Woensdag 04/08/2021

Goede doelen lijden onder coronaregels

Een vrijwilliger van het Rode Kruis verkoopt stickers op een kruispunt in Antwerpen voordat de pandemie de acties lamlegde. Beeld Bas Bogaerts
Een vrijwilliger van het Rode Kruis verkoopt stickers op een kruispunt in Antwerpen voordat de pandemie de acties lamlegde.Beeld Bas Bogaerts

De stickeractie van het Rode Kruis bracht de voorbije weken anderhalf miljoen euro op, ruim de helft minder dan twee jaar geleden. Maar ook andere goede doelen lijden onder de beperkende coronaregels. Al komt er ook hier een versoepeling in juni.

310.000 Studio 100-stickers verkochten de vrijwilligers van het Rode Kruis, goed voor anderhalf miljoen euro. Dat is een stuk beter dan vorig jaar, toen het Rode Kruis 770.000 stickers in de brievenbussen dropte en hoopte op een milde gift in ruil. Slechts iets meer dan 10.000 mensen deden dat, wat nauwelijks 308.000 euro opbracht. Maar de anderhalf miljoen euro is wel een pak minder dan de 3,3 miljoen euro die de actie in het coronavrije 2019 opleverde. “Het resultaat is zeker niet zo dramatisch als vorig jaar. Gelukkig niet”, zegt woordvoerster Nena Testelmans.

Wat de impact is van de twee magere jaren, valt nog af te wachten. “Sommige afdelingen zijn sterk afhankelijk van het aantal verkochte stickers, andere hebben nog andere nevenactiviteiten waarmee ze een slecht jaar kunnen goedmaken”, zegt Testelmans. “Er zullen lokale afdelingen zijn die één coronajaar kunnen overbruggen, maar niet noodzakelijk twee. Ze hebben het nu ongetwijfeld heel moeilijk en zullen bijvoorbeeld de aankoop van een ambulance noodgedwongen moeten uitstellen.”

Het Rode Kruis is niet de enige organisatie die een pak minder inkomsten haalt uit acties allerhande, simpelweg omdat die door de coronaregels niet konden doorgaan. “De stiftenverkoop bracht 70 procent minder op dan in januari 2020”, vertelt woordvoerder van Damiaanactie Greetje Wassenberg. “Onze vrijwilligers gaan normaal van deur tot deur, staan op straat of verkopen in de supermarkt. Ook de inkomsten uit scholen, die normaal jaarlijks acties voor ons organiseren, vielen weg. We hebben enkele alternatieven bedacht, zoals een digitale verkoop, maar die brachten niet op wat we gehoopt hadden.”

Bij Oxfam voelen ze de impact omdat ze moeilijker nieuwe leden werven die maandelijks een bijdrage starten. Normaal gebeurt die werving op straat, door voorbijgangers aan te spreken. Dat is problematisch, zegt Geert Robberechts van de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF). “Jaarlijks valt er bij de leden 10 à 15 procent weg, leden die vervangen moeten worden. Nu was dat niet mogelijk. Maar de inkomsten uit deze fondsenwerving vormen voor vele organisaties wel het merendeel van hun werkingsbudget.”

Reserves

De tendens dit jaar bevestigt daarmee wat vorig jaar al bleek uit een barometer van de Koning Boudewijnstichting. Toen zag 49 procent van de bevraagde verenigingen hun inkomsten dalen; 95 procent daarvan zei dat dit door corona kwam. In 2018 gaf slechts 19 procent van de verenigingen aan dat hun financiële gezondheid achteruitging. 47 procent van de organisaties moest vorig jaar al aan de reserves zitten. Een zorgwekkende evolutie, zegt Erika Racquet van de Koning Boudewijnstichting, want “verenigingen hebben vaak geen al te grote reserves”.

Al was het het voorbije jaar niet alleen kommer en kwel. De acties brachten dan stukken minder op, vele organisaties zagen de inkomsten uit giften wel stijgen, mede dankzij het fiscale voordeel. Het voorbije jaar waren giften voor 60 procent fiscaal aftrekbaar, in plaats van 45 procent. “Het is positief dat meer mensen ons gesteund hebben in 2020”, legt Jelle Goossens, woordvoerder van Rikolto, uit. “Alleen compenseren die giften op korte termijn niet het verlies.”

Maar er is opnieuw licht aan het einde van de tunnel. Het Overlegcomité besliste dinsdag dat goede doelen vanaf 9 januari opnieuw de straat op mogen om leden en fondsen te werven, zij het onder enkele voorwaarden zodat alles veilig kan verlopen. Zo zal de fondsenwerver die van deur tot deur gaat bijvoorbeeld een mat meenemen die uitgerold wordt en zo 1,5 meter afstand verzekert. Daarnaast mogen de gesprekken voor het werven van nieuwe schenkers niet langer duren dan 15 minuten. (KS/FT)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234