Maandag 16/12/2019

Eurostadion

Ghelamco start 'symbolische' graafwerken naar buurtweg op locatie Eurostadion

Ghelamco laat alvast een graafmachine aanrukken om een put te graven op de plek van de buurtweg. Beeld BELGA

Nadat de gemeenteraad in Grimbergen gisteren besliste de buurtweg die over Parking C van de Heizel loopt, niet af te schaffen – zodat ook de bouw van het veelbesproken Eurostadion voorlopig niet van start kan gaan – begon projectontwikkelaar Ghelamco vanmorgen met een symbolische revolte. Het bouwbedrijf liet alvast een graafmachine aanrukken om een put te graven op de plek van de omstreden 'buurtweg'. 

Aangezien de buurtweg nog bestaat doordat de gemeente Grimbergen hem niet afschafte, begaan de gebruikers van Parking C een zware overtreding door op een openbare weg te parkeren, zei Ghelamco vandaag tijdens een persbijeenkomst ter plaatse. "We zijn hier vandaag om op zoek te gaan naar de buurtweg, want ik zie hem niet. Sterker nog, hij bestaat zelfs niet meer sinds de expo van 1958. Door ernaar te graven, gaan we dus terug in de tijd", stelde Philippe Neyt, bestuurder van Ghelamco.

Ghelamco is dan ook van oordeel dat de beslissing van de gemeente Grimbergen in strijd is met een vonnis van de vrederechter. In dat vonnis wordt gesteld dat Grimbergen een formeel verzoek tot afschaffing moet indienen bij de bestendige deputatie voor de afschaffing van de buurtweg. De gemeenteraad van Grimbergen vond gisteravond echter geen meerderheid om de buurtweg af te schaffen.

Spierballengerol 

Om zijn ongenoegen te tonen pakt Ghelamco vandaag dan ook uit met een stunt van formaat: de projectontwikkelaar liet een graafmachine uitrukken naar de plek waar de buurtweg gelegen is, om er alvast een grote put uit te graven. Op die manier wil Ghelamco aantonen dat de hele discussie draait om een lege veronderstelling: namelijk dat de 'buurtweg' die er loopt nog steeds gebruikt zou worden door verkeer uit de buurt.

Ook in 2016 werd het gebruik van de buurtweg door Ghelamco al eens betwist. Om de weg te laten schrappen, spande de projectontwikkelaar toen een zaak aan voor de vrederechter in Grimbergen. Die besliste echter in het nadeel van de bouwheer en zei dat er van een verjaring van de buurtweg voorlopig geen sprake kon zijn. Wel wees de rechter op een aantal vaststellingen – zoals een groot aantal geparkejerde auto’s bij een event – die er toch op leken te wijzen dat de buurtweg wel effectief minder gebruikt werd dan vroeger. Om bindend uitspraak te kunnen doen over de hele zaak beval de rechter Grimbergen echter om een diepgaand onderzoek in te leggen.

Het actiecommité Grimbergen reageert alvast furieus op het symbolische spierballengerol van Ghelamco. "Hier heeft Ghelamco een bouwvergunning voor nodig, ze graaft op eigendom van de gemeente Grimbergen en doet dat te dicht bij publiek domein, de Brusselse Ring", zo zei het commité.

"Surrealistisch" 

Ghelamco zelf laat echter weten zich door de beslissing van de gemeenteraad niet te laten ontmoedigen. "We zullen ons opnieuw beraden en vragen aan de gemeente Grimbergen wat ze willen doen met de buurtweg, want dit is surrealistisch", zegt Neyt

De bouwheer kan beroep aantekenen tegen de beslissing die op de gemeenteraad werd genomen, maar Ghelamco hoopt dat het gezond verstand zal zegevieren. De bal ligt dus opnieuw in het kamp van de gemeente Grimbergen. Tussen de lijnen door laat Ghelamco zelfs verstaan dat het de oude buurtweg effectief durft bloot te leggen, en dat zou nefast zijn voor in eerste instantie de bouw- en verbouwbeurs Batibouw. Die start op 16 februari. De gemeente Grimbergen krijgt per euro die betaald wordt voor het gebruik van Parking C bovendien nog altijd 12,5 cent.

Het behoud van de buurtweg door de gemeente Grimbergen is een zoveelste hoofdstuk in de saga rond het Eurostadion. Toch zijn ze er bij Ghelamco rotsvast van overtuigd dat het er op tijd zal staan. "Dit zorgt opnieuw voor wat vertraging, maar het stadion zal af zijn tegen Euro 2020, daar ben ik formeel in", klinkt het bij een strijdvaardige Neyt.

Ghelamco hoopt nog altijd dit jaar te beginnen met de bouw van het stadion.

Bezwaar 

De Bond Beter Leefmilieu (BBL) heeft inmiddels een bezwaar ingediend in tegen de bouw- en de milieuvergunning voor de bouw van het Eurostadion. De enorme hoeveelheid aan verkeer en de bijkomende luchtvervuiling zullen volgens de milieuorganisatie een slechte invloed hebben op de klimaatimpact. De BBL wil dat er meer wordt ingezet op het openbaar vervoer. 

In de bouw van het Eurostadion op parking C zijn liefst 11.000 parkeerplaatsen inbegrepen, alsook rechtstreekse op- en afritten op de drukke Brusselse ring. Het extra verkeer die dat zal veroorzaken, wordt problematisch voor de luchtkwaliteit. "We zijn niet tegen het voetbal of tegen stadions, maar wel tegen het enorme verkeer dat hierdoor aangetrokken wordt. In het buitenland zien we nochtans dat het anders kan", stelt Erik Grietens, beleidsmedewerker van BBL. 

 Zo heeft het Wembley Stadion in Londen voor 90.000 plaatsen slechts 3.000 parkeerplaatsen. De stadions van Real Madrid en Arsenal zijn zelfs autovrij door hun bereikbaarheid en nabijheid tot het openbaar vervoer. "Een alternatief voor ons was de renovatie van het Koning Boudewijnstadion omdat dat wel dicht bij de metro ligt en er meer garanties waren voor het openbaar vervoer", aldus Grietens. In het project van het Eurostadion is het nog niet duidelijk of de metro- en tramlijn worden doorgetrokken. 

Bond Beter Leefmilieu kondigde vrijdag ook aan dat het ook een bezwaarschrift indient tegen de plannen voor twee voetbalstadions in Brugge. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234