Maandag 01/03/2021

Google en indielabels op ramkoers

Het is oorlog in onlinemuziekland. YouTube dreigt ermee om materiaal van topartiesten te blokkeren als hun platenmaatschappijen niet meedoen met hun nieuwe streamingdienst. 'Dit is gewoon pure chantage.'

Arctic Monkeys met hun hit 'Do I Wanna Know': 69.582.967 hits op YouTube. Adele live in de Royal Albert Hall in Londen: 8.200.602 kijkers. 'Lotus Flower' van Radiohead: 28.122.733. Als het van YouTube en eigenaar Google afhangt blijven die cijfers gelijk. Videoclips of concerten van heel wat artiesten die nu nog te bekijken zijn op de videosite zullen "binnen het tijdsbestek van enkele dagen" offline gehaald worden, zo liet de topman van YouTube weten aan de krant The Financial Times.

De reden voor de drastische maatregel? De plannen van YouTube om deze zomer met een nieuwe onlinestreamingdienst uit te pakken, waar je legaal zonder reclame naar muziek kunt luisteren en eigen speellijsten samenstellen. Daarvoor heeft de site een akkoord nodig met de platenmaatschappijen en daar wringt het schoentje. YouTube heeft naar eigen zeggen al een overeenkomst met 95 procent van de platenlabels, waaronder de drie grote spelers op de markt Sony, Universal en Warner. De andere, onafhankelijke labels weigeren voorlopig in te gaan op de voorwaarden van YouTube.

Complete mislukking

Niet alleen biedt de videosite veel te weinig volgens de onafhankelijke labels of 'indies', de dreiging om het videomateriaal van hun artiesten op zwart scherm te zetten doen ze af als 'chantage'.

Bovendien vinden ze de zet van YouTube heel dom. "YouTube begaat een vreselijke commerciële vergissing door de markt zo fout te interpreteren. Ze begrijpen niet hoe belangrijk onafhankelijke muziek is voor eender welke streamingdienst. Door hun abonnees de toegang te ontzeggen tot onafhankelijke muziek stevenen ze af op een complete mislukking", liet Alison Wenham weten, de CEO van de wereldwijde koepelorganisatie voor onafhankelijke labels Worldwide Independent Netwerk (WIN). De Britse zanger Billy Bragg verweet YouTube "zichzelf in de voet te schieten".

Hoe hard de videosite het spel zal spelen zal de komende weken duidelijk worden, maar dat de miljard maandelijkse YouTubegebruikers iets zullen merken staat buiten kijf. "Het klopt dat het videomateriaal van die artiesten uit de lucht gehaald zal worden, maar we blijven in gesprek met de bewuste platenmaatschappijen. Wij willen gewoon een betere muziekservice aanbieden aan onze gebruiker", zegt Tineke Meijerman van Google Nederland.

Google kocht YouTube voor 1,6 miljard dollar in 2006 en door de immense populariteit is de videosite uitgegroeid tot een van de belangrijkste fundamenten van de technologiereus. Elke maand wordt 6 miljard uur aan video bekeken op de site, of gemiddeld een uur voor elke mens die op aarde rondloopt.

Bloedig strijdtoneel

Met 31 procent van het totale aanbod vormt muziek de populairste categorie op de site, zij het met steeds meer reclame. Onlinestreamingdiensten zoals Spotify bieden tegen een kleine vergoeding een reclamevrije dienst aan, die bovendien heel wat interactiever is. Spotify heeft 40 miljoen gebruikers, waarvan 10 miljoen betalend. Dat lijkt klein bier in vergelijking met de horden aan YouTubesurfers, op lange termijn kan het wel vreten aan de 4,12 miljard euro die YouTube met onlineadvertenties vorig jaar binnenreef.

Onlinestreaming is de jongste tijd uitgegroeid tot een van de bloedigste arena's waar de technologiegiganten Google, Amazon en Apple strijd leveren. Amazon lanceerde vorige week met Prime Music zijn eigen streamingdienst, Apple kocht eind vorige maand koptelefoonfabrikant Beats voor 3 miljard dollar, naar eigen zeggen in hoofdzaak om hun streamingdienst.

Google kan dus niet achterblijven, zeker nu Spotify van plan is om eind dit jaar naar de beurs te stappen en al een paar jaar een partnerschap heeft met concurrent Facebook. Het eerder gelanceerde Google Play Music All Access is voorlopig geen onverhoopt succes. "Deze zomer komen we met een streamingdienst, met een betalende, reclamevrije poot en een gratis versie. Over details kan ik nog uitweiden", zegt Googlewoordvoerster Tineke Meijerman.

Het mag dus iets kosten, alleen zo weinig mogelijk als we de onafhankelijke platenmaatschappijen mogen geloven. Zij verdienen nu 0,004 euro per stream op Spotify, YouTube biedt een 'signifcant lagere' vergoeding aan, terwijl de drie majors Sony, Universal en Warner wel een redelijke vergoeding krijgen.

De grote platenmaatschappijen wilden gisteren niet reageren. Eigenaar Google wilde alleen kwijt dat iedereen een "goed en marktconform" aanbod heeft gekregen en dat de gesprekken gewoon verder gaan.

De Koepelorganisatie WIN dient nu vrijdag alvast officieel klacht in bij de Europese Commissie. BIMA, de Belgische koepelorganisatie van onafhankelijke platenlabels, zit vrijdag samen met ontslagnemend minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a). Zo krijgt het conflict meteen een politiek staartje, want Europa maakt zich al langer zorgen over de dominante marktpositie van de Amerikaanse technologiegigant. Ongewild geeft het nu een Brussel een extra wapen.

WIE KRIJGEN WE STRAKS NIET MEER TE ZIEN OP YOUTUBE?

Adele

Radiohead

Arctic Monkeys

Jack White

Sigur Ros

The White Stripes

The xx

Franz Ferdinand

The Prodigy

Vampire Weekend

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234