Zondag 20/06/2021

Verkeer

Gordel maakt van middenstoel dodelijkste plaats

Terwijl een driepuntsgordel het veiligst blijkt, is de middelste plek op de achterbank vaak nog uitgerust met een riem over de heupen.  Beeld thinkstock
Terwijl een driepuntsgordel het veiligst blijkt, is de middelste plek op de achterbank vaak nog uitgerust met een riem over de heupen.Beeld thinkstock

De dodelijkste plaats in de auto is de middenstoel op de achterbank. Dat blijkt uit een onderzoek van het Waalse Instituut voor de Verkeersveiligheid (AWSR). Op 1.000 ongevallen vallen er 111 doden in het midden van de achterbank, tegenover 76 en 80 rechts en links achteraan.

Het Waalse verkeersveiligheidsinstituut heeft onderzocht waar in de auto precies de meest dodelijke slachtoffers vallen bij een ongeluk. Op basis van de ongevallenstatistieken van 2007 tot en met 2016 gingen de vorsers na op welke plaats in de auto zich mensen bevonden die zwaargewond raakten of overleden bij een crash.

Het resultaat is enigszins verrassend: in het midden van de achterbank vallen per 1.000 verkeersslachtoffers het meeste doden: 111. "Vermoedelijk is dat te wijten aan het feit dat de gordel op die plaats minder veilig is", zegt Belinda Demattia, woordvoerster van de AWSR. "Bij vele oudere wagens zijn die plaatsen immers nog niet uitgerust met een driepuntsgordel, maar enkel met een veiligheidsriem die slechts over de heupen wordt vastgeklikt."

Wie niet in het midden op de achterbank zit, loopt het minste risico om te overlijden: er vielen 76 doden op 1.000 ongevallen bij passagiers achter de chauffeur en 80 bij passagiers die rechts achteraan zaten.

Uit het onderzoek van de AWSR blijkt voorts dat ná de middenplaats op de achterbank de chauffeur het meeste risico loopt: op 1.000 ongevallen vallen er 101 doden achter het stuur. Aan de passagierskant sterven 92 mensen op 1.000 aanrijdingen. "Dat is te wijten aan de aanwezigheid van het stuur en de pedalen die de blessures kunnen verergeren bij ongevallen met hoge snelheid", aldus woordvoerster Demattia.

Kinderen

"Dat is toch opmerkelijk", reageert verkeersexpert Johan De Mol (UGent). "Bij ernstige ongevallen is de grootste impact immers meestal aan de rechterkant van de wagen, omdat bestuurders frontale botsingen proberen te vermijden door bruusk naar links te sturen, of omdat er meer zijdelingse ongevallen langs de rechterkant gebeuren."

Bij kinderen blijken de verwondingen achteraan minder ernstig te zijn – behalve wanneer ze in het midden zitten dus. Volwassenen en senioren die achteraan zitten, raken weer wel zwaarder gewond achteraan. "Dat komt omdat volwassenen, ondanks de gordelplicht, achteraan minder vaak vastgeklikt zitten. En door de aanwezigheid van airbags vooraan, zowel aan de bestuurderskant als bij de passagierszetel", besluit Demattia.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234