Maandag 28/11/2022

Google Flights houdt beste deals buiten de deur

Google Flights, een nieuwe dienst waarmee mensen vliegtuigtickets kunnen zoeken, toont alleen info van luchtvaartmaatschappijen. Info van andere prijsvergelijkingssites of reisbureaus komt er niet in. Verloochent Google zijn eigen principes?

Google startte half september in de Verenigde Staten met Google Flights, een zoekmachine waarmee je snel informatie kunt opzoeken over binnenlandse Amerikaanse vluchten. Wie van Washington naar New York wil vliegen, krijgt een overzicht van de mogelijkheden en de prijs bij verschillende maatschappijen. Met een druk op de book-knop word je automatisch naar de site van die maatschappij gebracht om je ticket te kopen. Google Flights werkt voorlopig alleen in de Verenigde Staten, maar de verwachting is dat het Amerikaanse internetbedrijf snel wil uitbreiden naar de rest van de wereld. Google verdient op die manier ook wat aan die verkoop.

Alleen blijkt Google zijn motto om alle informatie te ontsluiten oneer aan te doen met Google Flights. De dienst toont alleen ticketinformatie van de luchtvaartmaatschappijen. Informatie van andere onlinereisdiensten als Priceline, Expedia en Kayak worden uit de resultaten gefilterd. Nochtans bieden die middle men vaak goedkopere tickets aan, maar dat is voor Google geen argument.

"De luchtvaartmaatschappijen willen niet dat we de onlinereisbureaus bij onze dienst betrekken", verklaarde Jeremy Wertheimer, de verantwoordelijke voor Google Flights. Een wat vreemde eis van de luchtvaartmaatschappijen misschien, want ze hebben zelf deals gesloten met sites als Expedia om goedkopere tickets te kunnen verkopen. Alleen blijken ze die goedkopere tickets dus liever kwijt dan rijk.

Als Google met Flights zal doen wat het op de zoekmarkt doet, zou deze beslissing voor de consument minder leuke gevolgen hebben. De goedkopere tussenpersonen worden weggeconcurreerd door de macht van Google, waardoor iedereen zijn tickets rechtstreeks en aan een duurder tarief bij de luchtvaartmaatschappijen moet kopen. "Waar is Googles bekende do no evil-mantra?, hekelde Consumer Traveler de dienst. "Waarom beperken ze hun zoekopdrachten alleen maar tot vliegtuigmaatschappijen?"

Zal het ook zo'n vaart lopen als Google Flights de oversteek naar Europa maakt? Nee, verklaarde Googles verantwoordelijke James Van Thiel deze week in Nederland aan het vakblad Reisrevue. In de Verenigde Staten zijn er vier grote luchtvaartmaatschappijen die de markt beheersen. Google kon niet anders dan aan hun eis gehoor geven om Expedia en co. te blokkeren. Als ze dat niet deden, was Google Flights van bij de start een doodgeboren kind. "De situatie in Europa is heel anders, met veel meer luchtvaartmaatschappijen", zei Van Thiel. Ticketsites zouden dus niet voor een boycot moeten vrezen als Google Flights naar hier komt.

Hellend vlak

Toch is niet iedereen zo zeker van de goede wil van Google. Want als het internetbedrijf om commerciële redenen informatie over vliegtuigtickets tegenhoudt, wie zegt dat ze morgen niet hetzelfde doen bij zoekopdrachten over hotels? En zo kun je nog verder gaan, meent Travel Consumer. "Dit is een hellend vlak. Jaren geleden schreven de kranten in de Sovjet-Unie alleen over nieuws dat door de regering goedgekeurd was. De dictators vonden dat het publiek alleen moest weten wat hen verteld werd. Google vindt ook dat mensen die informatie zoeken alleen resultaten krijgen die Google belangrijk vindt."

Volgens Travel Consumer wordt het misschien tijd dat er maatregelen genomen worden tegen de zoekrobot. Want net omdat het publiek verwacht dat Google hen alle informatie toont, is een gecontroleerde dienst als Google Flights gevaarlijk. De organisatie doet meteen ook al een suggestie. "Misschien moet Google opgesplitst worden in een zoek- robot die iedereen kan vertrouwen en in een openlijk commerciële verkoopsite die alles verkoopt van boeken tot potloden en vliegtuigtickets en cruises van handelaars met wie ze een overeenkomst hebben. Dat zou op z'n minst eerlijk zijn."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234