Zondag 25/07/2021

Gino Sancti winnaars Wim Sonneveldprijs

's lands glorie

Amsterdams Kleinkunst Festival

NRC Handelsblad, 16 april

Het Gentse duo, bestaande uit Frank van Erum en Han Coucke, overtuigde de jury met de show Niet op de openbare weg strooien, over twee broers en hun overleden moeder. De jury roemde het 'meesterlijke taalgebruik' van de twee en het 'goede musiceren, met een prachtig pianotoucher'. Het is voor het eerst in het vijftienjarig bestaan van het concours voor beginnende cabaretiers dat de prijs naar twee Belgen gaat. Coucke en Van Erum weken volgens de jury af van de andere finalisten door hun verzorgde presentatie, taal en muziek, en hun coherente 'toneelmatig' programma. Na een felle 'strontmonoloog' volgde het gevoelige lied 'Lieg nu nog één keer tegen mij', over een zoon die zijn stervend moeder toespreekt. Dat werd onderbroken door een liedje over een overreden huisdier: 'Lief plat hondje/ Met je maagje hier en je alvleesklier daar.' Hoogtepunt was het moment dat de twee broers zittend in een kist op volle zee de as van hun moeder opsnuiven, 'om een bijna-doodervaring te krijgen'.

panamarenko

Galerie de France, Parijs

Le Monde, 13 april

Panamarenko neemt nog altijd een aparte plaats in die niemand hem kan betwisten; die van een tegendraadse humanist zoals de wereld en zijn mateloosheid. Die van een gek, een dichter, op de manier van Broodthaers, die ontsnapte via de zee. Hij is niet voor niks een Belg.

frank van passel

'Villa des Roses'

NRC Handelsblad, 10 april

Verwacht niet wat de kracht van Elsschots proza is: z'n uitgebeende terloopsheid. Elsschots Villa des Roses staat als een microkosmoshuis in een bewegende wereld. Van Passel, en dat is de brutaliteit van zijn interpretatie, laat de geschiedenis de funderingen van dat huis aantasten. De keuzes van Van Passel en zijn scenarist Christophe Dirickx zijn begrijpelijk en in zekere zin ook onvermijdelijk, wil je geen abstracte, impliciete film van Elsschots schetsen maken. Want veel van wat hij beschrijft kun je niet eens zien. Film is echter geen vergelijkend warenonderzoek. Een in het boek prachtige verhaalflard over de sinaasappels stelende seniele madame Gendron (Dora van der Groen) die door alle gasten verguisd wordt, is in de film een plichtmatige anekdote en zo zijn er meer. Je zou naar wat minder Elsschot verlangen.

lieven de brauwer

'Pauline & Paulette'

The Washington Post, 12 april

Er is iets storends aan een wederkerende thema dat uitgroeit tot een van de griezeligste conventies van de film: mentaal gehandicapte medemensen worden voorgesteld alsof ze beschikken over de haast bovennatuurlijke kracht om hun mentaal 'superieure' (lees: moreel inferieure) vrienden, familieleden of kennissen te verlossen en te onderwijzen. (...) Moediger ware een filmmaker die de aanvaarde deemoed uitdaagt en deze personages niet voorstelt als heilige dwazen, maar als moreel complexe menselijke wezens."

jan fabre en koninklijk ballet van vlaanderen

'Het Zwanenmeer' in Théâtre de la Ville, Parijs

Libération, 12 april

Fabre (...) bedient zich van het repertoire om zijn eigen syntaxis te creëren, hij hertekent met zijn dansers soms een klein detail, een beweging, waarmee hij zijn eigen ritme bepaalt. Dat veegt het originele werk niet uit, dat frist het ook niet op. Dat geeft er geen commentaar op, maar plaatst het in een ander perspectief.

Ons land stuurt zijn zonen en dochters onverdroten de wijde wereld in. Soms worden ze in den vreemde overladen met lof, soms zijn pek en veren hun deel. In 's Lands Glorie brengen we verslag uit van hun artistieke wedervaren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234