Maandag 21/09/2020

Goede doelen

Goede doelen lopen miljoenen inkomsten mis door coronacrisis

Het wegvallen van deur-aan-deurcollectes en lokale acties doet veel goede doelen pijn.Beeld ANP XTRA

Goede doelen zagen de voorbije maanden heel wat acties en collectes wegvallen. Voor organisaties zoals Artsen zonder Grenzen, Rode Kruis Vlaanderen of Broederlijk Delen betekent dat een miljoenenverlies. ‘We zijn bang voor de rest van het jaar.’

De coronacrisis raakt de sector van de goede doelen in het hart. Voor een groot deel van hun inkomsten zijn ze afhankelijk van grootschalige events zoals de 20 km van Brussel of lokale acties door vrijwilligersgroepen, scholen en bedrijven. Ook de deur-aan-deurcollectes of fondsenwerving konden maandenlang niet doorgaan, waardoor nieuwe donateurs eerder schaars zijn.

Broederlijk Delen zag haar jaarlijkse campagne na twee weken in het water vallen. De lockdown betekende het einde voor solidaire maaltijden of sponsortochten, en voor de twee belangrijke collecteweekends in de Vlaamse kerken. “We kloppen af op een halvering of een verlies van anderhalf miljoen euro”, zegt directeur Lieve Herijgers. Dat is zo’n 15 procent van de jaarinkomsten.

Voor Rode Kruis Vlaanderen was er de tegenvallende stickeractie, die minder dan een kwart opleverde in vergelijking met vorige jaren – in 2019 ging het om 3,2 miljoen euro. Kom op Tegen Kanker houdt voor 2020 rekening met 6 à 10 miljoen euro minder in vergelijking met vorig jaar, toen ze nog 38 miljoen euro inzamelden.

Directeur Lieve Herijgers van Broederlijk Delen: 'We kloppen af op een halvering, of een verlies van anderhalf miljoen euro.'Beeld RV

Unicef, dat de schade op 1 tot 2 miljoen euro begroot voor de eerste helft van het jaar, merkt op dat de fondsenwerving door de coronamaatregelen niet vlot. “De werving die begin juni weer is opgestart, verloopt trager dan voor de crisis”, zegt communicatiedirecteur Dominique Ceuppens. De doneeractie ‘COVID 12-12’ van zeven humanitaire organisaties, waaronder Unicef, resulteerde eveneens in “een historisch laag resultaat” van ongeveer 143.000 euro. 

De meeste organisaties geven aan dat het aantal maandelijkse schenkers niet is aangetast. Toch ziet Plan International Belgium, voor financiering grotendeels afhankelijk van die ‘planouders’, een terugloop van 8 à 10 procent. “Wellicht zijn er vaste donateurs die afhaken door financiële problemen”, zegt woordvoerder Jorn Vennekens.

De overheid besliste begin juni al om de giften dit jaar tot 60 procent fiscaal aftrekbaar te maken, om doneren extra aan te moedigen. “Maar je kan niet hopen dat je zo alles compenseert wat je uit events haalt”, zegt Rikolto-woordvoerder Jelle Goossens. De tweede golf belooft alvast weinig goeds. “Met de huidige heropflakkering is het de vraag of de vele uitgestelde events doorgaan”, zegt Stefan Joris van de Mucovereniging, die vreest dat de geraamde schade van 350.000 euro nog zal oplopen.

Warmste week

Op dit moment lijken de operationele gevolgen nog te overzien. Zo kan Artsen zonder Grenzen, dat tussen eind maart en eind mei een ‘gat’ in de begroting kende van 1,4 miljoen euro, rekenen op fondsenwerving uit andere landen zoals Italië en Zweden. “We zijn echter bang voor de rest van het jaar”, zegt woordvoerder Céline Ronquetti.

Ook Herijgers vreest een impact: “Omdat we voldoende reserves hebben opgebouwd, kunnen we voor dit jaar al onze partnerorganisaties in het zuiden voorzien van de beloofde budgetten. Voor 2021 en verder bestaat de vrees dat we moeten snijden en voor kleinere programma’s kiezen.” Die moeilijke budgetbespreking staat in september gepland.

Nena Testelmans, woordvoerder van Rode Kruis Vlaanderen, wijst op de impact voor lokale afdelingen. “Die halen veel inkomsten uit evenementen waar ze een preventieve hulppost mee opzetten.” Voorlopig verwacht ze geen beterschap “waardoor de impact nog lang zou kunnen aanslepen”.

Dat de Warmste Week de focus verlegt van geld naar vrijwilligerswerk, is een flinke streep door de rekening voor veel organisaties. “De timing is erg ongelukkig”, zegt Herijgers. “Dat menselijke kapitaal is erg belangrijk, maar organisaties kampen nu vooral met financiële problemen. Op ons budget weegt die Warmste Week minder, maar voor velen zou het de doodsteek kunnen betekenen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234