Donderdag 08/12/2022

NieuwsDuitsland

Goedkope treintickets kregen Duitsers de auto uit

In drie maanden tijd hebben ruim 38 miljoen Duitsers en buitenlandse bezoekers van de actie gebruikt gemaakt. Beeld Marijan Murat/dpa
In drie maanden tijd hebben ruim 38 miljoen Duitsers en buitenlandse bezoekers van de actie gebruikt gemaakt.Beeld Marijan Murat/dpa

Het Duitse experiment waarbij reizigers voor 9 euro een maand lang met het openbaar vervoer kunnen reizen, heeft veel reizigers de auto uit gekregen. Toch zijn de meningen over het succes verdeeld, en staat er geen nieuwe regeling klaar.

Maarten Albers

De hele zomer lang konden Duitsers voor 9 euro een maand lang met al het regionale openbaar vervoer reizen, alleen de hogesnelheidstreinen tussen grote steden waren uitgezonderd. De Duitse regering wilde daarmee de gierende inflatie intomen en autorijders het openbaar vervoer in krijgen.

In ieder geval dat laatste is geslaagd, zo blijkt uit een enquête van het Duitse persbureau DPA onder ruim 2.000 deelnemers. 31 procent van hen liet regelmatig de auto staan om de trein te nemen, 18 procent verving de auto zelfs volledig door het openbaar vervoer.

Uit het onderzoek van DPA blijkt dat 28 procent van de Duitsers ten minste één keer een 9-euroticket aanschafte. 22 procent had al een abonnement voor het openbaar vervoer, en kreeg korting. In de bijna drie maanden dat de actie nu loopt hebben ruim 38 miljoen Duitsers en buitenlandse bezoekers van de actie gebruikgemaakt. Een vijfde van hen had nooit eerder regelmatig met de bus, trein of tram gereisd.

Ook op andere vlakken is het 9-euroticket een succes. Volgens economen gelieerd aan de Duitse vakbeweging dempte het de inflatie met zo’n 0,7 procentpunt. De Universiteit van Potsdam signaleerde dat de luchtvervuiling met zo’n 6 tot 7 procent afnam, met name in stadsregio’s en gedurende de werkweek. Bondskanselier Olaf Scholz noemde de actie een van de “een van onze beste ideeën tot nu toe”.

Met de trein naar het strand

Dat het ticket aansloeg bleek al in de eerste week, toen veel Duitsers van het lange Pinksterweekeinde gebruikmaakten om de trein naar de kust te nemen. Critici vroegen zich af of het goedkope ticket niet vooral gebruikt werd voor tripjes die anders helemaal niet plaats zouden hebben gevonden. Eerder onderzoek bewees hun vermoedens: ongeveer een kwart van de reizen met het openbaar vervoer zou niet zijn gemaakt zonder de kortingsactie.

“Nagenoeg gratis openbaar vervoer is niet iets dat we op de lange termijn kunnen betalen”, zei minister van Financiën Christian Lindner eerder deze maand. Hij is tegen voortzetting, omdat dat jaarlijks zo’n 14 miljard euro zou kosten. Voorstanders van het 9-euroticket vrezen dat alle winst van de afgelopen maanden weg zal vallen als de oude prijzen terugkeren.

Enkele vervoersorganisaties hebben voor het najaar zelfs al prijsverhogingen aangekondigd. De Vereniging van Duitse Vervoersbedrijven wil dat de actie in afgeslankte vorm wordt voortgezet: een ‘klimaatticket’ van 69 euro per maand. Het voorstel haalde het pakket van klimaatmaatregelen dat de coalitie deze zomer presenteerde niet.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234