Donderdag 06/05/2021

'Godzijdank dat de Fransen bestaan'

Op het moment dat we dit schrijven, is het nog niet zover, maar toch durven we nu al te voorspellen dat de openingsfilm van deze 55ste editie van het festival van Cannes vanavond gegarandeerd op een ovationeel applaus en uitbundig gelach onthaald zal worden. Hollywood Ending, de nieuwe komedie van scenarist-acteur-regisseur Woody Allen, eindigt namelijk met de uitspraak 'Thank God the French exist.'

Cannes / Van onze verslaggever ter plaatse

Jan Temmerman

Het is al dertien jaar geleden dat er nog eens een film van Woody Allen, uiteraard buiten competitie, in Cannes vertoond werd. Dat was toen New York Stories en dat was eigenlijk een trilogie van aparte korte films, met de Big Apple als bindmiddel. Woody Allen regisseerde een deeltje en de andere werden verfilmd door Francis Ford Coppola en Martin Scorsese. De kans is trouwens reëel dat Allen en Scorsese elkaar hier in Cannes zullen ontmoeten, want Scorsese fungeert hier als voorzitter van de Jury des Courts Métrages en tussendoor zal hij ook een stukje laten zien van zijn langverwachte nieuwe film Gangs of New York. Dat is trouwens de reden dat ook Leonardo DiCaprio en Cameron Diaz hier op de Croisette verwacht worden.

Maar het grote nieuws van het openingsgala is natuurlijk dat Woody Allen zelf aanwezig zal zijn, want het is geweten dat de filmmaker enerzijds liever thuis blijft in zijn geliefde Manhattan (al is hij de laatste jaren toch wat minder honkvast geworden) en anderzijds niet bepaald van filmfestivals houdt. Dat bleek trouwens al duidelijk uit zijn film Stardust Memories, waarin hij de rol speelt van een regisseur die duidelijk tegen zijn zin naar een filmfestival gaat, maar zich toch enigszins verplicht voelt omdat men daar een retrospectieve van zijn werk organiseert. Zijn stemming wordt er uiteraard niet beter op als hij merkt dat hij publiek zijn vroegere komedies mist en niet erg onder de indruk is van zijn serieuzere filmwerk.

Naar eigen zeggen heeft Woody Allen nu beslist om toch voor de allereerste keer naar Cannes te komen "omdat de Fransen door de jaren heen tegenover mij zo een steun en zo vriendelijk zijn geweest en omdat ze mij al zo vaak hebben uitgenodigd dat ik iets terug wilde doen". Ook het feit dat de film in kwestie "zo paste bij de gelegenheid", zou in die beslissing hebben meegespeeld.

In Hollywood Ending, zijn 31ste speelfilm in 34 jaar, speelt Woody Allen de rol van ene Val Waxman, een filmregisseur die ooit bejubeld en zelfs met twee Oscars gelauwerd werd, maar nu vanwege zijn temperament, zijn perfectionisme en nog enkele neurosen totaal in ongenade is gevallen in Hollywood. Hij kan alleen nog aan de slag als reclamefilmer. De eerste keer dat we Val te zien krijgen, is hij trouwens te zien tijdens een blizzard, ergens in Canada waar hij een commercial voor deodorant aan het inblikken is. Hij telefoneert met zijn (veel jongere) vriendin, de niet bijster intelligente would-be actrice Lori (rol van Debra Messing), aan wie hij laat weten dat hij zo vreselijk heimwee heeft. "Hoe kan dat nu?", reageert zij verbaasd. "Je bent pas gisteren vertrokken en je komt al morgen terug."

De film begint met zo'n typische meeting in een of andere Hollywood-studio, waar het topkader zich buigt over een nieuw filmproject, namelijk The City That Never Sleeps. Producente Ellie (Tea Leoni, die er hier zo'n beetje uitziet als een kruising tussen Sharon Stone en Hilary Clinton) vindt dat Val Waxman absoluut de geschikte regisseur is voor dit in New York gesitueerde verhaal. De rest van de groep vindt dat, gelet op de kwalijke reputatie van de balorige filmmaker, uiteraard niet zo'n goed idee, maar toch laat studiobaas Hal (Treat Williams) zich overtuigen.

Wat de hele discussie nogal gecompliceerd maakt, is het feit dat Ellie de ex-vrouw is van Val en dat ze hem indertijd in de steek heeft gelaten voor studiobaas Hal. Zelf heeft regisseur Val die hele scheiding nog niet verwerkt, zodat hij, als zijn agent hem het goede nieuws van het aanbod komt melden, reageert met de opmerking: "Ik zou een moord begaan voor deze job, maar de mensen die ik wil vermoorden zijn net diegenen die mij deze job aanbieden."

Zodra Val het aanbod aanvaard heeft om The City That Never Sleeps te regisseren, duiken er nog enkele complicaties op. Zo wil Val absoluut met een Chinese cameraman draaien, die geen woord Engels spreekt of begrijpt (in het recente verleden heeft Woody Allen zelf enkele keren samengewerkt met de Chinese cameraman Zhao Fei, terwijl hij deze film draaide met ene Wedigo von Schultzendorff) en zijn 'production designer' (vertolkt door de beroemde modeontwerper Isaac Mizrahi) blijkt zo'n beetje aan grootheidswaanzin te lijden, want hij wil onder meer grote delen van Times Square, de Empire State Building en Central Park nabouwen in de studio.

Maar als de filmopnamen dan uiteindelijk van start kunnen gaan, merkt regisseur Val Waxman dat hij blind is geworden. Het komt er dus op aan gewoon voort te werken - alleen zijn agent en een filmstudent (die als tolk voor de Chinese cameraman werd ingehuurd) zijn op de hoogte - en te hopen dat niemand het verschil zal merken. Als ironische metafoor voor de 'artistieke visie' van Val kan zo'n scenariovondst uiteraard wel tellen. Vervolg op het scherm. Hollywood Ending is (onder meer door de typische oneliners en grappige dialogen) een leuke, maar niet echt grote Woody Allen-film geworden en wie vroeger al een hekel had aan het feit dat de ouder wordende regisseur steevast met veel jongere vrouwen zijn filmverhalen uit mocht wandelen, kan nu nog geïrriteerder raken. Maar de reden waarom we toch een ovatie durven te voorspellen, heeft enerzijds te maken met het onderwerp - een film over film heeft op een filmfestival altijd wel een streepje voor - en anderzijds met de aanwezigheid van de 66-jarige meester zelf. En natuurlijk ook met de slotzinnen van Val, met zo'n typisch Franse baret op zijn hoofd: "Hier ben ik een mislukkeling, maar daar ben ik een genie. Godzijdank dat de Fransen bestaan."

'Hollywood Ending' draait al vanaf woensdag 22 mei in de Belgische bioscopen.

Een film over film heeft op een filmfestival altijd een streepje voor

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234