Dinsdag 23/07/2019

Goedele Liekens maakt eigen magazine

'Intelligent, veelzijdig, energiek, temperamentvol.' Aimé Van Hecke zwaaide met complimenten toen hij zijn aanwinst voorstelde aan pers en personeel. Goedele Liekens komt naar Sanoma Magazines Belgium om er haar eigen personalitymagazine te leiden. Ze brengt haar productiehuis Jok Foe mee om de uitgever de crossmediale toekomst in te loodsen.

door Els Maes

BRUSSEL l Aimé Van Hecke, sinds 1 januari 2007 CEO van Sanoma Magazines Belgium, heeft zijn eerste grote vis binnengehaald. Goedele Liekens, die al maanden het hof wordt gemaakt door zowat alle tv-zenders, tekende een overeenkomst voor tien jaar met Sanoma Magazines Belgium.

Dat Goedele Liekens er zo stralend uitziet, heeft niets met een nieuwe liefde te maken, zoals een tv-blad deze week nog schreef. "Ik ben gewoon heel enthousiast dat ik mijn eigen tijdschrift ga maken", zegt Goedele op de persconferentie in het hoofdkwartier van Sanoma in Diegem. "Dit is het ei dat ik al jaren moet leggen. Zoals iedereen weet, heb je om een ei te bevruchten een goede partner nodig. En die heb ik nu gevonden."

Sanoma Magazines Belgium gaat samen met tv-coryfee Goedele Liekens een personalitymagazine maken, en neemt tegelijk ook een participatie in Jok Foe, het tv-productiehuis van Liekens. Zo verwerft de tijdschriftenuitgeverij voor het eerst ook expertise op het vlak van audiovisuele media, een van de krachtlijnen van Van Hecke voor de toekomst van het bedrijf. Hij denkt daarbij onder andere aan het produceren van content voor zijn bestaande internetsites en mobiele toepassingen. "Jok Foe heeft een veel grotere trackrecord dan iedereen vermoedt", zegt Van Hecke. "Het is één van de enige productiehuizen die programma's kunnen maken voor alle netten, van Recht van antwoord voor VTM tot Zonnekinderen voor de VRT."

Over de financiële aspecten van de deal worden geen details bekendgemaakt. Van Hecke hield het op een "belangrijke participatie, met de mogelijkheid om ze in de toekomst uit te breiden". Al liet hij even later per ongeluk het woord 'overname' vallen. Een slip of the tongue, wellicht.

Wanneer het nieuwe tijdschrift in de winkels zal liggen, is nog onduidelijk. Liekens: "Zo snel mogelijk, ik kan niet wachten." Van Hecke: "Een nieuw blad in de markt zetten vergt natuurlijk heel wat voorbereidingen." Op dit ogenblik wordt ook nog onderzocht of Goedele een week- of maandblad wordt. Maar de naam, die staat al wel vast. "Het zal Goedele heten, ja. Oei, mocht ik dat nog niet zeggen, Aimé?"

Het is de bedoeling dat Liekens aan het blad niet alleen haar naam leent, maar ook echt deel uitmaakt van de redactie en nauw betrokken wordt bij de samenstelling van het blad. Dat moet een weerspiegeling worden van alle aspecten van haar persoonlijkheid: van psychologie tot sociaal engagement en zelfs lifestyle.

Grote vraagtekens blijven er bij de tv-carrière van Goedele Liekens. Sinds het aflopen van haar exclusiviteitsdeal met VTM werd Liekens het hof gemaakt door zowat alle grote tv-netten. Eerder deze week leek de deal met VTM haast helemaal rond en werd het bericht de wereld ingestuurd dat Liekens samen met Stef Wauters volgende maand de verkiezingsshow zou presenteren. "Er is nog niets bevestigd", zegt Liekens nu. "VTM is één van de partijen waarmee ik praat en die verkiezingsshow is één van de projecten die op tafel lagen."

Nu ziet alles er anders uit. "Ik heb de voorbije maanden die onderhandelingen alleen gevoerd, maar nu ben ik getrouwd met Sanoma." Of VTM nog even sterk bereid is om die partner mee in de onderhandelingen te betrekken, blijft nog maar de vraag. "Wij zullen er natuurlijk naar streven om zoveel mogelijk synergie te realiseren tussen haar tv-werk en onze projecten met Goedele, dat spreekt voor zich", aldus Van Hecke.

Bij VTM viel men gisteren uit de lucht en wilde men liever geen reactie kwijt. Voor het einde van deze maand moet er uitsluitsel zijn over de tv-plannen van Liekens.

Ook een overstap van Goedele Liekens naar de partijpolitiek, waar lang over werd gespeculeerd, is voorlopig van de baan. Want Goedele wil haar engagement kwijt in haar eigen blad. "Het zal vooral positief van toon zijn en moet mensen inspireren om goede keuzes te maken. Ik zou het leuk vinden mocht Goedele een soort medicijn tegen de verzuring kunnen zijn."

Zie ook interview met Aimé Van Hecke op p. 38 van mediabijlage media.com.

Liekens neemt haar tv-productiehuis Jok Foe mee naar Sanoma Magazines, dat zo expertise in audiovisuele media verwerft

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden