Donderdag 29/07/2021

Gianni Versace, vriend van Béjart en van België

Als tijdgenoten in de mode werden ze vaak beschreven als absolute tegenpolen: Giorgio Armani, de rustige, de man van de non-kleuren en de broekpakken, en Gianni Versace, de flamboyante, de ontwerper van partykleding, kleurig en vol glamour. Toch zorgden ze met hun tweeën halfweg de jaren zeventig voor een revolutie in de prêt-à-porter en bouwden ze van de grootste mode-imperiums van de wereld op. Het verschil: Armani leeft nog, Versace werd in 1997 vermoord voor zijn huis in Florida.

Jungleprints en gebreid metaal

Gianni Versace wordt geboren in het zuiden van Italië, in Reggio de Calabria, maar verhuist in 1972, op zijn vijfentwintigste, naar Milaan om er aan de slag te gaan als freelance modeontwerper voor merken als Genny, Complice en Callaghan. Zijn eerste damescollectie onder eigen naam toont hij in maart 1978. Met zijn jongere broer Santo opent hij een boetiek aan de Via della Spiga te Milaan. In 1979 trekt zijn eerste mannenmodelijn enkele bekende klanten, zoals Woody Allen, Bruce Springsteen en Andy Warhol, maar ook zijn vrouwenlijn met jungleprints krijgt al grote belangstelling. In zijn wintercollectie 1982/83 spelen jurken van gebreid metaal een belangrijke rol. Dit soort gladde, veredelde maliënkolders zal een terugkerend thema worden in zijn carrière.

Naast zijn modecollecties werkt Versace zeer intensief voor theater en ballet. Het is langs die weg dat hij ook een speciale band opbouwt met België, want hij ontwerpt meerdere keren voor Maurice Béjart.

Zijn eerste theaterkostuums maakt hij niet voor Béjart, maar voor Richard Strauss' ballet Josephlegende, in de Scala van Milaan. Zijn eerste samenwerking met Béjart is voor het ballet Dyonisos, ook in de Scala. Daarop creëert Béjart speciaal voor Versace een triptiek ter lancering van diens mannenparfum Versace l'Homme.

In 1986 mag Versace van de Italiaanse president Cossiga de medaille van Commendatore della Repubblica Italiana in ontvangst nemen, en hetzelfde jaar speldt Jacques Chirac hem de Grande Medaille de Vermeil de la Ville de Paris op. In november van dat jaar ziet Brussel de première van het ballet La métamorphose des dieux van Malraux. De choreografie is van Béjart, de kostuums van Versace. In 1988 presenteert hij in Brussel samen met Béjart de kostuums voor het ballet geïnspireerd door Evita Peron, in de Koninklijke Muntschouwburg.

Ook voor zijn mode is er een publiek in België, met eigen winkels in Brussel en Antwerpen.

Maar Versace wil nog hogerop. Als Italiaan is hij niet welkom als lid van de officiële Chambre de la Haute Couture in Parijs, daarom noemt hij zijn eerste couturecollectie (maatwerk, pièces uniques) Atelier Versace. Ter gelegenheid van de bicentenaire van de Franse Revolutie nodigt Béjart hem in 1989 wederom uit om de kostuums te maken voor het ballet Chaka Zulu, geïnspireerd door een gedicht van Léopold Senghor.

In juli van dat jaar stelt hij in Milaan Versus voor, een nieuwe, jongere kledinglijn. In november staat er alweer een ballet met Béjart op het programma, Elegie pour elle in het Koninklijk Circus in Brussel.

In de kelder van het Ritz

In 1990 wordt de 'Ateliercollectie' voor het eerst gepresenteerd met een show in het Parijse Ritzhotel. Daartoe wordt het zwembad in de kelderverdieping overdekt. Het zal een vaste gewoonte worden, en Versace is een van de eersten die daarvoor steevast celebrities op de eerste rij mag verwelkomen. Hij maakt er bovendien een sport van om zowat alle topmodellen van het ogenblik op een oogverblindende catwalk samen te brengen.

Elton John gaat in mei 1992 op wereldtournee. Hij is een groot bewonderaar van Versace, en vraagt hem de kostuums te ontwerpen. Drie jaar later organiseren ze samen een party voor de Elton John Aids Foundation. Samen met Lady Diana zal Elton John enkele jaren later zeer aangedaan de begrafenis van Gianni bijwonen.

In 1993 wordt de eerste interieurcollectie van Versace gelanceerd. Hierop keert zijn logo, het medusahoofd, terug op zijden kussens, porseleinen theepotten en wollen plaids.

Er komt een abrupt einde aan het sprookje in juli 1997. Gianni Versace wordt neergeschoten voor de deur van zijn huis in South Beach.

Het merk wordt tot op de dag van vandaag verdergezet, door zijn broer Santo voor de zakelijke kant, en door zijn zus Donatella voor het creatieve.

Agnes Goyvaerts

Naast zijn modecollecties werkte Versace zeer intensief

voor theater en ballet

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234