Zaterdag 04/02/2023

Video

Gezonken schip lekt weer olie voor Belgische kust

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Er is opnieuw zware olie vrijgekomen uit het Nederlandse cargoschip Flinterstar, na de aanvaring met de gastanker Al Oraiq gisterochtend. Dat meldt de crisiscel vanmiddag. De kans dat de olie ook aan land komt, groeit door de veranderde windrichting.

Redactie

De voorbij nacht is er geen olie vrijgekomen uit de Flinterstar, maar door het hoogtij vanmiddag komt er opnieuw zware olie uit het scheepswrak. Er zijn twee oliebestrijdingsvaartuigen aanwezig om de meeste olie op te vangen, maar helemaal afdammen lukt niet.

Het Zwin
Omdat vanavond de wind vanuit het westen zal komen, en niet langer uit het zuiden, dreigt de olie ook aan land te komen. "Het lijkt erop dat onze dam aan de monding van Het Zwin nodig zal zijn. Die werd vanochtend afgewerkt en houdt stand tegen hoogtij, zo blijkt. De eerste oliedeeltjes kunnen rond middernacht aankomen", aldus Carl Decaluwé, provinciegouverneur van West-Vlaanderen.

Ook de stranden van Blankenberge, De Haan, Knokke en Zeebrugge zitten vanaf morgen in de gevarenzone. De burgemeesters zijn op de hoogte en de Civiele Bescherming staat klaar. "Zeker is het nog niet, maar de recentste weermodellen wijzen toch die richting uit."

Olieklonters aan land
Volgens de crisiscel zal de olie in kleine, amper zichtbare klonters aan land komen. Van grote dikke oliegolven is geen sprake, wat het risico voor de vogels vermindert. Er zijn nog geen meldingen van aangespoelde vogels op dit moment, al kan de schade van de kleine deeltjes later nog duidelijk worden.

De twee grote olievlekken van gisteren zijn inmiddels in Nederlandse wateren en zouden tegen 9 oktober de kusten bereiken.

Bergingswerken
Het schip zou nog altijd stabiel liggen. Toch is het onderhevig aan de getijden. Enkele luiken kwamen al los. Omdat die 19 ton wegen en blijven drijven, worden ze een voor een onderschept en naar Zeebrugge gebracht. De gouverneur dringt er bij de reder op aan om snel een berger aan te stellen. "De weersomstandigheden laten het nog even toe om het schip te bergen. De golven blijven klein en binnen enkele dagen krijgen we aflandige wind", zegt Decaluwé.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Duikrapport
De Nederlandse rederij Flinter, eigenaar van de Flinterstar, zegt in een reactie dat het focust op het stoppen van het olielek en op het veilig bergen van het cargoschip. Gisteren onderzocht een duikteam de schade en de stabiliteit van het gezonken schip. Het duikrapport moet helpen bij het opstellen van een bergingsplan door de rederij.

Volgens de Belgische crisiscel is de zoektocht naar een berger volop aan de gang, maar er wordt vooral gekeken naar het financiële prijskaartje en vooral naar de snelheid waarmee het schip kan geborgen worden.

Hoeveel tanks er precies beschadigd zijn, is nog niet geweten. "Volgens de laatste gegevens zou de hoeveelheid brandstof die in zee lekt aan het afnemen zijn op dit ogenblik", weet Flinter. Er zou nog 270 ton zware olie intact zijn, in de buik van het schip.

Bemanning in goede gezondheid
Flinter deelt ook nog mee dat de volledige bemanning - dat zijn er elf - in goede gezondheid verkeert. "Volgens de standaardprocedure en in het kader van het verdere onderzoek werd de bemanning ondertussen door de autoriteiten ondervraagd. Flinter zal ook verder alle medewerking verlenen aan dit onderzoek", meldt de Nederlandse reder.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234