Zaterdag 24/10/2020

ArbeidsmarktGoogle

Google zoekt nu ook jobs: ‘Dit is een gamechanger’

Beeld Sven Franzen

Google introduceert een nieuwe zoekfunctie in Google Zoeken. Daarmee kunnen gebruikers die op zoek zijn naar vacatures direct in de zoekresultaten verwezen worden naar jobs die aansluiten bij hun zoekopdracht. 

Wie online naar een job zoekt verdrinkt vaak in het aanbod. Google werpt zich nu op als een soort van poortwachter om boven op dat aanbod te gaan staan, en de werkzoekende te leiden in zijn zoektocht. “Dat gebeurt via de gewone functie ‘Google Zoeken’, niet via een of andere aparte app”, benadrukt Thierry Geerts, country manager Google België. Voor deze ‘Google for Jobs’ werkt de technologiemastodont samen met een rist belangrijke spelers uit de brede ruif van intermediairen van de arbeidsmarkt. Onder meer de overheidsdiensten VDAB, Forem en Actiris, en bedrijven als Randstad en Jobat zijn partners. Honderdduizenden vacatures worden zo via Google Zoeken makkelijker vindbaar voor werkzoekenden.

Het principe is eenvoudig in zijn opzet. Wie een vacature zoekt met behulp van Google vindt bij de zoekresultaten een eerste blik van vacatures die op websites van partners zijn gepubliceerd. Door op een van de zoekresultaten te klikken ontvangt de gebruiker meer informatie, zoals een beschrijving van het bedrijf en de baan. Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website. 

Google poneert dat het hiermee een rol wil spelen in de post-coronacrisis die over de arbeidsmarkt zal walsen. “De coronacrisis heeft een grote impact op Belgische bedrijven en consumenten. Zo is het aantal werkzoekenden gestegen, vooral onder jonge werknemers, en zijn er minder vacatures dan vorig jaar. Tegelijkertijd heeft de crisis het gebruik van technologie versneld”, analyseert Geerts. Het is in die context belangrijk dat de werkzoekende een tool aangereikt krijgt die hem helpt in de zoektocht naar een geschikte job. De werkgever krijgt op deze manier een kandidaat tegenover zich die heel gericht op zoek is gegaan naar die job, wat een match tussen beide moet helpen, luidt het.  

Omwenteling

De oplettende waarnemer ziet hier wel een heuse omwenteling die de vacaturemarkt behoorlijk kan dooreenschudden. Google wordt als het ware de poortwachter van de vacatures, en heeft vanuit die positie een grote macht over die markt. Wie als aanbieder van vacatures gezien wil worden, zal zijn verdomde best moeten doen om boven aan de zoekfunctie te staan. “Dat is inderdaad een gamechanger”, erkent Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad, een van de partners. “Google is al een belangrijke speler op de arbeidsmarkt, en die rol zal enkel groeien.” 

Uit het Randstad Research-onderzoek blijkt dat nu 36 procent van de kandidaten er gebruik van maakt en daarmee is het aandeel van Google bijna even groot als dat van traditionele vacaturewebsites of uitzendbureaus, die door 39 procent gebruikt worden. “Je kunt je dus niet permitteren om niet mee te werken, al klinkt dat te defensief”, zegt Denys. “Google is in onze hele samenleving al stevig ingeburgerd en dus ook op de arbeidsmarkt. De nieuwe functie zal ook ons toestaan om het potentieel dat er in de zoekmachine schuilt als rekruteringskanaal beter te benutten.”

Ook Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder bij VDAB, ziet het potentieel. “Met deze nieuwe zoekfunctionaliteit zullen tienduizenden vacatures van VDAB vindbaar zijn voor een nog breder publiek.” Eenzelfde geluid bij Caroline Mancel van Actiris. “Een op de drie mensen bezoekt de Actiris-website nu al via een Google-zoekopdracht. Het is een must. Vooral voor het jonge publiek, de Google-generatie die erin is geboren, maar die generatie is vandaag het eerste slachtoffer van de crisis. In Brussel is de jeugdwerkloosheid met 18,9 procent gestegen. Dit is ongezien. In deze cruciale periode is het daarom essentieel dat alle spelers mobiliseren.”

Domper voor andere sites

Het lijkt erop dat het voor de Belg die op zoek is naar een job enkel voordelen heeft. Er komt een ruimer aanbod, en een algoritme dat zich aanpast aan de gebruiker, zodat deze een relevantere zoekervaring krijgt. Die nieuwe vacaturezoekfunctie biedt gebruikers de mogelijkheid om te zoeken op basis van onder meer locatie, industrie en fulltime/parttime. Om op de hoogte te blijven van nieuwe vacatures kunnen gebruikers een e-mailnotificatie instellen. 

Dat is ook de insteek die Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) voor ogen houdt. “Google is voor veel mensen het venster op een virtuele wereld. Het is dan ook een goede zaak dat deze zoekmachine nu ook vacatures laagdrempelig zal weergeven. Want op zoek naar werk is alle hulp welkom. Het snel vinden van de job die op je maat is geschreven, helpt daarbij.”

Voor vacaturesites is de komst van Google for Jobs en deze alliantie wel een heuse domper. De kans dat zij gewoon overruled worden, is niet klein. Bij Indeed, een van de grootste vacatureplatfoms, wordt zuinigjes gereageerd op de lancering van deze Google-scudraket. “Indeed is elf jaar geleden opgericht met een eenvoudige, maar sterke missie: mensen aan een baan helpen. De aankondiging van Google hernieuwt onze toewijding aan onze missie.” Een samenwerking met Google zit er niet meteen in, klinkt het. “Op dit moment kiest Indeed ervoor om geen samenwerking aan te gaan met Google, omdat dit in onze ogen het beste is voor werkzoekenden en hun zoektocht naar werk. In de toekomst bekijken we deze en andere samenwerkingen opnieuw, met altijd het belang van werkzoekenden voorop.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234