellen sommige klanten vragen. Maar als we hen vertellen dat de nieuwe dieselmodellen andere motoren hebben, zijn ze meestal gerustgesteld en zetten ze hun handtekening op de bestelbon", zeggen handelaars.

Imago primeert

Dat verbaast Vic Heylen van Flanders Centre for Automotive Research allerminst. Heylen heeft 45 jaar ervaring in de internationale automobielsector. "Toen Renault in 1997 zijn fabriek in Vilvoorde sloot en prompt 3.100 werknemers hun job verloren, riepen duizenden Vlamingen dat ze nooit meer een Renault zouden kopen. Het jaar nadien werden er bijna 6.000 meer Renaults verkocht. Ook na de sluiting van Opel in Antwerpen werden 2.000 meer wagens verkocht. Grote verontwaardiging heeft zich in België nog nooit hard laten voelen in de verkoopcijfers. Als de wagen maar lekker bolt, er leuk uitziet en niet te duur is. We praten graag politiek correct, maar aan het einde van de dag is een gratis schuifdak toch belangrijker dan het milieu."

Volgens Joost Kaesemans van sectororganisatie Febiac zijn milieupresaties sowieso van weinig belang bij de keuze van een wagen. "Ervaring leert ons dat klanten vooral een fris model willen, dat het best bij hun imago past, bijvoorbeeld dat van een succesvolle zakenman of gezellige huisvader. Daarnaast willen ze zo veel mogelijk korting en handige of leuke opties, zoals parkeerassistentie en een zonnedak."

Goed voelen

"Ik vermoed dat ook maar weinig VW-rijders zich in het diepste van hun ziel bedrogen voelen", zegt Heylen nog. "Als je de Vlamingen in een enquête vraagt of ze het milieu belangrijk vinden, zal 95 procent ja antwoorden. Maar in realiteit rijdt amper 10 procent van ons elektrisch. Ik vergelijk het graag met gloeilampen van meer dan 100 watt. Europa verbiedt ze, maar velen blijven ze gebruiken. Voor Volkswagen geldt net hetzelfde. Wie zich altijd goed heeft gevoeld bij dit merk, zet het nu niet plots op een lopen omdat zijn wagen minder groen is dan vooraf gedacht."

Toch liggen voor de Volkswagen Group niet meteen topjaren in het verschiet. "Dit dieselschandaal gaat hen nog maandenlang veel geld kosten. Denk maar aan fikse schadevergoedingen en dure herstellingen. Ook hun beurswaarde is flink gezakt (-40 procent, JF)", zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (UA). "Ik kijk alvast met spanning uit naar nieuw onderzoek. Misschien hebben nog andere constructeurs software gebruikt om de prestaties van hun auto's fictief te verbeteren. Als dat echter niet het geval is, dan kunnen zij flink profiteren van de imagoschade: 'Kom bij ons, want Volkswagen bedot u.' Op lange termijn kan dat toch behoorlijk wegen op de verkoopcijfers."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234