Zondag 25/08/2019

Goedele en Aimé een huwelijk op springen

Nu de televisieplannen van Goedele Liekens steeds concreter worden neemt ook de spanning in Sanoma City toe. Aimé Van Hecke, topman bij Goedele-uitgever Sanoma, wil koste wat het kost een vinger in de pap houden tijdens die onderhandelingen en daar is Liekens niet mee opgezet. ‘Aimé moet zich niet als mijn manager voordoen. Zonder hem was ik wellicht al lang weer op televisie geweest.’

Sanomabaas Van Hecke wil inspraak bij tv-deal Goedele Liekens

“We zitten in de laatste rechte lijn”, liet Aimé Van Hecke begin deze week weten. “Het is nog wachten op de definitieve goedkeuring van het programmaformat, maar het gaat om details. De kans is heel groot dat Goedele dit najaar op vtm te zien zijn in een programma van productiehuis deMENSEN. Hoogstwaarschijnlijk in een wekelijkse talkshow, al liggen er wat de frequentie betreft ook nog andere pistes op tafel. Er is ook gesproken over een dagelijkse talkshow, maar we moeten in de gaten houden dat er ruimte blijft voor zowel televisie als het magazine.” En Van Hecke voegde er nog dit aan toe: “Ik ben ervan overtuigd dat deze deal zowel Sanoma, Goedele als deMENSEN ten goede zal komen.”

Bij de andere partners klinkt het verhaal net iets anders. Dat vtm graag opnieuw zou samenwerken met Liekens is geen geheim, alleen beweren ze daar dat alle pistes nog open liggen. Ook bij deMENSEN horen we dat de deal nog lang niet beklonken is, en Goedele Liekens zelf is helemaal niet opgezet met de bemoeienissen van Van Hecke. “Voor eens en voor altijd: Aimé heeft niets te zeggen over wat ik op televisie doe. Hij moet zich niet bij elke gelegenheid als mijn manager voordoen. Zonder hem was ik waarschijnlijk al lang weer op televisie geweest. Ik maak inderdaad een magazine bij Sanoma, het bedrijf waar Van Hecke aan het hoofd staat. Maar verder dan dat gaat onze samenwerking niet.”

Er zit dus meer dan één haar in de boter tussen Aimé en Goedele. “Het is al heel lang geleden dat die twee nog een keer samen aan één tafel hebben gezeten”, klinkt het bij Sanoma. Liekens overlegt wat haar blad betreft met uitgeefdirecteur Sandra De Preter, die op haar beurt met Van Hecke overlegt. Ook wanneer Liekens met Jan Segers, programmadirecteur bij vtm-moederbedrijf VMMa, overlegt, komt Van Hecke niet mee aan tafel zitten. Daarom kunnen ze Van Heckes uitspraken aan de Medialaan maar matig appreciëren. Wanneer Van Hecke vertelt dat de keuze voor het productiehuis al vastligt en dat ook over het format nog weinig twijfel bestaat, maakt dat de onderhandelingen er niet makkelijker op. “Het is ondertussen hoogst twijfelachtig geworden dat ik dit najaar al op televisie te zien zal zijn”, laat Liekens weten.

Even terugspoelen naar mei 2007. Toen kondigden Van Hecke en Liekens aan dat ze - op professioneel gebied - met elkaar in het huwelijksbootje zouden stappen. Liekens zou voor minstens tien jaar het gezicht worden van het allereerste Vlaamse personalitymagazine en Van Hecke nam met zijn Sanoma een participatie in Jok Foe, het productiehuis van Liekens. Die werd dus niet alleen het gezicht van een magazine, ze bezorgde haar productiehuis meteen ook een solide economische basis.

Vanhecke op zijn beurt strikte de enige Vlaamse mediamadam die zo’n personalitymagazine zou kunnen dragen en zette met Jok Foe een eerste stap in de crossmediale plannen die hij met Sanoma koesterde. Een sprookjeshuwelijk dus, al wist Van Hecke toen al dat Liekens geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken. “Ze is geen makkelijke tante en heeft een duidelijke wil”, liet hij in interviews optekenen. Niemand die toen kon vermoeden hoe profetisch die woorden zouden blijken.

Het sprookje leek een happy end te krijgen toen Liekens en Van Hecke even later onderdak vonden bij SBS Belgium, waar Liekens de speerpunt moest worden in de verbredingsoperatie van televisiezender VT4. Jok Foe zou de programma's produceren, Liekens zou ze presenteren. Maar het eerste voorstel dat Liekens’ richting uit kwam was niet meteen wat zij in gedachten had. Toch liet ze zich overtuigen om de quiz Slimmer dan een kind van 10? te presenteren. Toenmalig CEO van SBS Ricus Jansegers was immers overtuigd van de kracht van het Amerikaanse format en toen ook Van Hecke zijn gewicht in de schaal wierp ging Liekens uiteindelijk overstag.

“Aimé zat toen wel mee aan tafel in de hoedanigheid van CEO van Sanoma, maar hij heeft natuurlijk ook een televisieverleden. En soms had hij het moeilijk om die twee zaken uit elkaar te houden”, vertellen mensen die toen nauw bij de televisieplannen van Liekens betrokken waren. “Wanneer iemand die jaren directeur televisie is geweest bij de openbare omroep zegt dat hij in een programma gelooft, dan is het moeilijk om daar tegen in te gaan.”

Maar het buikgevoel van Van Hecke is blijkbaar niet meer wat het ooit was, want Slimmer dan een kind van 10? flopte en gaf de relatie tussen Liekens en Van Hecke een serieuze knauw. “Die twee hebben elkaar daarna nooit meer vertrouwd”, klinkt het. Ondertussen werd hard gewerkt aan een herkansing voor Liekens, maar de talkshow die ze voor ogen had kreeg nooit groen licht van de SBS-top.

Toen Jansegers de kans kreeg om in Finland en Roemenië aan de slag te gaan en de ambities bij VT4 werden teruggeschroefd, ging het van kwaad naar erger. De lijdensweg duurde tot eind september 2008, toen bleek dat SBS het exclusiviteitscontract met Liekens eenzijdig had verbroken. Officieel omdat ze zonder voorafgaande toestemming in De laatste show over haar tijdschrift was komen vertellen, officieus omdat dure Goedele niet meer paste binnen de bescheidener ambities van de zender.

Maar de link tussen Van Hecke en Liekens bleef wel bestaan. Meer nog: Van Hecke liet geen kans passeren om duidelijk te maken dat hij er alles aan zou doen om zijn kroonjuweel zo snel mogelijk weer op het scherm te krijgen. Alleen maakte net zijn persoon dat moeilijk. Na zijn tumultueus vertrek bij de openbare omroep stond de deur aan de Reyerslaan niet meteen wijd open. En als CEO van tijdschriftenuitgever Sanoma was hij ook bij de Vlaamse Mediamaatschappij niet welkom. Want de VMMa is in handen van De Persgroep en Roularta, twee bedrijven die ook op die tijdschriftenmarkt actief zijn.

Ook Liekens besefte dat Van Hecke stilaan een blok aan haar been werd, en dus werd begin vorig jaar bekendgemaakt dat productiehuis Jok Foe in waakvlamstand werd geplaatst. De banden met Jok Foe en dus ook met Sanoma werden verbroken en Liekens kon, wat televisie betreft, opnieuw haar eigen gang gaan. Nu alleen Aimé Van Hecke daar nog van overtuigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden