Donderdag 29/07/2021

Reportage

Glabbeek doet voorrang van rechts in de ban: "Het is hier Brussel niet, hè"

Burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij) wijst naar een kruispunt waar de voorrang van rechts zal verdwijnen. Beeld Tim Dirven
Burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij) wijst naar een kruispunt waar de voorrang van rechts zal verdwijnen.Beeld Tim Dirven

Voorrang van rechts? In het Vlaams-Brabantse Glabbeek bestaat het binnenkort niet meer. Weggebruikers die uit de vele doodlopende straatjes of veldwegen komen, worden er vanaf november op hun plaats gezet. "Voor sommige bewoners zijn het nu precies startbanen."

Een moment van onoplettendheid. Meer valt er echt niet van te maken. Bij het binnenkomen van de dorpskern van de Vlaams-Brabantse gemeente Glabbeek zien we een kleine zijweg bijna over het hoofd. Er kan nog net op tijd worden geremd, maar de wagen die uit de doodlopende straat komt, lijkt er zich niets van aan te trekken en rijdt zonder meer de bocht om. Burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij), vroeger nog Vlaams Parlementslid voor Lijst Dedecker, trekt een grimas als we er een half uur later langsrijden.

“Nog maar twee maanden geleden vond hier een zwaar ongeval met zwaargewonden plaats. Een wagen negeerde de voorrang van rechts, terwijl de ander niet vertraagde.” Hij wijst naar een huis aan de overkant van de straat. “Je ziet nog waar de auto tegen de gevel is beland. Het blijft voor mij raar dat een kleine weg uit een woonwijk voorrang heeft op de hoofdweg. Voor sommige bewoners is het precies een startbaan.”

Kapelletje

Reekmans is van plan om de voorrang van rechts volledig af te schaffen en wil daarvoor zo’n 15.000 euro investeren. Vanaf 10 november moet het, als de gemeenteraad volgende week instemt, zover zijn. “Er zullen daarna nog maar twee borden in onze gemeente overblijven: het voorrangsbord en het stopbord”, zegt Reekmans, terwijl hij verschillende kruispunten toont. “Tot negentig procent van onze wegen zijn hoofdwegen, maar toch heeft rechts telkens voorrang. Zelfs als het om kleine zijstraten gaat die slechts leiden naar een kapelletje of een huis.”

Glabbekenaar en tuinaannemer Jeroen Costermans (36) maait het gras langs een van de invalswegen. Hij heeft niet gevoel dat zijn gemeentegenoten wakker liggen van de aanpassingen. “Maar er ontstaan hier soms wel rare situaties. En het voelt ook belachelijk om een veldweg voorrang te geven. Er komen per dag slechts tien auto’s uit zulke straatjes, maar ik let wel op. De afschaffing kan het daarom een stuk gemakkelijker maken. Hier kun je zo’n maatregel ook nemen. Het is hier Brussel niet, hè.”

Het staat gemeentebesturen, zolang zij binnen de perken van het verkeersreglement blijven, vrij om de situatie op de weg aan te passen. Zo is het op sommige plaatsen voor fietsers toegestaan om door rood te rijden als zij rechts afslaan, ondanks dat Vlaanderen hier geen voorstander van is. Talloze andere Vlaamse gemeenten maakten, zoals het nabijgelegen Lubbeek en Geetbets, al komaf met de voorrangsregel van rechts op hoofdwegen. Maar wat Glabbeek doet, is volgens Stef Willems van het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wel uitzonderlijk.

“Al schaffen ze technisch gezien de voorrang van rechts niet af. Dat kan ook helemaal niet, want die regel staat in de code. Ze moeten kruispunt per kruispunt aangeven dat voorrang van rechts er niet geldt. Wij blijven er ook bij dat de voorrang van rechts in woonzones ervoor zorgt dat mensen aandachtiger rijden.”

Onduidelijkheid

Toch oogt de verkeerssituatie in Glabbeek soms bijzonder verwarrend. Op bepaalde plaatsen moeten bestuurders die op de hoofdweg rijden op slechts enkele meters twee keer voorrang van rechts verlenen, vaak voor wat op het eerste gezicht op een zijweggetje lijkt. Mobiliteitsorganisaties VAB en Touring geven aan dat voorrang van rechts vaak voor onduidelijkheid kan zorgen, maar reageren, net als verkeersdeskundige Tom Brijs (UHasselt), voorzichtig op de plannen.

“We hebben een studie uitgevoerd naar voorrang van rechts. Op basis daarvan zijn we niet zomaar gewonnen voor een volledige afschaffing. Zo zien we dat er weliswaar meer ongevallen gebeuren op plaatsen waar voorrang van rechts geldt, maar dat ze wel een stuk minder ernstig zijn. Op een voorrangsweg kan de snelheid hoger liggen, waardoor de gevolgen op het gebied van lichamelijk letsel een stuk groter zijn.”

De burgemeester trommelt op het stuur. Hij stelt dat er advies is gevraagd aan het BIVV en slechts een achttal kruispunten drastisch moeten worden aangepast. “We zullen de snelheden voor en na de invoering meten en vergelijken. Ik zeg ook niet dat we in heel Vlaanderen de voorrang van rechts moeten afschaffen. We doen dit ook niet om de bevolking te kloten. Ik merk juist dat steeds minder bewoners de verkeersborden bekijken. Uit laksheid, maar ook omdat er te veel borden zijn. We maken het daarom eenvoudiger en maken de mensen individueel verantwoordelijk. Als ze dan nog niet op dat ene duidelijke stopbord letten, spelen ze met hun leven.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234