Woensdag 12/05/2021
Jason Lytle deed met zijn Grandaddy afgelopen woensdag de AB aan.  Beeld Retna/Avalon.red
Jason Lytle deed met zijn Grandaddy afgelopen woensdag de AB aan.Beeld Retna/Avalon.red

Column

Grandaddy houdt ons met beide voetjes op de grond inzake de euforie die met de komst van de zomer gepaard gaat

Ik leerde ‘Summer Here Kids’ van de Californische lofi-gitaarband Grandaddy bijna twintig jaar geleden kennen tijdens een aflevering van Het leugenpaleis op Studio Brussel. Het nummer opnemen in de playlist van het legendarische radioprogramma bleek een slimme zet van de toenmalige muzieksamensteller. Zanger Jason Lytle gaat in de refreintjes behoorlijk eigenzinnig aan de slag met het concept ‘zanglijn’. Hij zingt niet vals, maar laat ons zeggen dat hij op melodisch gebied niet voor het makkelijkst bewandelbare pad kiest. Bart Peeters en Hugo Matthysen hadden daar een mening over, een zeer grappige om precies te zijn. Al kan ik ze niet meer woord voor woord herhalen. Je had erbij moeten zijn.

Stijn Van de Voorde. Beeld Thomas Legrève
Stijn Van de Voorde.Beeld Thomas Legrève

Woensdagavond speelde Grandaddy nog eens in de AB. Dat was lang geleden. Ze sloten hun set af met ‘Summer Here Kids’. Daar was iedereen blij mee, want op Pukkelpop (vorig jaar) ontbrak de indie­klassieker op de setlist.

Het nummer gaat over de donkere kant van de zomer. Die blijft traditie­getrouw wat onderbelicht in de popmuziek. Niet iedereen brengt de zomermaanden al surfend, lachend of binge­drinkend door op het strand. ‘Summer Here Kids’ behandelt op poëtische wijze begrippen als ‘liefdesverdriet’, ‘desillusie’ en nog enkele andere algemene tegenslagen en ontgoochelingen die deel uitmaken van het leven en bij gevolg ook van een gemiddelde zomer: ‘Summer here kids / Summer here totally lies / Tourist info said, I’d have a good time’. De zomer zingt soms vals. Jason Lytle niet. Hij flirt met enkele minder voorspelbare noten op een notenbalk, maar blijft altijd binnen de artistieke grenzen.

Ik heb over het algemeen geen klachten over mijn voorbije zomers, maar ik respecteer ieder mens die in deze periode van het jaar wel veel miserie heeft gekend.

Jason Lytle bijvoorbeeld. Hij was ooit goed op weg om professioneel skater te worden, tot een ernstige blessure daar een stokje voor stak. Voeg daar nog wat gedoe met de vrouwtjes aan toe en je begrijpt beter hoe het nummer twee ­decennia geleden tot stand kwam. Hij greep naar zijn gitaar uit pure miserie. Daar komen de mooiste liedjes uit voort.

Het is niet geheel duidelijk of dit het allerlaatste Grandaddy-concert was in ons land. De band hield er in 2006 al eens mee op omdat niet alle bandleden er financieel beter van werden. De AB was woensdag helemaal uitverkocht, dus aan ons zal het niet liggen. De titel van het vijfde, meest recente album (Last Place) doet alvast niet het beste vermoeden. Toffe plaat, dat wel.

Een mens moet tegenwoordig behoorlijk wat moeite doen om het debuutalbum van Grandaddy te beluisteren. Under the Western Freeway (met ‘Summer Here Kids’ erop) is niet terug te vinden op iTunes of Spotify. Op bol.com zie je enkel tweedehandsexemplaren. Ook de vinylversie is online moeilijker bestelbaar dan een vat verrijkt uranium. Ik blijf een grote fan.

De afgelopen weken hebben op klimatologisch gebied bewezen dat de zomer niet meer ver weg is. Grandaddy houdt ons met onze beide voetjes op de grond inzake de euforie die hier traditiegetrouw mee gepaard gaat. We mogen iets verwachten, maar laten we niet overdrijven want daar komt miserie van.

Al wil ik niet de zure sfeerbreker zijn. Dat wil Lytle overigens ook niet. Met behulp van een eigenzinnige melodie waarschuwt hij ons voorzichtig voor de meest kleurrijke periode van het jaar.

Eigenzinnig is niét noodzakelijk vals. In tegenstelling tot de man links achter mij die probeerde om het meest opvallende stukje uit het nummer luid en té eigenzinnig mee te zingen. Dat was wel vals en bovendien eerder onaangenaam. Het is hem vergeven.

Ik wens hem, ondanks alles, nu reeds een fijne zomer zonder veel tegenslagen toe.

En op langere termijn, een iets betere zelfkennis van zijn zangcapaciteiten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234