Zondag 04/12/2022

GoodReads: Facebook voor boekenwurmen

Met GoodReads, een sociaalnetwerksite voor verwoede lezers, hebt u in geen tijd uw volledige boekenkast gecatalogiseerd en online geplaatst. Het afgelopen jaar verdubbelde het aantal gebruikers tot tien miljoen.

Programma's en websites waarmee u een database van al uw boeken kunt aanleggen: ze bestaan al sinds de pc zich in de jaren 90 een weg naar onze woning wurmde. Maar niemand zit voor zijn plezier tientallen, soms zelfs honderden titels en hun auteurs in te voeren met behulp van zijn toetsenbord. Daar vond de Amerikaan Otis Chandler wel iets op: zijn GoodReads, een sociaalnetwerksite met bijbehorende mobiele app, geeft meteen aanklikbare of via een zoekterm beschikbare toegang tot een online database van ondertussen meer dan 360 miljoen boeken, waarvan er iedere maand nog 22 miljoen bijkomen.

Maar de fijnste gimmick in GoodReads is de streepjescodescanner in de mobiele app van het sociaalnetwerk. Die gebruikt de ingebouwde camera van uw smartphone of tablet om in geen tijd alle boeken in uw kast toe te voegen tot uw GoodReads-collectie. Het programma vergelijkt de informatie die de code herbergt, waaronder het ISBN-nummer, met die zonet genoemde onlinedatabase, en haalt op basis daarvan automatisch titel, auteur en omslagbeeld boven.

Helemaal feilloos is de scanner niet: oudere streepjescodestandaarden worden niet geslikt, als de code op een achtergrond in een felle kleur staat afgedrukt wordt ze niet eens herkend, en het aanbod aan opgeslagen Nederlandstalige boeken is voorlopig beperkt. Alleen evergreens als De avonden, Het verdriet van België en De ontdekking van de hemel zitten erin.

Veel belangrijker is wat u met uw GoodReads-boekendatabase kunt doen nadat hij online staat. Daar staat ze namelijk te kijk voor al uw GoodReads-contacten, die uw in één tot vijf sterren uitgedrukte waardering voor ieder werk kunnen bekijken, eventueel uw geschreven commentaar kunnen lezen, en zelfs een onlineboekenclubje met u kunnen oprichten. Heeft er iemand een boek gelezen dat u interesseert? Dan voegt u het gewoon automatisch toe aan uw 'te lezen'-lijst. Op dezelfde manier kan u ook de scanner gebruiken om andermans fysieke boeken in uw wachtrij te gooien.

Succes

GoodReads is een snelle groeier: op dit moment telt de site tien miljoen gebruikers, een verdubbeling van het aantal dat het in de zomer van vorig jaar telde. Maar tot op dat punt ging de groei erg moeizaam: het netwerk is al sinds 2006 online, en schraapte tijdens zijn eerste jaar slechts 650.000 gebruikers bij elkaar. Otis Chandler, telg van het uitgeversgeslacht dat de krant The Los Angeles Times oprichtte, begon de site met eigen fondsen uit te bouwen tot er na anderhalf jaar interesse kwam van private investeerders. Chandlers bedrijf zit nu in een kantoorgebouw in San Francisco, en heeft dertig mensen in dienst.

De verdubbeling van het aantal GoodReads-gebruikers kwam er, niet toevallig, pas nadat Chandlers bedrijf vorig jaar Discovereads overnam, een bedrijf dat een computeralgoritme bouwde om mensen nieuwe boeken aan te prijzen op basis van degene die ze al hebben gelezen. Een beetje zoals onlineboekhandel Amazon.com of muziekdownloadwinkel iTunes Store boeken en muziek aanprijzen. De integratie daarvan in de site zette een hele sociale dynamiek op gang, zegt Chandler: als een GoodReads-gebruiker meer boeken in zijn virtuele boekenkast stopt, krijgt hijzelf relevantere voorstellen, en heeft hij ook waardevollere informatie voor zijn vrienden.

"Iedere seconde zijn er twee lezers die een nieuw boek ontdekken op GoodReads", pochte Chandler onlangs tijdens een conferentie over de toekomst van de uitgeverswereld. "Een boek ontdekken is per definitie iets sociaals. Uit eigen onderzoek ontdekten we dat 79 procent van alle lezers vooral nieuwe boeken kopen op mondeling aanraden van vrienden. Wij komen wat dat betreft al aardig in de buurt: 64 procent van de GoodReads-gebruikers koopt nieuwe boeken na een positief oordeel van hun vrienden op de site."

Wie er ook wel bij vaart, zegt Chandler, zijn onlineboekenverkopers als Amazon.com en Barnes & Noble. Volgens de oprichter is GoodReads een ideale toepassing van de Long Tail-theorie, die zegt dat het internet en sociaalnetwerken ervoor zorgen dat cultuurproducten, zoals boeken, veel langer 'vers' blijven. "Als we alle boeken optellen die mensen momenteel in hun 'te lezen'-lijst hebben staan, zien we dat slechts 5 procent daarvan uit de top 40 van meest verkochte boeken komt", zegt Chandler. "En maar 56 procent van het aantal wordt uitgemaakt door boeken uit de top 5000. Al de rest, bijna vierhonderdduizend unieke titels, is nooit een bestseller geweest."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234