Zaterdag 24/10/2020

Google wil jeugd lokken naar betaal-tv

Voor 35 dollar per maand kunnen Amerikanen voortaan een selectie tv-zenders bekijken via YouTube. De videowebsite gaat hiermee de concurrentie aan met kabelmaatschappijen, en hoopt vooral jongeren te overtuigen die nu niet betalen voor tv.

De VRT kon deze week uitpakken met mooie cijfers over VRT NU. De voorbije twee maanden maakten 375.000 mensen al een profiel aan om online programma's te bekijken. Maar liefst één op de drie gebruikers is jonger dan 24. Idem bij Medialaan, dat zijn programma's al langer online aanbiedt. Vorig najaar hadden 1,3 miljoen Vlamingen er een profiel, en opnieuw sprongen de jongeren eruit: van alle Vlaamse jongeren tussen 15 en 25 jaar heeft 60 procent er een profiel. En dan is er nog Ketnet, dat via zijn sites en apps jongeren van kleins af toont en leert hoe je anders tv kunt kijken.

In de Verenigde Staten is die trend al langer in opmars. Jongeren kijken er nog minder naar klassieke tv dan hier en voelen er ook weinig voor om te betalen voor de dure kabelabonnementen, die gemiddeld 100 dollar per maand kosten. Cord-cutters zijn het, de mensen die hun kabelabonnement opgezegd hebben om via internet hun tv-programma's te vinden. Of cord-nevers, zoals de vele millennials die altijd via het internet naar tv-programma's hebben gekeken, al dan niet op legale wijze. Want is het niet omdat die groep niet wil betalen voor kabeltelevisie, dat ze niet graag naar de tv-programma's te kijkt. Programma's als The Voice, Prison Breakof The Big Bang Theoryblijven populair.

Vijftig zenders

Door zelf een tv-dienst te lanceren hoopt Google, de eigenaar van YouTube, die doelgroep te overtuigen. Via YouTube TV kun je via het internet naar een kleine vijftig tv-zenders kijken, waaronder Fox, CBS, ABC en de sportzenders ESPN en Fox Sports Network.

Als je daar 35 dollar (33 euro) per maand betaalt, kun je zes accounts aanmaken, waarmee je op je smartphone, tablet of smart-tv kunt kijken. Via de dienst kun je oneindig veel programma's opnemen, die negen maanden lang in de cloud bewaard worden - ideaal voor wie veel uitgesteld kijkt. Als extraatje krijg je ook Google Play erbij, de muziekdienst van Google, en YouTube Red, de reclamevrije versie van YouTube met ook extra aanbod.

YouTube TV heeft wel nog een paar grote hiaten. Je moet bijvoorbeeld in New York, Los Angeles, San Francisco, Chicago of Philadelphia wonen. De rest van de Verenigde Staten zou wel snel volgen. Voorlopig zitten ook zenders als CNN, Comedy Central en Discovery niet in het aanbod. En je kunt bijvoorbeeld niet de wedstrijden van de National Football League via je smartphone bekijken, omdat die mobiele uitzendrechten exclusief bij een andere kabelmaatschappij zitten.

Toch wordt er in de VS veel verwacht van YouTube TV. Het videoplatform is niet de eerste om zo'n dienst te lanceren - er is bijvoorbeeld al Sling TV of DIRECTV - maar YouTube is met grote voorsprong wel het grootste, bekendste en rijkste platform om dit te proberen. Mensen zijn het nu al gewoon tv-programma's te bekijken via YouTube. "Er is al een grote startbasis met alle mensen die YouTube al op hun toestellen en op televisie hebben", zegt analist Paul Verna aan Wired. Als ook maar één of enkele procenten van alle YouTube-gebruikers een abonnement neemt, heb je al een miljoenenpubliek.

Tv-reclame op maat

Hoe de inkomsten uit YouTube TV verdeeld worden, is niet bekend. In het begin zul je er ook net dezelfde reclamespotjes zien als op de gewone tv. Maar Google kondigde al aan het reclamemodel te willen innoveren. Details daarover gaf het nog niet, maar Google beschikt over een massa informatie over al zijn gebruikers. Informatie die je makkelijk kunt gebruiken om ook via televisie reclame op maat te tonen - iets wat nu al gebeurt als je op het web surft.

Al blijft de hamvraag natuurlijk hoeveel mensen maandelijks 35 dollar willen betalen, zeker als ze nu niets betalen behalve hun internetabonnement. Dankzij diensten als Spotify en Netflix is de drempel om te betalen de voorbije jaren al fel verlaagd, maar daar heb je al voor ongeveer 10 dollar een groot aanbod aan muziek of tv-reeksen en film. 35 dollar per maand, dat voel je al iets meer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234