Donderdag 25/04/2019

Vluchtelingen

Gloednieuwe chatbot beantwoordt vragen van asielzoekers

Vluchtelingen in het Maximiliaanpark in Brussel. Beeld belga

Asielzoekers die in België aankomen, vinden niet altijd gemakkelijk hun weg naar de juiste diensten. Een chatbot moet nu komaf maken met dat probleem.

De chatbot, die de naam Asylumbot meekreeg, kwam tot stand door de samenwerking van deJuristen Gent, Lee & Ally en Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Het is de bedoeling dat Asylumbot een extra eerste luisterend oor biedt aan asielzoekers. De bot heeft een antwoord klaar op de meest prangende vragen over onderwerpen als de asielprocedure, juridische en medische bijstand en opvang.

De bot is niet bedoeld om de huidige dienstverlening te vervangen, maar is een extra kanaal om de doelgroep te bereiken. Asielzoekers kunnen op deze manier gemakkelijk doorverwezen worden naar de relevante diensten en instanties. Zoals het Startpunt van Vluchtelingenwerk, waar ze vervolgens de nodige informatie krijgen.

Asylumbot kan op dit moment al vragen beantwoorden in het Engels en het Arabisch. Hij is zo geprogrammeerd dat hij ook vragen herkent die taalkundig niet helemaal correct zijn.

De bot is beschikbaar via Facebook Messenger, legt Matthias Dobbelaere-Welvaert, managing partner bij deJuristen Gent en Lee & Ally, uit. "Daar hebben we bewust voor gekozen. Met een gloednieuwe app riskeer je immers dat de gebruiker doorheen een leerproces moet. De meeste mensen op de vlucht zijn vertrouwd met Messenger en kunnen dus onmiddellijk aan de slag."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.