Woensdag 23/10/2019

Gouden Beer voor Chinese film 'Tuya's Marriage'

Zonder echt controversieel te zijn, heeft het palmares van de Berlinalejury, onder voorzitterschap van de Amerikaanse filmmaker Paul Schrader, dit weekend toch voor een aantal verrassingen gezorgd. Zowat niemand had voor de Gouden Beer van deze 57ste editie getipt op de Chinese film Tu Ya De Hun Shi/Tuya's Marriage.

door Jan Temmerman

BERLIJN l Ook wat de vertolkingsprijzen betreft, werden de Duitse actrice Nina Hoss in Yella en de Argentijnse acteur Julio Chavez in El Oltro/The Other niet meteen tot de grootste kanshebbers gerekend. Het bewijst dus nog maar eens dat voorspellingen van de festivalgangers, pronostieken van de pers en favorieten van het publiek één zaak zijn en het verdict van een autonome jury iets totaal anders.

In Tu Ya De Hun Shi/Tuya's Marriage vertelt de Chinese regisseur Wang Quan'an het verhaal van de Mongoolse herdersvrouw Tuya, die resoluut vasthoudt aan het nomadenbestaan, ondanks de druk van de overheid om zich als boeren te vestigen. Tuya heeft het niet makkelijk om haar gezin te onderhouden, want haar man Bater is gehandicapt gebleven na een werkongeval. Zelf vindt Bater dat Tuya van hem moet scheiden en met iemand anders trouwen. Aanbidders genoeg, maar Tuya wil een huwelijksaanzoek alleen maar overwegen als de nieuwe echtgenoot ook voor haar ex-man wil zorgen. En dat blijkt niet zo evident.

In zijn dankwoord vertelde regisseur Wang Quan'an dat zijn leraar hem indertijd gezegd had dat films "de dromen van de mensen moet tonen. Deze film heeft nu mijn eigen dromen waargemaakt." En hij voegde eraan toe dat Tu Ya De Hun Shi/Tuya's Marriage misschien een laatste blik was op het herdersvolk uit die regio. "Uiteindelijk zullen zij verdwijnen. Ik denk dat het belangrijk is na te denken over wat wij aan het verliezen zijn." Volgens Wang Quan'an zijn de beste films niet diegene die problemen oplossen of antwoorden geven, maar "die gewoon het leven op een authentieke manier tonen."

Tijdens het festival werd Tuya's Marriage door het Belgische verdeelhuis Cinéart aangekocht, zodat de film ook in de Belgische bioscopen te zien zal zijn.

De prijs voor de beste actrice ging verrassend - want vooral Marianne Faithfull werd getipt voor haar titelrol in Irina Palm - naar de Duitse Nina Hoss voor haar vertolking in Yella van regisseur Christian Petzold. De film vertelt over een jonge zakenvrouw die van Oost- naar West-Duitsland verhuist om een mislukt huwelijk en andere gebroken dromen achter zich te laten. In Hannover lijkt het haar voor de wind te gaan, maar stilaan begint Yella zich af te vragen of haar nieuwe leven wel echt is.

Een gelijkaardige thematiek is ook aanwezig in de Argentijnse film El Oltro/The Other van regisseur Ariel Rotter, waarvoor Julio Chavez bekroond werd als beste acteur. Tijdens een zakenreis beslist een man, waarvan de vader net overleden is en wiens vrouw zwanger is, een andere identiteit aan te nemen en een nieuw leven te beginnen waarin alle mogelijkheden nog open liggen. El Oltro/The Other kreeg ook de Grote Prijs van de jury.

De Zilveren Beer voor de beste regisseur ging naar de Israëlische filmmaker Joseph Cedar voor zijn film Beaufort. De titel verwijst naar het gelijknamige fort in Libanon, dat in 2000 door het Israëlische leger werd opgeblazen als hun laatste militaire basis, waarmee meteen een einde kwam aan een controversiële bezetting die 18 jaar geduurd had. De film situeert zich tijdens de laatste maanden van die militaire bezetting. In zijn dankwoord zei regisseur Cedar, zelf een veteraan van de oorlog in Libanon, dat zijn film laat zien hoe een oorlog eindigt. "Het gaat ook over angst. Ook mijn angst. Ik zou willen dat we ons allemaal leiders wensen die angst hebben voor oorlog en die de moed vinden om te weten hoe een einde te maken aan een oorlog."

De Schotse regisseur David Mackenzie kreeg voor zijn film Hallam Foe, een soort coming-of-age-verhaal over een jongen die de dood van zijn moeder probeert te verwerken, de Zilveren Beer voor de beste muziek. De Zilveren Beer voor 'herausragende künstlerische Leistung' (beste artistieke bijdrage) werd toegekend aan de hele cast (met onder meer Matt Damon, Angelina Jolie, Alec Baldwin, Robert De Niro, William Hurt, Timothy Hutton, Billy Crudup, e.a.) van The Good Shepherd van regisseur De Niro, over het ontstaan van de CIA.

De Alfred Bauerprijs voor een film die 'neue Perspektiven der Filmkunst eröffnet' werd door de jury toegekend aan de Zuid-Koreaanse film Sai Bo Gu Ji Man Gwen Chan A/I'm a Cyborg, but that's OK van regisseur Park Chan-wook. De cineast, onder meer bekend van Oldboy en Lady Vengeance, wou die prijs delen met zijn vrouw, die vaak ongelukkig is omdat haar man zo vaak niet thuis is. "En als ik thuis ben, zit mijn hoofd vol andere gedachten. Als ik nu thuiskom, hoop ik dat zij tegen onze vrienden zal zeggen: 'Mijn man is een regisseur, but that's OK.'"

Cineast Wang Quan'an

De beste films zijn niet diegene die antwoorden geven, maar die authentiek het leven tonen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234