Zondag 24/10/2021

GP van België haalt vijftigste verjaardag niet

Het is definitief, Spa-Francorchamps mag zijn circuit sluiten voor Formule 1. In een Londens hotel besliste de Fia (de internationale automobielfederatie) gisteren dat de Grote Prijs van België, voorzien voor 31 augustus, van de kalender wordt geschrapt. De beslissing moet nog wel bekrachtigd worden door het wereldcongres dat op 13 december plaatsheeft. Maar dat de Fia op haar beslissing zal terugkeren, lijkt valse hoop voor de Belgische Automobielclub. De Grote Prijs van België haalt zijn vijftigste verjaardag niet.

Brussel / Londen

Eigen berichtgeving

Tony Landuyt

De oorzaak van deze beslissing is de wet-Van Velthoven (SP.A), die vanaf 1 januari 1999 over het hele Belgische grondgebied tabaksreclame verbiedt. Het Formule 1-circus leeft hoofdzakelijk van tabaksgelden. Door het verbieden van publiciteit voor de tabaksnijverheid dreigden Bernie Ecclestone en Max Mosley eerder al om België en Francorchamps links te laten liggen. Gisteren viel in Londen dan toch de hakbijl. De F1-commissie, waarin ook alle renstallen vertegenwoordigd zijn, stemde de Grote Prijs van België weg.

Francorchamps is het symbool van alle sport- en cultuurmanifestaties die door het verbod op tabaksreclame verloren gaan. De tegenstanders van deze wet situeren zich vooral aan Waalse zijde. Waalse politici verzetten hemel en aarde om de grote prijs toch in België te houden en willen dat er een uitzondering zou gemaakt worden op de wet. Tot 31 juli volgend jaar is tabakssponsoring nog toegelaten op sportevenementen met een mondiale uitstraling. Uitgerekend één maand te vroeg om de GP van België nog te redden. De Grote Prijs van België is dus het slachtoffer van de Belgische antitabakswet. Een Europees verbod op tabaksreclame komt er pas vanaf 2006. Vanaf die datum legt de Formule 1 zichzelf een verbod op tabakssponsoring en -reclame op.

Ondanks het feit dat het circuit van Francorchamps erg geliefd is bij de rijders, zijn het toch vooral de renstallen die beslisten om de GP van België van de kalender te halen. "Bij gebrek aan een unaniem akkoord tussen de renstallen om de GP van België 2003 te rijden zonder tabaksreclame, wordt de GP van de kalender gehaald", luidt de versie van de Fia.

De GP van België zal zijn vijftigste verjaardag dus niet vieren. Zevenendertig keer werd in Francorchamps gereden, tien keer in Zolder en twee keer in Nijvel. Dat maakt dat met zijn 49 edities de Belgische grote prijs de vijfde belangrijkste wedstrijd uit het F1-circuit is na die van Italië en Engeland (53), Monaco (52) en Duitsland (51).

De geschiedenis van de Grote Prijs van België wordt gekenmerkt door vier zeer korte onderbrekingen. In 2003 zal het de vijfde keer sinds 1950 zijn dat de F1 België links laat liggen. Dat was ook het geval in 1957, 1959, 1969 en 1971. Maar het ziet er nu echt naar uit dat België het voor de rest van zijn dagen zonder GP Formule 1 zal moeten stellen. Tenzij er nog een klein mirakel zou geschieden en daar rekent John Goossens, sterke man van Belgacom en voorzitter van de Koninklijke Belgische Automobielclub, nog op.

"De politieke beslissing heeft ons genekt", vertelde hij aan Radio 1. "Maar ik geef de moed niet helemaal op. Snel handelen om de eerder genomen beslissing ongedaan te maken is dan noodzakelijk. In december wordt in Monaco de beslissing die de Fia gisteren nam, definitief bekrachtigd."

Voor John Goossens zou het Duitse voorbeeld de enige echte oplossing zijn. Daar wordt tabaksreclame voor de Formule 1 toegestaan tot 2006. "Voor België zou het redelijk zijn dat een dergelijke beslissing eveneens wordt getroffen." Eerder werd gedacht aan een ruiloperatie met de GP van Oostenrijk (18 mei), die voor de deadline van juli 2003 plaatsheeft. "Ecclestone heeft daarvoor het mogelijke gedaan, maar het was te laat om een verandering van datum door te voeren."

"De enige oplossing om de GP van België nog te redden is dat de politiek haar verantwoordelijkheid neemt", vindt de voorzitter van de automobielclub. "De topmensen van de politieke partijen die snel om de tafel gaan zitten en een verstandige beslissing nemen. Want dit heeft niet alleen gevolgen voor het zuiden van het land maar voor heel België. Onrechtstreeks is ook Zolder hierbij betrokken."

Vooral voor Wallonië heeft Francorchamps een grote impact. De GP van België genereert gigantische inkomsten voor de regio, en zet ons land jaarlijks op de wereldkaart. "Alleen al daarom zou het bijzonder jammer zijn dat Francorchamps verdwijnt", weet Goossens. "Want eenmaal van de kalender zal het moeilijk zijn om daar nog op te geraken. Er zijn immers kapers op de kust. Vanaf 2004 zijn China, Dubai en Rusland kandidaat om een grote prijs Formule 1 te organiseren."

Het ziet er dus echt niet goed uit voor de GP van België. Tenzij er de eerstvolgende dagen toch nog een klein mirakel geschiedt.

John Goossens, voorzitter Belgische Automobielclub: 'De politiek heeft ons genekt'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234