Woensdag 21/08/2019

Gezond zonder gluten

Het waren migraineaanvallen die Ellen De Meulemeester (36) achter het fornuis joegen. En zie: zoveel jaar later is deze culinaire doe-het- zelver en healthy foodie een alom gevolgde en inspirerende kokkin.

Die 40.000 Instagram-volgers, die krijg je niet voor niets. Toch slaagde de Brugse foodie en mama van vier Ellen De Meulemeester erin, met gemakkelijke recepten die ook mensen met voedselintoleranties blij zullen maken. Ze blogt onder de naam Ellen Charlotte Marie. In mei lanceerde ze een app, 'Effortlessly Healthy'.

En nu is er dus ook een kookboek, waarvoor ze zelf de foto's maakte. Het gaat hard voor haar. Onlangs mocht ze nog een week lang gastblogger spelen op de site van Jeroen Meus. Ze is nochtans geen professionele kok en had ook geen professionele plannen om er iets mee te doen, tot bleek dat de foto's die ze twee jaar geleden van haar gerechten begon te posten, aansloegen op grote schaal.

Omdat ze zelf al van jongsaf aan last had van migraineaanvallen, probeerde Ellen bewuster te eten. En dat werkte, want de aanvallen verminderden.

Hoewel ze zelf niet allergisch is aan lactose of gluten, heeft ze in haar boek vooral recepten staan die zowel gluten- als lactosevrij zijn of veganistisch. En die geen geraffineerde suikers bevatten. Bovendien maakt ze er een punt van om haar kinderen, die 'moeilijke eters' zijn, ook haar gerechten voor te schotelen. En dat lukt. Ze vertelt in haar boek hoe haar jongste in de supermarkt roept "Kijk, mama, die winkelkar ligt vol met ongezonde dingen!" En hoe ze daar wel van moet blozen, maar dat het haar tegelijk trots maakt omdat ze geslaagd is in haar opzet.

One Healthy Family bevat recepten voor de hele dag: ontbijt, kleine honger, lunch en desserts. Omdat de kerstvakantie eraan komt, kozen we voor dit artikel de gezonde versies uit van bekende snoeprepen en het Oreo-koekje. Een idee om mee aan de slag te gaan met de kinderen tussen kerst en nieuw?

One Healthy Family, Ellen Charlotte Marie, uitgegeven bij Lannoo, 24,99 euro

Bounty bars

Ingrediënten voor 8 à 10 repen

Voor de vulling: 2 koppen kokosschilfers, 3 grote eetlepels kokosboter, 3 à 4 eetlepels kokosnectar (vloeibare kokosbloemsuiker) of een andere natuurlijke zoetstof, 3 grote eetlepels dikke kokosroom, enkele druppels natuurlijk vanille-extract, 2 eetlepels kokosmelkpoeder, (optioneel) snufje zeezout

Voor de chocoladesaus: 1/2 kop ongezoet cacaopoeder, 3 grote eetlepels kokosnectar (of een andere vloeibare natuurlijke zoetstof), 1/4 kop kokosolie, gesmolten (of meer kokosolie), 1/4 kop cacaoboter, gesmolten, snufje zeezout

1. Doe alle ingrediënten voor de vulling in een kom. Doe er de kokosnectar als laatste bij. Kneed alles goed met je handen (goed voor je huid!). Is het geheel te droog, voeg dan wat meer kokosboter toe.

2. Doe de vulling in een met plasticfolie beklede brownieschaal zodat je een laag van 2 à 3 centimeter dik hebt. Zet 1 uur in de diepvries.

3. Mix alle ingrediënten voor de chocoladesaus in een kom. Voeg meer cacaopoeder en/of zoetstof toe als de saus te dun is.

4. Neem de schaal met bountyvulling uit de diepvries en snijd de vulling in repen. Snijd de hoekjes van elke reep af als je ze wilt laten lijken op de echte bounty's!

5. Dop elke reep (met twee tandenstokers of twee vorken) in de chocoladesaus en laat ze uitlekken op een rek. Zet de bounty's dan 10 minuten in de koelkast. Dop ze dan nog eens in de chocoladesaus.

6. Bewaar de bounty's in de diepvries. Haal ze 10 minuten voor je ze wilt eten uit de diepvries.

The good oreo

Ingrediënten voor 6 à 8 koekjes

Voor de koekjes: 1 kop pecannoten, 1 kop medjooldadels (ontpit), 1 koffielepel natuurlijk vanille-extract, 2 à 3 eetlepels cacaopoeder, 1 snufje zeezout

Voor de vulling: 1 kop cashewnoten (minimaal 4 uur geweekt), 1 eetlepel agavesiroop, 1 eetlepel kokosolie, gesmolten, 1 koffielepel natuurlijk vanille-extract, 1 eetlepel kokosmelkpoeder of een ander plantaardig melkpoeder

1. Mix alle ingrediënten voor de koekjes in een goede blender tot je een kleverig deeg hebt.

2. Rol het deeg uit tussen twee vellen bakpapier en snijd cirkels uit het deeg met koekjesvormen.

Zet ze in de koelkast.

3. Mix de ingrediënten voor de vulling in een goede blender en beleg de koekjes hiermee.

4. Bewaar ze in een luchtdichte doos in de koelkast.

Snickerrepen

Ingrediënten voor 8 à 10 repen

Voor de karamel: 8 à 10 medjooldadels (ontpit), 1 grote kop pinda's, 2 eetlepels natuurlijke pindakaas, 1/4 tl natuurlijk vanille-extract Voor de chocolade: 1/2 kop cacaopoeder, 1/2 kop gesmolten kokosolie, 1/3 kop natuurlijk zoetmiddel Voor de bodems (optioneel): 1/2 kop glutenvrije haver, 1/2 kop amandelpoeder, 3 gedroogde abrikozen, 3 ontpitte medjooldadels, 1 grote eetlepel cashewboter, 1 snufje zeezout

De luie versie

1. Week de dadels minstens 5 minuten in een kom warm water. Maak een basis met de helft van de pinda's in een rechthoekige schaal (bekleed met bakpapier).

2. Mix de ingrediënten voor de karamel (behalve de pindanoten) in een goede blender en schep de karamel boven op de pindanoten. Strijk de karamel met je vingers (maak ze eerst nat) of met de achterkant van een natte lepel open. 3. Strooi de andere helft van de pindanoten over de karamel en zet de schaal minimaal 30 minuten in de diepvries.

4. Maak de chocoladesaus door alle ingrediënten te mengen.

5. Neem de schaal uit de diepvries. Snijd de opgestijfde vulling in repen en dop ze in de chocolade of maak er chocoladecirkels op met een koffielepel.

De versie met bodem

1. Mix alle ingrediënten voor de bodem in een goede blender. Schep het deeg in een rechthoekige schaal (bekleed met bakpapier) en druk aan met je vingers. 2. Volg verder de stappen zoals hierboven beschreven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden