Zondag 01/08/2021

Google wil voet binnen op de NIEUWSVLoeR

Internetgigant Google wil de onderkoelde relatie met de klassieke mediasector ontdooien. Digital News Initiative, een fonds met 150 miljoen euro in kas, dient als glijmiddel. Ludovic Blecher is de man die dat geld mag verdelen.

De relatie tussen Google en de klassieke mediabedrijven is op zijn minst gespannen te noemen. Dat de geperfectioneerde zoektechnologie van Google hen helpt om met hun nieuwsberichten, artikels en videos een breed publiek te bereiken, vinden mediabedrijven wereldwijd een goede zaak. Dat de Amerikaanse internetreus rijk wordt dankzij de advertenties die het naast die zoekopdrachten verkoopt, steekt hen de ogen uit. Bovendien is Google zo dominant geworden dat er zo goed als geen onderhandelingsmarge is.

In een poging de plooien glad te strijken lanceerde Google twee jaar geleden het Digital News Initiative (DNI), een fonds goed voor 150 miljoen euro, dat innovatie op het vlak van digitale journalistiek moest stimuleren. Twee jaar later is al 73,5 miljoen euro de deur uit, verdeeld over 359 projecten in 29 Europese landen. Deze week start de vierde subsidieronde. Drukke tijden dus voor Ludovic Blecher, de Fransman die aan het hoofd van Digital News Initiative staat.

"In twee jaar tijd hebben we meer dan 3.000 aanvragen binnengekregen, waarvan 800 de shortlist hebben gehaald. Die hebben we allemaal geïnterviewd om er dan uiteindelijk zowat de helft van te selecteren. Eerlijk gezegd waren we zelf verrast door het grote aantal aanvragen en de diversiteit van de projecten die werden ingediend. Ik ben zelf een ex-journalist (Blecher was achtereenvolgens journalist, hoofdredacteur en directeur van Libération, PD) maar ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat onderzoeksjournalistiek en innovatie hand in hand konden gaan. Maar plots kwamen er projecten binnen van mensen die de cloud wilden gebruiken om grote hoeveelheden data met verschillende mensen tegelijk te doorzoeken. Anderen hadden het idee om een toolkit te ontwikkelen om journalisten die werken aan gevoelige onderwerpen meer onlineprivacy te bieden. Allemaal zaken met het potentieel om de toekomst van de journalistiek te bepalen. En dat is waar het bij DNI om draait."

Is dat wel zo? Critici zien het hele project eerder

als een geslaagde PR-oefening.

"Het is ons echt te doen

om het breder en ruimer beschikbaar maken van betrouwbare informatie. We willen kwaliteitsjournalistiek ondersteunen en voor manieren zorgen om de toekomst ervan te verzekeren."

Is Google dan niet een bedrijf dat in de eerste plaats winst wil maken?

"Google maakt deel uit van het ecosysteem van de media. Als het niet goed gaat met dat ecosysteem, dan is dat ook voor Google geen goede zaak, daar moeten we niet flauw over doen. En dus moeten we samenwerken."

Heeft het Digital News Initiative de relatie met de klassieke mediabedrijven veranderd?

"Het heeft op zijn minst een klimaat gecreeërd waarbij de verschillende partijen met elkaar rond de tafel kunnen zitten. Natuurlijk zijn er de voorbije jaren fouten gemaakt, door beide kanten, maar met dit fonds laten we zien dat we een partner van de nieuwsindustrie willen en kunnen zijn. De nieuwsorganisaties zelf zijn trouwens de eerste om toe te geven dat veel van de projecten waar ze nu, dankzij Google, aan werken er zonder onze steun nooit zouden zijn gekomen."

Ook over de 150 miljoen in het fonds wordt soms schamper gesproken. Dat bedrag is peanuts voor een gigant als Google.

"Wat is te veel en wat is te weinig? Het is moeilijk om daar een bedrag op te kleven. Maar laten we eerlijk zijn, dit fonds is de grootste inspanning die tot nu geleverd is om innovatie in de Europese journalistiek te stimuleren. En die inspanning loont. Veel van de projecten die nu lopen hebben wel degelijk impact. Decodex, een project van Le Monde, laat mediagebruikers toe om de geloofwaardigheid van bepaalde websites te testen. Dat heeft een belangrijke rol gespeeld tijdens de laatste presidentsverkiezingen. In Portugal hebben we ervoor gezorgd dat alle uitgevers van dat land voor het eerst samenwerken aan een uniform loginsysteem voor hun websites. Factmata, een start-up rond de detectie van fake news die dankzij geld van Google tot stand is gekomen, heeft net 750.000 dollar of zo'n 630.000 euro aan extra kapitaal uit de markt gehaald. Dat zijn allemaal voorbeelden van projecten die bijdragen aan het welzijn van de hele sector.

"Dat geld is trouwens niet waar het bij DNI eigenlijk om draait. Ik ben een voormalig journalist, ik heb vijftien jaar op de nieuwsvloer rondgelopen, ik weet hoe weinig tijd er is om even uit de dagelijkse ratrace te stappen om naar vernieuwende ideeën op zoek te gaan. Dankzij DNI komt die tijd er bij veel bedrijven nu plots wel. En of ze nu geselecteerd worden of niet, en hoeveel geld ze uiteindelijk krijgen, is eigenlijk bijzaak. Dat er pogingen gedaan worden om te vernieuwen, dat is voor mij het belangrijkste."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234