Donderdag 21/10/2021

Good cop

Een remake van Paul Verhoevens sf-satire RoboCop uit 1987: wie zit daar nu op te wachten? Wij ook niet, maar het resultaat is best te pruimen. Futuristische film, ja, maar de avonturen van de gewetensbezwaarde robot komen akelig dicht bij de werkelijkheid.

Het blijft uiteraard een futuristische actiefilm, boordevol CGI-effecten, maar een van de zaken die deze RoboCop interessant maakt, is dat het realiteitsgehalte fors toegenomen is. We zijn inmiddels een kwarteeuw verder en wat indertijd nog pure sciencefiction leek, is nu al veel dichter in de buurt van sciencefact gekomen.

Het is bijvoorbeeld niet toevallig dat hier en daar al eens het woord 'drones' valt. En dat privatisering van de ordehandhaving lang niet meer zo controversieel is. De film is dus eigenlijk minder een satire dan wel een waarschuwing.

Centraal blijft het cyborgfenomeen. Een cybernetisch organisme, een extreme mengvorm van mens en machine. In het Detroit van 2028 wordt de integere politieman Alex Murphy (rol van Joel Kinnaman) bij een aanslag op zijn leven zwaargewond. Wat nog van hem overblijft - en dat is niet zoveel - wordt door een hoogtechnologisch bedrijf met de onheilspellende, want megalomane naam OmniCorp in een ijzersterke robot geïntegreerd: RoboCop is geboren.

De voordelen van zo'n gemechaniseerde ordehandhaver zijn legio: geen vermoeidheid, geen vooroordelen, geen emoties, geen corruptie. Maar wil de Amerikaanse bevolking dergelijke cyborgs wel in het straatbeeld zien? Raymond Sellars (rol van Michael Keaton), de CEO van OmniCorp, weet wat hem te doen staat: het publiek moet overtuigd worden dat RoboCop nog altijd over een geweten beschikt.

Hoofdwetenschapper Dr. Norton (rol van Gary Oldman) gaat aan de slag. Maar het geweten van Alex Murphy/RoboCop is niet zomaar een kwestie van bits en bytes. Leuk detail: tijdens een of andere test kan men de song 'If I only had a heart' horen. Dat is het beroemde 'lijflied' van de Tin Man in de legendarische musical The Wizard of Oz.

Ook interessant én nieuw in deze update is de introductie van het populistische Pat Novakpersonage (rol van Samuel L. Jackson), presentator van een naar hem genoemde televisieshow, waarin hij als conservatieve superpatriot het gebruik van militaristische robotten in buiten- én binnenland verdedigt, zeg maar: propagandeert onder het motto: 'What's more important than the safety of the American people?'

Ecce homo

Na de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven is het nu de beurt aan de Braziliaanse filmmaker José Padilha, bekend van de Tropa de Elite-films, om met deze RoboCop zijn Hollywooddebuut te maken. Dat verliep blijkbaar niet zonder slag of stoot, maar het visitekaartje is afgeleverd.

Voor de titelrol werd naar verluidt even aan Matthias Schoenaerts gedacht, maar uiteindelijk werd beroep gedaan op de Zweedse acteur Joel Kinnaman, die in eigen land bekend werd met de Snabba Cash-films en in de States werd opgemerkt door zijn rol in The Killing, de Amerikaanse remake van de Deense hitserie Forbrydelsen. Het is onder meer zijn verdienste dat men hier, hoe vreemd dat ook mag klinken, achter de robot toch steeds de mens blijft zien. En dat was wel degelijk de bedoeling.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234