Zondag 12/07/2020

'Grappig, oké, maar ook donker'

Na het enorme succes van hun debuut Little Miss Sunshine heeft het echtpaar Jonathan Dayton en Valerie Faris opvallend lang gewacht om Ruby Sparks op het publiek los te laten. Dayton: 'Ik vergelijk films met tattoos. Je kunt er maar beter in geloven, want ze blijven.'

In Ruby Sparks is Calvin (Paul Dano) een jonge schrijver, die na het succes van zijn debuutroman last heeft van writer's block. Tien jaar later blijft het wachten op zijn tweede boek. Ook zijn liefdesleven kan niet bepaald florissant genoemd worden. Op aanraden van zijn psychiater zet hij toch enkele zaken op papier - niet bedoeld voor publicatie - om voor zichzelf het ideale meisje te beschrijven. En dan gebeurd er iets vreemds. Het droommeisje Ruby Sparks (rol van Zoe Kazan) duikt plots in zijn leven op.

Het scenario van deze onderhoudende en verfrissende romantische komedie, met als slogan 'She's out of his mind', werd geschreven door actrice Zoe Kazan, kleindochter van Hollywoodlegende Elia Kazan. Zij was helaas niet zelf aanwezig op het Filmfestival van Oostende, waar Ruby Sparks afgelopen weekend werd voorgesteld, maar het echtpaar Dayton & Faris was dat wel.

De film is een illustratie van de boutade 'Be careful what you wish for, you just might get it'.

Jonathan Dayton: "Absoluut! De Amerikaanse promotiecampagne belicht dat aspect niet en dat is wel jammer, want dat element van waarschuwing is toch wel sterk aanwezig. In de States wordt de film voonamelijk als een romantische komedie gepresenteerd, maar het is toch ook een cautionary tale. Het is natuurlijk wel een film met humor, maar er zit toch ook een donker kantje aan."

Valerie Faris: "Toen we het scenario van Zoe lazen, vonden we het grappig, maar dat was niet de reden waarom we deze film wilden maken. Wat ons vooral interesseerde, was dat het zo waarheidsgetrouw klonk in verband met de manier waarop mensen bepaalde zaken willen controleren. Maar als die controle eenmaal verworven is, dan blijkt dat vaak niet erg bevredigend. En uiteindelijk onhoudbaar. Belangrijk in dit verhaal is dat Calvin haar in eerste instantie niet eens probeert tevoorschijn te toveren. Ruby springt vanuit zijn verbeelding zijn leven binnen."

Dayton: "Eerst beweert Calvin wel dat hij haar niet wil veranderen, maar later kan hij toch niet aan de verleiding weerstaan. Ik hoop dat het publiek zich op dat vlak met Calvin kan identificeren, want het is een verleiding waarvoor we wellicht allemaal zouden zwichten als we die kans zouden krijgen."

Het verhaal is ook een soort update van de mythe van Pygmalion, de beeldhouwer die een prachtig vrouwenbeeld maakte en dan hartstochtelijk verliefd werd op zijn creatie.

Dayton: "Precies. We vonden het opwindend om een verhaal in die traditie te vertellen. A fresh take on a classic tale."

Faris: "Zoe was van jongs af aan geïnteresseerd in mythen en legenden. Ze vertelde ons ook dat ze in verhoudingen altijd het gevoel had dat mannen een bepaald beeld van haar hadden. En ook al klopte dat niet, toch wilden die mannen dat zij aan dat beeld zou beantwoorden. Ik denk dat veel vrouwen dat zullen herkennen."

Als koppel hebben jullie deze film gemaakt met twee acteurs die zélf ook een koppel vormen.

Faris: "Zij wilden de film ook samen maken en wij vonden dat interessant. We kenden Paul Dano want we hadden al met hem gewerkt inLittle Miss Sunshine. En Zoe hadden we al in allerlei films aan het werk gezien in kleinere rollen. We vonden het opwindend om haar nu met een hoofdrol bij het grote publiek te introduceren en ook haar werk als scenariste onder de aandacht te brengen. Bij Little Miss Sunshine hebben we ook met een debuterende scenarist gewerkt, Michael Arndt, en hij heeft er een Oscar voor 'best original screenplay' aan overgehouden. We voelen ons duidelijk aangetrokken tot frisse, originele stemmen."

Maar was het makkelijk om Paul Dano en Zoe Kazan te laten 'spelen' dat hun personages verliefd zijn op elkaar?

Dayton: "Interessante vraag. Tijdens de repetities hebben we inderdaad bepaalde zaken moeten verwijderen die zij als real life couple uitstralen. We moesten duidelijk maken dat het hier om een totaal nieuwe liefde ging."

Faris: "Het was vooral moeilijk voor Paul, want hij speelt een personage dat door zijn eigen vriendin verzonnen was, met de bedoeling dat hij het zou vertolken. Hij zal dus wel af en toe gedacht hebben: 'Is dit de manier waarom zij over mij denkt?' (lacht)"

Een vraag die jullie hier in België wel al vaker zullen gehoord hebben: vanwaar het idee om 'Ça plane pour moi' van Plastic Bertrand te gebruiken?

Dayton: "We waren ooit aan het dansen op een feestje en de deejay draaide dat nummer. Toen we later een lied zochten voor de sequentie waarin de liefde tussen Calvin en Ruby in al haar exuberantie explodeert, leek ons dat dé perfecte song. We hebben het tijdens de opnames zelfs op de set gedraaid en de hele ploeg ging uit de bol."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234