Vrijdag 06/12/2019

De Warmste Week

Goede doelen volgens Vlaams Belang: ‘Koop een Vlaamse identiteitskaart en steun De Warmste Week’

De Warmste Week bracht vorig jaar ruim 17 miljoen euro op. Beeld BELGA

Koop een Vlaamse identiteitskaart en steun De Warmste Week, klinkt de nieuwe campagne van het Vlaams Belang. Dat een partij een politieke boodschap koppelt aan een goededoelenactie is zelden gezien. 

Bij de vzw Boven de Wolken, een organisatie die ouders van sterrenkindjes de mogelijkheid biedt kosteloos een fotoreportage van hun kindje te laten maken, schrokken ze zich naar eigen zeggen bijna een ongeluk. “We hadden wel een telefoontje gekregen van iemand van het Vlaams Belang met de melding dat ze in het kader van De Warmste Week een actie voor onze vzw wilden doen”, zegt fotografe Lieve Blancquaert, die meter is van de vzw. “Wij dachten spontaan aan een wafelenbak of koekjesverkoop, een actie zoals er nu zo veel lopen voor al die goede doelen. En we kunnen natuurlijk niemand tegenhouden om een actie te organiseren.”

De actie van de extreemrechtse partij was geen koekjesverkoop, maar een verkoop van Vlaamse identiteitskaarten. De partij legt in haar campagne uit dat ook de hartverwarmende solidariteit van De Warmste Week deel uitmaakt van onze Vlaamse identiteit, maar legt daarna de link met de afgelopen verkiezingen en hoe de kiezer niet het beleid kreeg waar hij voor gekozen heeft. 

Volgens de partij is de beste manier om dat toch te verkrijgen nog altijd een onafhankelijk Vlaanderen. Daarom reikt ze symbolische Vlaamse identiteitskaarten uit. Alle Brusselse en Vlaamse parlementsleden en alle Nederlandstalige leden van het federaal parlement kregen bij wijze van promotie alvast zo’n identiteitskaart opgestuurd. Wie er een koopt, steunt zo vzw Boven de Wolken.  

Volgens Belang-voorzitter Tom Van Grieken omdat de partij de vzw een warm hart toedraagt. “We zijn blij zo ons steentje te kunnen bijdragen.”

Apolitiek

Bij de vzw reageren ze erg verontwaardigd. “We zijn een volledig apolitieke organisatie die evengoed in Wallonië en voor migranten- en vluchtelingengezinnen werkt”, zegt Blancquaert. “We hebben dan ook helemaal niets te maken met het gedachtegoed van Vlaams Belang of de Vlaamse onafhankelijkheid. Dat een vzw als de onze en een initiatief als De Warmste Week misbruikt worden voor politieke doeleinden is du jamais vu.”

Ook professor Peter Van Aelst, gespecialiseerd in politieke communicatie aan de UAntwerpen, noemt de campagne van Vlaams Belang heel opmerkelijk en zelden gezien. “Politieke partijen proberen zich elk jaar wel in de kijker te werken tijdens de goededoelenactie van de VRT. En ook de Vlaamse en de federale regering komen meestal met een cheque op de proppen. Daar is weinig mis mee”, stelt professor Van Aelst. 

“Vaak gaat het om lokale afdelingen van een partij. Ze kunnen zich op die manier van hun warmste kant tonen. Of het nu een politieke partij is of een lokale chiro die koekjes verkoopt, dat maakt weinig uit. Maar hier wordt duidelijk een link gelegd met het partijprogramma van het Vlaams Belang, namelijk de Vlaamse onafhankelijkheid. Bij een chocoladeverkoop door pakweg een lokale N-VA-afdeling zie ik zo’n link niet.”

Volgens professor Van Alest is het nog maar de vraag of de Vlaming dit soort acties tolereert. “Los van de partij waarover het hier gaat, is geweten dat de doorsnee Vlaming het doorgaans niet apprecieert als goede doelen politiek geclaimd worden. Zo’n campagne kan dus evengoed anders uitdraaien.”

Afwachtend

De VRT, de organisator van De Warmste Week, reageert afwachtend. “Het staat elke actievoerder vrij een campagne te bedenken. We waken er wel over dat de actie niet politiek of commercieel gerecupereerd worden, net omdat De Warmste Week Vlaanderen wil verbinden”, stelt woordvoerder Hans Van Goethem. 

Vlaams Belang doet al meerdere jaren een actie. Die van nu blijkt wel meer politiek getint. Bovendien merken we dat Boven de Wolken stelt dat de actie voor hen niet kan. We respecteren de mening van elk goed doel.”

De VRT wil dan ook in gesprek gaan met zowel Boven de Wolken als Vlaams Belang.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234