Dinsdag 04/08/2020

Glashelder

Zelfs een sexy, vlezige wijn beleeft geen orgasme in een onnozel of disfunctioneel glas. Om deze stelling aan de praktijk te toetsen, organiseerden we een minitest, op zoek naar het aromatische orgelpunt.

Frank Van der Auwera

In tijden waarin niet alleen Gaia actief is (dierenleed) of Amnesty International (mensenleed), zouden eigenlijk ook de actievoerders van het 'Comité tegen de Wijnmishandeling' (glazenleed) geregeld privé-huizen en restaurants moeten binnenvallen. Want als er gefeest en nagetafeld wordt, worden meteen allerlei glazen en kristallen misvormingen uit de kast gehaald. Misbaksels die voor wijnglas moeten doorgaan, maar die het product eerder vernederen dan optillen.

Bondig samengevat, een functioneel drinkglas moet behoorlijk 'gebekt' zijn (taps toelopende kelk die de aroma's lang genoeg vasthoudt), niet te bescheiden maar evenmin arrogant groot, stevig op zijn pootje staan - zonder dat de steel op een betonnen paal gelijkt - en vooral zo helder en transparant als bronwater. Bovendien moet het glas aan zijn gast perfecte lippenservice kunnen geven: de proever die er zijn lippen tegenaan vlijt, mag niet het gevoel krijgen dat hij in een groentebokaal bijt. Want dan spoelt vaak al vijftig procent van het plezier weg. De prijs is daarbij zeker niet doorslaggevend: ik verkies een proletarisch basisglas van 80 frank - maar correct van oren en poten - boven een gekleurd dandyglas van 2800 frank uit het zuiverste kristal, dat meer het decor dan de wijn dient.

Hoe een wijn staat of valt met het juiste glas, werd nog eens geïllustreerd door onze kleine test. Daarvoor selecteerden we zes basistypes, in prijs variërend van 50 tot 2480 frank. De enige ambitie was aan te tonen in welke mate één en dezelfde wijn van temperament - en vooral qua boeket - verandert naargelang van het glas waarin we hem presenteren.

Als wijnslachtoffer kozen we Château Sociando Mallet 1988: een klassieke haut-médoc uit een tanninerijk jaar die nog altijd niet piekt. We beoordeelden elk glas op 20 punten, verdeeld over vijf onderdelen: de onmiddellijke geur en de geurontwikkeling na één uur, het visueel comfort (helderheid, transparantie), het gebruikscomfort (niet te zwaar in hand, souplesse bij het walsen, stabiliteit), het lippencontact (grof, elegant,...) en de esthetiek. Per onderdeel werden maximaal vier punten gegeven. Alle puntentotalen werden gedeeld door het aantal proevers, zodat we uiteindelijk bij een maximale waardering op 20 punten per glastype belandden. De eerste drie glassoorten worden door diverse merken geproduceerd en kosten beduidend minder dan 100 frank. De drie andere komen uit het Riedel-gamma, zijn uit kristal vervaardigd en variëren in prijs van 615 tot 2.480 frank.

Commentaar: misschien dat Kabouter Plop of de Grote Smurf hier hun hartje bij kunnen ophalen, maar wat ons betreft mag er direct een Vlaams decreet worden uitgevaardigd dat een milieuboete oplegt telkens dit glas op tafel belandt. Want dit zogeheten bistroglas mag hooguit jus d'orange, bronwater of tomatensap bevatten. Het draait de fijnste aroma's meteen de nek om, je kan er onmogelijk mee walsen zonder je tafelpartner te bevuilen en het is door zijn gedrongen gestalte met het stompe pootje zo lelijk als een draak. Als je drinkt, lijkt het alsof je met je lippen tegen thermopane aandrukt.

- Geur: 1

- Oog: 1

- Comfort: 1

- Lippencontact: 1

- Esthetiek : 0

Totale score: 4/20

Commentaar: dit model is een van de vele varianten op het zogeheten INAO-glas, het officiële proeversglas uit Frankrijk. De kelk stroomt mooi gebogen taps toe en de glaskwaliteit oogt behoorlijk, maar we verkiezen toch de iets grotere uitvoeringen boven dit sherryachtige pygmeetje. Dit glas houdt zeer lang de oorspronkelijke aroma's vast; soms zelfs te lang bij piepjonge wijn, die daardoor tergend traag zijn secundaire aroma's vrijgeeft. Het walsen gaat wel zonder ongelukken. Deze versie heeft echter een iets te korte steel. Een ander probleem lijkt ons dat dit eerder een degustatieglas dan een drinkglas is. - Geur: 3

- Oog: 3

- Comfort: 3

- Lippencontact: 2

- Esthetiek: 1 Totale score: 12/20 (de iets

grotere modellen:

13 à 14/20)

Commentaar: de winkelrekken puilen uit van dit soort glazen die wel flirten met de tulpvormige kelk, maar waarvan de wanden niet taps toelopen en vooral de glaskwaliteit uit Opper-Mongolië lijkt te stammen. Aan de mond lijkt het wel alsof het tien centimeter dik is. Ook de steel - overigens vrij correct qua lengte - gelijkt op een worst. De geurevolutie is normaal in dit glas, maar na een uur is al veel boeket verloren. Jammer dus van de wat lompe lichaamsbouw. - Geur: 2

- Oog: 3

- Comfort: 2

- Lippencontact 1

- Esthetiek: 2 Totale score: 10/10

Commentaar: het eerste exemplaar uit de Riedel-collectie (serie Vinum). Industrieel vervaardigd kristal, maar zeer zuiver glanzend. Een van de zeldzaam gelukte combinaties van drink- en degustatieglas, waarin zowel rode als witte wijn goed evolueren. Grotere kelkvorm dan het INAO-type, maar zeker geen badkuip. Vooral zeer handig bij het walsen en bekijken van de wijn, want zeer helder. Houdt de geuren behoorlijk lang vast, maar heeft geen uren nodig om ook de secundaire aroma's vrij te laten. Vrij licht, met een mooi lange, niet te steltachtige poot. Een uitstekende allrounder die geen ramp is om af te wassen. De prijs kan er nog best door (615 fr.). - Geur: 3

- Oog: 4

- Comfort: 4

- Lippencontact: 3

- Esthetiek: 3 Totale score: 17/20

Commentaar: eigenlijk heeft dit manueel vervaardigde kristalglas maar één schaduwzijde, de prijs van 2070 frank. Want voor de rest is dit een perfect drinkglas, waarmee men zelfs objectief kan degusteren. Naast de sierlijke, perfect taps toevloeiende tulpvorm vooral een zeer hoge visuele zuiverheid. Lange, ranke steel met een schitterend groot voetvlak dat voor veel stabiliteit zorgt, ook bij het inschenken. Grote kelk, maar toch worden de geuren goed vastgehouden en kan het boeket zich ontwikkelen. Enorm licht in de hand. Een plezier om je lippen tegenaan te drukken: je 'proeft' nauwelijks nog de wand. Alleen oppassen natuurlijk bij het afwassen. Deze kristallen elegantie laat wijnen (ook witte) boven zichzelf uitstijgen. We hebben de proef zelfs herhaald met een wijn van 120 frank en er kwam fruit naar de oppervlakte dat we bijvoorbeeld in het INAO-glas pas na vier uur ontdekten. - Geur: 4

- Oog: 4

- Comfort: 3

- Lippencontact 4

- Esthetiek: 4 Totale score: 19/20

Commentaar: ook dit 'grand cru'-glas is een exemplaar uit de Sommelier-collectie van Riedel; het kost 2480 frank. En alhoewel het veel kwaliteiten in huis heeft, is het toch net iets over the top. Vooral de té uitbundige, wanhopig grote kelk is als een zwart gat waarin haast een derde van elke fles verdwijnt. De eerste geurindrukken verdampen bovendien erg snel door de enorme opening van de kelk, wat vooral problematisch kan zijn bij fragielere wijnen. Het kristal is wel extreem helder en loepzuiver en het blijft een verademing om elke wijn door dit kristallen venster te bekijken. Niet echt handig evenwel om de wijn te walsen. Ondanks de corpulente lichaamsbouw toch van een vederlichte elegantie. Natuurlijk een catastrofe voor wilde afwassers.

Staat als een kathedraal te pralen op de feesttafel, maar een versie op twee derde van deze schaal zou de wijn beter tot zijn recht laten komen. - Geur: 1

- Oog: 3

- Comfort: 2

- Lippencontact: 4

- Esthetiek: 3 Totale score: 13/20

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234