Vrijdag 14/05/2021

Lobbykoning

Google loopt deur plat bij Witte Huis

President Obama en vicepresident Joe Biden nodigden in 2013 de toplui van Amerika's belangrijkste technologiebedrijven uit. Beeld GETTY
President Obama en vicepresident Joe Biden nodigden in 2013 de toplui van Amerika's belangrijkste technologiebedrijven uit.Beeld GETTY

De Californische internetmoloch Google besteedt veel tijd aan het lobbyen, schrijft The Wall Street Journal. Zo vaak praat Google met regeringsvertegenwoordigers dat zijn lobbyisten gemiddeld een keer per week in het Witte Huis op de koffie gaan.

The Wall Street Journal vroeg e-mails op en de bezoekregisters van het centrum van de macht in Washington. Aanleiding voor de navorsingen was het nieuws vorige week dat een onderzoek van de federale toezichthouder op de telecomsector (FTC) had uitgewezen dat Google zich had bediend van oneerlijke handelspraktijken. De leiding van de FTC besloot unaniem geen verdere stappen te nemen nadat Google had aangeboden om vrijwillig zijn beleid aan te passen.

Aan die deal gingen bezoekjes aan regeringsfunctionarissen vooraf van medeoprichter en topman Larry Page en van bestuursvoorzitter Eric Schmidt, schrijft de krant. Die merkt op dat de registers niet melden wat er tijdens die ontmoetingen ter tafel kwam. Sinds president Barack Obama zijn intrek nam in het Witte Huis, in 2008, kwamen vertegenwoordigers van Google 230 keer over de vloer.

"Op de hoogte houden"

Een van Googles belangrijkste lobbyisten, Johanna Shelton, kwam meer dan zestig keer langs. Dat is drie keer vaker dan vertegenwoordigers van Comcast, een van de machtigste telecomaanbieders in de Verenigde Staten. Gemeten naar beurswaarde trekt Google van de acht grootste Amerikaanse multinationals het meeste geld uit voor politiek lobbywerk - 16,8 miljoen dollar (15,3 miljoen euro).

Google stapte vrij laat de politieke arena in. Dat gebeurde pas toen het bedrijf acht jaar bestond, maar al wel een machtsfactor op het internet was. In 2006 begon het met kleine schenkingen aan de verkiezingscampagnes van Amerikaanse politici. Bedrijven mogen niet rechtstreeks geld geven, maar wel via een politiek actiecomité (PAC). Googles giften lopen uiteen van 1.000 dollar tot 15.000 dollar.

Volgens een woordvoerder van Google weten zijn vertegenwoordigers dat ze niet om gunsten mogen vragen. "De ontmoetingen dienen om het Witte Huis op de hoogte te houden van andere perspectieven op belangrijke beleidskwesties."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234