Woensdag 23/09/2020

Goochelhype betovert de massa

Is goochelen een hype? Het lijkt erop. De tickets voor zaalshows vliegen de deur uit en ook op televisie en sociale media gaan we massaal overstag voor goochelaars. Maar waar zit het hem nu net, die magie van het goochelen?

Het publiek houdt zijn adem in wanneer de Britse illusionist James More ronddraait op de punt van een verticaal opgesteld een samoeraizwaard. Gegil volgt als het zwaard hem doorboort. Dan springt More doodleuk recht en doet hij een dansje. Applaus.

Het filmpje met deze truc - zijn auditie voor het immens populaire programma Britain's Got Talent - is ondertussen 80 miljoen keer bekeken. En het doet nochtans klassiek aan: we hebben al honderden keren zulke trucs gezien en toch slaan ze ons telkens weer met verstomming.

Samen met zijn goochelcrew The Illusionists is James More dit weekend te zien in Vorst Nationaal. Om de shows te promoten, schoof de Vlaamse illusionist-superster Aaron Crow aan bij Van Gils en Gasten, waar hij ons, maar vooral zijn gelegenheidsassistent Jani Kazaltzis, de daver op het lijf joeg.

Naar de shows van The Illusionists zijn in ons land al 10.000 mensen komen kijken. "Dit fenomeen is wereldwijd een groot succes", zegt Peter Mariën, woordvoerder van organisator Upstars. "Omdat de filmpjes van The Illusionists enorm verspreid worden op sociale media was er zelfs niet zoveel klassieke marketing nodig voor deze voorstellingen."

Deze week staat in Antwerpen een goochelaar van eigen bodem op de planken. Nicholas Arnst is, net als zijn Britse collega, in de spotlights gekomen via een talentprogramma: Belgium's Got Talent. Omdat Arnst niet alleen goed kan goochelen, maar het ook nog eens goed kan uitleggen (en los daarvan: hij is best wel een goochelhunk), nam VTM hem later aan boord om met zijn trucs bekend Vlaanderen in de luren te leggen.

Verwondering van een kind

In zijn nieuwe theatershow Echt vertelt hij, met zijn eigen leven als leidraad, over zijn grote passie. "Ik was twaalf toen ik ben begonnen met goochelen", zegt Arnst. "Op een feestje waar mijn ouders mij naartoe hadden gesleurd, zag ik een goochelaar en sindsdien ben ik zelf aan de slag gegaan. Ik deed heel snel optredens en trucs voor vrienden."

Voor Arnst zit de magie van het goochelen in de verwondering die hij als kind zelf voelde, toen hij goochelaars aan het werk zag. En die verwondering overbrengen op anderen, daar gaat het voor hem om.

Het mooiste moment? Dat was nog voor zijn tv-carrière begon, zegt hij. "Toen ik in het vijfde middelbaar zat, vroegen die van het zesde mij om een truc te doen. Ik heb dat steeds maar uitgesteld, tot een van de laatste dagen van het schooljaar. Ik deed een simpele truc, waarbij iemand een kaart moest omdraaien, maar er stond zeker 100 man rond mij in de refter. Allemaal muisstil. Na de truc ontplofte de refter en ben ik stilletjes weggeglipt."

Arnst ging na het middelbaar nog psychologie studeren. Heeft dat van hem soms een betere goochelaar gemaakt? "Niet direct", zegt hij, "maar goochelen is wel het creëren van een illusie in het hoofd van iemand anders en daarvoor moet je mensen goed kunnen inschatten. Een goede goochelaar heeft net als een goede therapeut veel empathie. Je past je constant aan aan de persoon met wie je een truc uitvoert."

Ook al is hij nu een podiumbeest, hij houdt erg van het bedenken van nieuwigheden. Op zijn kamer doet hij dat, maanden aan een stuk, helemaal alleen. Zo gaat het al vanaf zijn eerste truc, zegt hij. Iets met muntstukken die hij naar boven kon doen laten vallen. Kan hij dan vertellen hoe hij dat deed? Arnst: "Nee, dat zal ik niet verklappen. Het is altijd leuker om het niet te weten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234