Zaterdag 06/03/2021

Dataverlies

Google verliest data na blikseminslag op Belgisch datacenter

null Beeld AFP
Beeld AFP

Maar liefst vier keer sloeg afgelopen donderdag de bliksem in op het stroomnet van het Google-datacenter in België. Een aantal 'ongelukkige gebruikers' verloor daardoor een aanzienlijke hoeveelheid gegevens.

De problemen begonnen toen het datacenter - ten gevolge van een hevig onweer - enkele ogenblikken zonder stroom kwam te zitten. Door die stroompanne zouden er bij vijf procent van de geproduceerde disks problemen zijn ontstaan bij het lezen en schrijven van de gegevens. De meeste data konden achteraf worden hersteld, maar bij 0,000001 procent was dat niet het geval. "Bij deze disks is een volledig herstel van de gegevens ook niet mogelijk", laat Google weten.

Toch lijkt het erop dat alle klanten hun data uiteindelijk wel gerecupereerd kregen. Hetzij dankzij het back-up systeem van Google, hetzij via hun eigen reservekopieën.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Verantwoordelijkheid

Google neemt de volledige verantwoordelijkheid voor het incident op zich en laat weten alvast aanpassingen in hun systeem aan het maken te zijn, zodat een dergelijk dataverlies in de toekomst niet meer voorvalt.

Volgens Laurens Van Reijen, directeur van LCL-datacenters, is het verwonderlijk dat zo'n verlies aan gegevens überhaupt kan plaatsvinden bij een internetgigant als Google en had het makkelijk vermeden kunnen worden. "Als Google zijn data repliceerde in een tweede datacentrum, zoals de meeste grote internetbedrijven, zou zoiets nooit voorgevallen zijn."

Back-up

Een back-up van alle bestanden op een andere locatie zit er echter niet in, verwacht professor in IT Governance Georges Ataya van de Solvay Business School. "De hoeveelheid middelen die nodig zou zijn om het geheel van data in alle datacentra te dupliceren, is enorm", verduidelijkt hij. "Google stockeert een onvoorstelbare hoeveelheid informatie op enorme servers. Dat dupliceren is niet realistisch. Het is economisch niet te verantwoorden."

Gratis

De professor waarschuwt gebruikers die ervoor kiezen om gratis diensten te gebruiken dat ze geen absoluut gegarandeerde dienst mogen verwachten. Volgens hem kunnen enkel klanten die een contract tekenden bijkomende stappen ondernemen. Bedrijven als Google en Amazon bieden ook meer performante systemen aan, maar die zijn betalend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234