Vrijdag 07/08/2020

Economie

Glas is halfvol voor VBO: analyse Michel I toont herstel competitiviteit

Premier Charles Michel.Beeld Stefaan Temmerman

De concurrentiekracht van onze economie is er de voorbije legislatuur op vooruitgegaan. dat blijkt uit een analyse van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Het missen van de e-commerce-trein kost ons wel groei.

De regering Michel I nam een aantal maatregelen die de belabberde concurrentiekracht van onze economie moest aanzwengelen. Het voornaamste punt was en is de loonkostenhandicap. Via een eenmalige indexsprong, de taxshift en andere flankerende beleidsmaatregelen slaagde de regering erin om het tij te keren. De gemiddelde loonkostenhandicap van de Belgische bedrijven tegenover onze drie buurlanden is afgenomen van bijna 17 procent in 2013 tot nog 11,7 procent in 2018. Dat gaf ademruimte aan de bedrijven die voornamelijk exportgericht zijn. Ze konden hun prijzen met zowat 3 tot 5 procent verlagen tegenover hun concurrenten. Daardoor hebben de Belgische exportmarktaandelen zich na een scherpe daling tussen 2008 en 2013 (-7 procent), krachtig kunnen herstellen in 2014-2016 (+6 procent) en daarna in 2017-2018 beter standgehouden dan in de drie buurlanden. Dit alles heeft zich vertaald in puike groeiprestaties in het gros van de private sector, waar de groei in 2014-2018 beduidend hoger lag dan in Frankrijk, gelijke tred hield met Duitsland en enkel wat achterop bleef bij Nederland.

Minpunt is de ondermaatse groei in de – toch wel belangrijke sectoren – handel, transport en horeca. Samen zijn deze goed voor ruim 18 procent van het bbp. Een achteruitgang van die sectoren weegt bijgevolg meteen zwaar door in de totale economische groei. De zwakte is deels te wijten aan de impact van de aanslagen op het toerisme en de handel in de loop van 2016, maar daarnaast toch voornamelijk ook aan onze zwakte inzake e-commerce, analyseert Edward Roosens, hoofdeconoom van het VBO.

“Dat is exemplarisch voor het feit dat er naast sterke punten in het beleid ook belangrijke werkpunten zijn gebleven: de absolute loonkostenhandicap blijft met 11,7 procent te hoog, onze arbeidsmarkt laat veel te weinig wendbaarheid toe en maakt logistieke activiteiten in de avonduren of het weekend erg duur. Ook de fileproblematiek verhindert een vlotte circulatie van mensen en goederen en weegt bijgevolg op de snelheid van de dienstverlening en op de productiviteit.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234