Woensdag 20/11/2019

google

Google past beleid aan om te voorkomen dat extremisten verdienen aan advertenties

(FILES) This file photo taken on December 28, 2016 shows a picture taken on December 28, 2016 in Vertou, western France, shows logos of US multinational technology company Google. Google, which has seen a slew of companies withdraw ads after they appeared alongside extremist content, said on March 21, 2017 it was introducing new tools to give firms greater control. / AFP PHOTO / LOIC VENANCE Beeld AFP

Nu verschillende bedrijven en organisaties hun advertenties uit Google terugtrekken, gooit het techbedrijf zijn advertentiebeleid radicaal om. Britse kranten deden vorige week uit de doeken hoe radicale extremisten aan Googleadvertenties van bonafide partijen verdienen - en goed ook. De nieuwe maatregelen die Google aankondigt vormen een duidelijke trendbreuk met het neutrale imago dat het bedrijf graag uitdraagt.

Google verkoopt advertentieruimte op verschillende platformen, variërend van de bekende zoekmachine tot videonetwerk YouTube. Deze plekken worden automatisch gevuld, waardoor adverteerders zelden precies weten waar hun reclames verschijnen.

Vorige week onthulden Britse kranten wat dit in de praktijk betekent. Zo ontdekte The Guardian dat advertenties van bedrijven, organisaties én de krant zelf in YouTube-filmpjes van extremisten terechtkwamen, onder wie de Ku Klux Klan en islamitische haatpredikers.

Elke klik op de advertenties van deze Britse bedrijven leverde de extremisten geld op, en niet zo'n beetje ook. Volgens berekeningen van experts verdienden vier extremistische videomakers opgeteld ruim 250.000 pond (290.000 euro) aan de advertenties in hun videokanalen, zo schreef the Guardian. In een reactie trokken de krant en veel bedrijven hun Googlereclames onmiddellijk terug.

Ook de Britse overheid bleek vorige week bepaald not amused, en riep directeuren van moederbedrijf Alphabet op het matje. Zij mochten komen uitleggen hoe het mogelijk was dat promotiemateriaal van de Britse overheid in filmpjes van extremisten terechtkwam. Het ging hierbij om reclames voor het leger en bloeddonaties, gefinancierd door de belastingbetaler.

Neutraal of niet

In een nieuwe blogpost biedt Google "diepe verontschuldigingen" aan en belooft directeur Philipp Schindler "significant meer personeel" aan te nemen. Het bedrijf zegt strenger te gaan optreden tegen "haatdragende, beledigende en denigrerende inhoud".

De term "denigrerende inhoud" is daarbij opvallend, omdat Google hiermee zijn definitie van ongewenste inhoud verbreedt. Ook opmerkingen die het bedrijf als vernederend ziet, kunnen voortaan aanleiding zijn om boodschappen te weigeren of verwijderen, vertelt een woordvoerder tegenover persbureau Bloomberg. "Ook zinnen als 'vrouwen moeten geen wiskunde studeren' en 'homorechten hebben ons dommer gemaakt'." Daarnaast wil het bedrijf voortaan niet alleen beelden verbieden die groepen op basis van hun ras, religie of cultuur bedreigen, maar ook inhoud die tegen "kwetsbare groepen en vluchtelingen" is gericht.

Meestal houdt Google zich verre van politiek geladen kwesties. Volgens criticasters verschuilt het techbedrijf zich dikwijls achter de spiegelmetafoor: het platform zou slechts een spiegel zijn van dingen die in de maatschappij gebeuren. Een platform dat interactie tussen partijen mogelijk maakt, maar zelf onpartijdig is. En dus was de reactie van Google op elk kritiekpunt hetzelfde: wij zijn Zwitserland. Met deze nieuwe aanpak neemt Google duidelijk stelling, net als het recentelijk deed tegen het "moslimdecreet" van Donald Trump.

Dat een immer neutrale houding voor zo'n machtig bedrijf niet houdbaar is, had Google ook kunnen weten door naar Facebook te kijken. Ook Facebook moest het spiegelargument uiteindelijk laten varen, gedwongen door de storm van kritiek over nepnieuws en haatberichten op het sociale netwerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234