Donderdag 19/09/2019

Glad uit de bocht

recensie michel vaillant

In tegenstelling tot de Verenigde Staten heeft in Europa het huwelijk tussen film en stripverhaal nog niet tot begeesterende meesterwerken geleid. Ook Michel Vaillant levert daar het tastbare bewijs van. Bovendien zijn er in het verleden zelden boeiende bioscoopfilms over de autosport gemaakt: een dubbele handicap die deze adaptatie van Jean Gratons populaire stripreeks (ontstaan in het blad Kuifje in 1957) alleen maar bevestigt.

Een flashy update in de stijl van Top Gun, dat lijkt het achterliggende idee waarmee coscenarist Luc Besson en zijn productiehuis EuropaCorp de Vaillant-legende onder handen hebben genomen. Wie een beetje met de recente Besson-producties bekend is, moet weten dat Besson een neus voor vlot vermaak heeft waar het (tiener)publiek graag voor in de geldbeugel tast, maar dat de scenario's van deze films niet meer zijn dan een flauw doorslagje van een beproefde formule.

Samen met coscenarist Gilles Malençon vlooide Besson de 64 Vaillant-strips uit, om uiteindelijk met een psychologisch banaal uitgewerkt scenario voor de dag te komen dat gedeeltelijk is gebaseerd op het vijfde album uit de reeks Nr. 13 .

In dat album krijgen de Vaillants af te rekenen met de Leaders, een concurrerende renstal die niet terugschrikt voor criminele middelen om Vaillant en teampiloot Steve Warson tijdens de 24 Uur van Le Mans te bekampen. Het kwaad duikt in deze te schematische film op in de persoon van Ruth Wong (zangeres en model Lisa Barbuscia), de koppige dochter van de Leader-stichter die op wraak uit is.

Men hoeft niet per se een fan van de autosport te zijn om van de sterk documentair uitgetekende avonturen van stripheld Vaillant te genieten (in 1967 overigens ook uitgewerkt tot een dertiendelige tv-serie). Albums als Het spook van de 24 uur of De gemaskerde racer weten ook nu nog lezers te boeien wegens het spanningselement. De intrige van het door de hiphop- en dub-band Atchive onderstutte Michel Vaillant weet evenwel nooit de aandacht te prikkelen, de reclame-esthetiek van gewezen spotjesfilmer Louis-Pascal Couvelaire (hij debuteerde met Sueurs, omschreven als een plastisch gelikte roadmovie) weet amper te verleiden, laat staan dat het kinetische aspect van de automobielsport tot verbazing leidt. Nochtans zitten we in dit glad verfilmd en ultrasnel gemonteerd stripheldavontuur, grotendeels opgenomen tijdens de race van Le Mans met een korte uitstap naar het winterse Canada en de Alpen, vaak met de camera naast of op de schoot van de piloot.

Peter Youngblood Hills als Steve Warson en Diane Kruger als Julie Wood geven weinig diepte aan hun vertolkingen, het scenario laat dat ook niet toe. De vertolking van Sagamore Stevenin zit eveneens gevangen in de dwangbuis van de pose. Zijn Vaillant-personage, dat een opvallende nieuwe maar bot uitgetekende mystieke dimensie krijgt, blijf trouw aan dat dapper en moedig imago. Maar het is lang geleden dat we nog zo'n levenloze actieheld hebben gezien.

Luc Joris

H

VERTOLKING Sagamore Stevenin, Peter Youngblood Hills, Diane Kruger, Jean-Pierre Cassel, Béatrice Agenin, Philippe Bas REGIE Louis-Pascal Couvelaire GENRE Stripverfilming/Autoactieavontuur LAND Frankrijk SPEELDUUR 104 minuten KORT SAMENGEVAT Het succes van de blauwe Vaillants zorgt voor rancune bij de concurrerende Leader-renstal met zijn rode bolides. Teammanager Ruth Wong grijpt terug naar criminele middelen om de Vaillants van een zege te houden in de 24 Uren van Le Mans. Ultragladde en banaal uitgewerkte update van de beroemde stripreeks van Jean en Philippe Graton.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234