Zondag 25/10/2020

Technologie

Google breekt privacy-belofte en kan veel gerichter adverteren (en zo gaat u dat tegen)

Beeld REUTERS

Google heeft altijd gezegd dat het nooit persoonlijke informatie, bijvoorbeeld afkomstig uit mailtjes in Gmail, zou combineren met zijn database over het surfgedrag van gebruikers. Tot deze zomer. Stilletjes heeft de internetreus de clausule die dat verhindert uit zijn privacyvoorwaarden geschrapt, ontdekte ProPublica.

Door de wijziging van de voorwaarden kan Google nu twee grote databases combineren om veel gerichter te adverteren. De ene database bevat persoonlijke gegevens die afkomstig zijn van bijvoorbeeld YouTube, Gmail of Google's zoekmachine en gekoppeld zijn aan een Google-account. Denk hierbij aan de inhoud van e-mails of het kijkgedrag op YouTube.

De andere bulk aan data waar Google over beschikt, komt van DoubleClick, een bedrijf dat eigendom is van Google. DoubleClick gebruikt cookies om het onlinegedrag van gebruikers te monitoren. Dit doet het op ruim de helft van de miljoen populairste websites. DoubleClick kijkt naar 'meer dan honderd' zaken als de links waarop iemand klikt, de locatie van de gebruiker of het koopgedrag van de internetter. Iemand die veel surft op websites over tweedehandsauto's, zal advertenties te zien krijgen over occasies.

De aanpassingen maken het voor Google mogelijk om een uitgebreid en persoonlijk advertentieprofiel te schetsen. Informatie uit een mailtje van een vrouw in de leeftijdsgroep 25 tot 35 waarin trefwoorden staan die wijzen op een zwangerschap, zouden nu gecombineerd kunnen worden met DoubleClick-informatie waaruit blijkt dat vanaf een bepaald IP-adres veel modeblogs worden gelezen. Dit is waardevolle informatie voor bijvoorbeeld een in zwangerschapsmode gespecialiseerd bedrijf. Google benadrukt in een reactie aan ProPublica dat het op dit moment informatie nog niet op deze manier koppelt.

De gewijzigde voorwaarden zoals te zien op de site van Google.Beeld Google

Belofte

Met de wijziging in juni verbreekt Google een belofte die oprichter Sergey Brin deed toen het DoubleClick in 2007 kocht voor 2,8 miljard euro. Privacy is Googles "eerste prioriteit wanneer we nieuwe soorten advertenties overwegen", aldus Brin.

"We zullen cookie-informatie van DoubleClick niet combineren met informatie die kan leiden tot persoonlijke identificatie, tenzij u actief toestemming geeft", viel tot juni in de privacyvoorwaarden te lezen. Dit is vervangen door "afhankelijk van gebruiksinstellingen mogen je activiteiten op andere websites en apps in verband worden gebracht met je persoonlijke informatie om Googles services en advertenties te verbeteren".

Bestaande Google-gebruikers moesten de wijziging accepteren door een vinkje te zetten bij een generieke melding dat het "een paar nieuwe functies" aanbiedt, ze kunnen er zelf voor kiezen om het combineren van de data uit te schakelen. Bij nieuwe gebruikers zijn gebruiksinstellingen automatisch ingesteld dat de gegevens gecombineerd worden.

Gebruiksinstellingen

Google maakt het voor gebruikers mogelijk om de combinatie van data uit te schakelen. Ga daarvoor naar Activiteitsopties bij uw gebruiksinstellingen. Verwijder het vinkje bij 'Inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services'. Op deze pagina kunt u ook andere privacy gerelateerde instellingen bewerken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234