Zaterdag 24/10/2020

Concertrecensie

Glen Hansard hartverwarmend in de Ancienne Belgique ****1/2

Beeld Alex Vanhee

Glen Hansard viert dit jaar niet alleen zijn vijfentwintigste verjaardag als frontman van The Frames, maar heeft op de koop toe ook net een tweede soloplaat uit. Die kwam de Ierse soulzanger woensdagavond voorstellen in de Brusselse Ancienne Belgique. Het werd een buitengewoon concert.

Het optreden was nauwelijks een paar nummers ver toen Glen Hansard -zesenveertig, intussen- één van zijn geheime kneepjes bij het songschrijven prijs gaf. Om met een boogje rond de gebruikelijke clichés te lopen, probeert hij in de kladversies van zijn songs immers consequent woorden als heart en love te vervangen door het aanzienlijk minder romantische cock. Op Didn't He Ramble, zijn jongste soloplaat, wierp dat meteen vruchten af. Alleen: die persoonlijke inkijk in zijn werkwijze inspireerde het publiek meteen tot verzoekcovers als 'What's Cock Got To Do With It' en 'Hungry Cock'.

Het liep zelfs zo uit de hand dat Hansard ook later in de set -telkens er een heart of een love in de tekst opdook, flirtte met een slappe lach. Het lukte hem uiteindelijk toch om bij de les te blijven, maar het voorval zegt al iets over de informele sfeer tussen de artiest en zijn publiek. Los daarvan merkte je ook aan de ongebruikelijke opstelling dat het geen gewoon concert zou worden. Hansard had zich omringd door negen muzikanten, waaronder twee strijkers, drie blazers én een kracht achter een vleugelpiano. Het gevolg was dat Hansard de vaak wat rauwe gitaarrock van The Frames achterwege liet ten voordele van een gevarieerder, warmer geluid. Concludeer daaruit evenwel niet dat de emotionele uppercuts uitbleven.

Integendeel: meer dan eens kwam het haar op je armen recht overeind staan, of voelde je een krop in de keel opwellen. Alleen ging Hansard nu subtieler te werk, hoefde het dit keer niet met de volumeknop op elf. De songs op Didn't He Ramble mogen dan wel iets traditioneler zijn, maar net doordat de melodieën zo open en blootkwamen te liggen viel het live des te meer op dat het ook zonder toeters en bellen toch om sterke composities ging. 'My Little Ruin' en het erg aan Springsteen verwante 'Paying My Way' kregen de fans muisstil. Diepzinnige teksten, afgewisseld met goeie, ietwat lichtere kanttekeningen.

Maar zelfs dan primeerde de inhoud. 'Come Away To The Water' werd vooraf gegaan door een verhaal over homosexualiteit, aids, New York en de vroege jaren tachtig. En làng verhaal. Maar met zoveel bevlogenheid verteld dat je niet één keer op je uurwerk keek. Ook mooi: 'When Your Mind Is Made Up', een hartverscheurende break-up song uit het repertoire van The Swell Season, het duo dat hij tot voor kort met de Tsjechische zangeres (zijn ex-lief ook, inmiddels) Markéta Irglová vormde. De verwijzingen naar The Frames bleven beperkt tot 'What Happens When The Heart Just Stops' en een rauw, op een versleten gitaar gespeeld 'Say It To Me Now'. In plaats daarvan wel covers van zijn overleden vriend Jason Molina, een knipoog naar The Doors én, als finale toegift, het van Daniel Johnston geleende 'Devil Town'. A capella, met slechts een paar vingerknips als begeleiding.

't Was haast even ontroerend als toen hij even ervoor de microfoon had afgestaan om 'Wedding Ring' te laten zingen door de oude trombonist Curtis Fowlkes. Er sprak zoveel liefde uit, zoveel authenticiteit ook, dat het op papier misschien een gek idee leek, maar op het podium perfect werkte. Ik zei het al: een buitengewoon concert. Eéntje voor de eindejaarslijstjes.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234