Woensdag 22/01/2020

God (is een Belg) in Frankrijk

De wereld heruitvinden, dat is wat de mooiste films doen. The Lobster van Yorge Lanthimos is er zo een. Slim en subliem, maar niet goed genoeg om te tippen aan Le tout nouveau testament van Jaco Van Dormael. Veel Belgen maakten dit weekend trouwens een goeie beurt in Cannes.

Onbegrijpelijk dat Jaco Van Dormael slechts in een nevensectie zit. Want Le tout nouveau testament verdient het om met de Gouden Palm te gaan lopen. De film van Jaco Van Dormael gaat over God. Die blijkt een klootzak te zijn, in het lijf van een formidabele Benoît Poelvoorde te zitten, in Brussel te wonen en een vrouw en een dochter te hebben. Beide dames zijn de grillen van de grote schepper zo beu als koude pap. Dochterlief, de betoverende jonge actrice Pili Groyne, bedenkt dan maar samen met broer JC - uiteraard verrezen na zijn pijnlijke passage aan dat kruis - een manier om God de vader een lesje te leren en van de wereld een betere plek te maken.

Tot welke waanzinnige en dolle taferelen dat leidt, kun je niet bedenken. Tenzij je Jaco Van Dormael heet en geassisteerd wordt door de man met wie hij voor het eerst een filmscenario schreef, Thomas Gunzig. Dit is een geweldige film die mensen van goeie en kwade wil, zonder onderscheid, móéten zien. Ook al bedriegt Catherine Deneuve onze Johan Leysen met een gorilla en speelt Johan Heldenberg een priester die serieus gaat twijfelen aan het bestaan van God.

Meertalig

Van Dormael kon zondag twee keer op minutenlang applaus rekenen in de zaal waar de films van de Quinzaine worden getoond - de nevensectie die hij in 1991 al won met Toto le héros, een film die het kleine en brave neefje is van zijn nieuwste.

De dag voordien was er in diezelfde zaal ook al een uitbundige en staande ovatie voor Jan Bijvoet, die er samen met onder meer regisseur Cirro Guerra de Colombiaanse film El abrazo de la serpiente voorstelde. De film speelt zich af in de Colombiaanse Amazone, en vertelt het verhaal van twee wetenschappers die op zoek gaan naar unieke fauna en flora waarmee ze de zieke blanke man kunnen redden. Jan Bijvoet speelt een Duitse wetenschapper die in het begin van vorige eeuw in zijn eentje met de meest uiteenlopende indianenstammen contact wist te leggen. Hij kreeg de rol aangeboden doordat de regisseur hem in Borgman had gezien, een andere film waarmee hij ook al in Cannes was. En zeggen dat Bijvoet eigenlijk vooral een theateracteur is die niet echt een filmcarrière ambieert. Hij acteert hier in het Spaans, in enkele indiaanse dialecten en in het Duits. De recensies voor deze bevreemdende variatie op Heart of Darkness zijn unaniem positief.

Maar geen andere Belg die mag dromen van een verwelkoming zoals Matthias Schoenaerts ze kreeg. Zelfs God niet. Schoenaerts, die voor de Fransen tussen de sterren in de hemel thuishoort sinds hij aan de Croisette samen met Marion Cotillard De rouille et d'os kwam voorstellen, was aan de Côte d'Azur voor de première van Maryland. Een film die regisseur-scenarist Alice Winocour letterlijk op zijn indrukwekkende lijf schreef. Hij speelt een militair bij wie de oorlog in zijn hoofd blijft duren, na zijn passage in Afghanistan. Wanneer hij de vrouw van een rijke Libanees moet bewaken in haar gouden kooi, wordt het beest in hem wakker.

Vrouwelijk gekraai

Winocour zegt in de persmap van de film dat ze Schoenaerts' dierlijke kant wou zien. Maryland start als een psychologische thriller waarbij het allemaal in zijn hoofd gebeurt, maar al vlug laat hij de rest van zijn lijf spreken. Tot groot jolijt van de vrouwelijke fans.

Actiefilms in competitie, ze zijn schaars. Dat ze dan ook nog op vrouwelijk gekraai kunnen rekenen, is wellicht helemaal uitzonderlijk. 'Muscles from Antwerp' dus, en meteen is duidelijk waarom Matthias Schoenaerts al verschillende rollen als superheld kreeg aangeboden.

---

KURT VANDEMAELE brengt elke dag verslag uit vanop het Filmfestival van Cannes. Volg zijn exploten op demorgen.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234