Dinsdag 11/05/2021

Goochelen met Pink Floyd

Het fijne was dat hier geen symfonische versie van de originelen beoogd werd

Cross-over l Hermes Ensemble brengt De herontdekking van de waanzin in volle Bijloke HHHH

KOEN DE MEESTER

Klassiek en pop maakten vrijdagavond in een volle Bijloke elkaar in lange tijd nog eens het hof. Daarvoor tekenden het Pink Floydconcert van het Hermes Ensemble en samplespecialist Gert Keunen en videokunstenaar Kurt Ralske. Geen oude hippies maar voornamelijk een jong publiek genoot van de totaalbelevenis.

Eind van de jaren zestig en begin van de jaren zeventig mochten rock en pop pretentieus en ambitieus zijn en peddelen in het vaarwater van de 'ernstige' muziek. Rockopera's als Tommy van The Who en flirts met de avant-garde genre 'Revolution 9' van The Beatles, werden heel ernstig genomen. Soms leverde de ontmoeting best pruimbare resultaten op. Vooral Pink Floyd zorgde in die tijd voor memorabele momenten.

Het befaamde Hermes Ensemble, dat zich specialiseert in moderne componisten, grasduinde samen met Gert Keunen (alias Briskey) in de erfenis van Barrett, Waters, Gilmour, Mason en Wright en kwam twee jaar terug al met een aangenaam resultaat aanzetten door de uitvoering van 'Atom Heart Mother' en 'A Saucerful Of Secrets'.

Nu heeft Gert Keunen een nieuw hoofdstuk aan dit opzet toegevoegd met de compositie van 'Axes, Clouds & Echoes', waarin vijf citaten uit het werk van Pink Floyd verweven zitten. Het geheel werd vrijdag in de Bijloke gepresenteerd als De herontdekking van de waanzin.

Terwijl de toeschouwers de oude kerk binnen druppelden, was Keunen al bezig aan zijn 'Psychedelic Introduction', waarin hij goochelde met ongeveer honderd samples uit 'The Piper At The Gates Of Dawn', 'More', 'Zabriskie Point', 'Meddle' en nog veel meer. Tijdens die intro kwam ook het Hermes Ensemble samen met het koor Capella di Voce op het podium. 'Sysypheonta' bevatte niet alleen citaten uit het werk van de Floydjongens, maar ook een flard van Xenakis 'Eonta'. Daarna werd 'Axes, Clouds & Echoes' door het hele ensemble uitgevoerd. Onder meer 'Echoes' en 'Careful With That Axe, Eugene' bleven herkenbaar.

Het fijne was dat hier geen symfonische versie van de originelen beoogd werd, maar een totaal nieuwe compositie ontstond. Het koor Capella di Voce kon tijdens 'Atom Heart Mother' en 'A Saucerful Of Secrets' heel wat beter met het moderne materiaal overweg dan het Collegium Vocale twee jaar terug. Ook de muzikale samenhang met Briskeydrumster Isolde Lasoen was sterker en dirigent Koen Kessels gaf blijk van een enthousiaste en strakke leiding. De visuele accenten van de New Yorkse kunstenaar Kurt Ralske (in een vorige leven popmuzikant met de 4AD-groep Ultra Vivid Scene) zorgden voor een interessante confrontatie tussen het eigen oog en wat hij met zijn camera live capteerde en bewerkte. Deze ontmoeting van drie verschillende werelden zorgde dan ook voor 70 spannende minuten waanzin.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234