Zondag 15/12/2019

Gezocht: jonge motard

Een motor was decennialang de belichaming van jonge rebellie, maar vandaag niet meer. Net zoals de maatschappij vergrijst, stijgt de gemiddelde leeftijd van de motorrijder. Een trend waar de motormarkt handig op inspeelt, zo blijkt op het autosalon. 'Van die touringmotor krijg je geen rugpijn.'

De Heizel in Brussel, gisterenmiddag iets voor 14 uur. Tientallen motorliefhebbers struinen langs de blinkende tweewielers van Suzuki in paleis 3. "Ik heb een Suzuki V-Strom 650, een toermachine. Hij is minder mooi, heeft een tikkeltje minder klasse, maar rijdt wel zeer comfortabel. En je krijgt er geen rugpijn van", vertelt de kwieke motorrijder Christian (60), gehuld in donkerblauwe pet, beige broek en dito trui.

In de voorbije 45 jaar scheurde Christian over de steile Alpenwegen en de bergketens van de Dolomieten. Allemaal met vrouwlief, 57 jaar, stevig vastgeklemd achterop. Maar met een weigerachtige linkerarm en steeds minder sterke spieren besefte Christian dat hij die hobby alleen kon volhouden met een andere motor. "Binnenkort kunnen we gelukkig opnieuw vertrekken. Twee weken totale vrijheid. Of we de tent meenemen? Op onze leeftijd kies je liever voor een hotel", lacht hij.

Christian is maar een van de vele bezoekers met grijze haren in de motorhal. In 2011 werden 27.024 nieuwe motoren ingeschreven in ons land, en 76.922 tweedehandse. Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vergrijst de motorbevolking naarmate ook de hele maatschappij vergrijst. "Niet zonder risico, want motorrijders zijn fel oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken", zegt Sofie Van Damme van het BIVV.

Extra wiel

Verderop in de hal hebben de zogenaamde 'trikes' van het Canadese Can-Am dan ook heel wat bekijks. Sukkelend met pijnlijke gewrichten en trage reflexen zetten oudere motorrijders steeds makkelijker de stap naar een extra wiel. De trikes zijn stabiel en lijken daardoor een pak veiliger. "Zie je dat trio daar? Zij zijn vader en zoon, maar ook de bompa is tegenwoordig een motorliefhebber. Voor hem is een trike een handige oplossing", vertelt Benny Van Craenenbroeck, concessiehouder van Can-Am. "Het belangrijkste voordeel: je hoeft niet langer te trekken en sleuren aan een machine van 300 kilogram. Bovendien heb je voor sommige modellen enkel een B-rijbewijs nodig. Dat bespaart oudere rijders de lange en ingewikkelde rijopleiding."

Ook klinkende namen als Ducati spelen noodgedwongen in op de vergrijzende motorrijder. Aangezien de verkoop van sportmotoren fors terugloopt, mikken ze nu vooral op de comfortabele touringmodellen. "De gemiddelde leeftijd van onze klanten is 46 jaar. Bijna zeven op de tien zijn 40-plussers", vertelt Niels Kleinlooh aan de stand van Ducati. "Motards willen meer comfort, maar met hetzelfde vermogen. Ons populairste model is niet toevallig de Multistrada: eigenlijk een sportmotor, maar omgebouwd tot touringmachine, met automatische vering en een recht zitvlak."

Tegelijk merkt Kleinlooh dat de instroom van jonge motorrijders hapert. "Voor jongeren is de motor een luxeartikel dat ze niet kunnen betalen. Ter illustratie: ons gamma varieert van 8.900 tot 30.000 euro. Voor iemand die naar school gaat, is dat een bom geld. Als ze werken, komen er kinderen en een huis. Pas als ze vijftig zijn, merken ze plots dat hun jongensdroom toch binnen bereik ligt."

Familie-uitstapjes

De broers Ludo (56) en Guido (50) staren gefascineerd naar de Tiger 800 van Triumph. Het tweetal voelde vijftien jaar geleden de drang om de wereld te ontdekken op een manier die totaal nieuw voor hen was. Op een leeftijd waarop de meeste mensen kiezen voor het comfort van een auto, kochten de broers uit Tienen hun eerste motor. "Op zondag maken we regelmatig uitstappen met de familie. Mijn nichtjes vinden het heerlijk om achterop te zitten", vertelt Ludo, trotse eigenaar van een Yamaha TDM 900.

Het zal niet lang meer duren of motorclubs worden een zeldzaam verschijnsel, vreest Ludo. "Een motor is duur, dat speelt zeker mee. Maar nog belangrijker: de motor is niet meer hip. Ik zie Dennis Hopper en Peter Fonda nog zo op hun chopper zitten in Easy Rider. Vandaag laten jongeren zich daar niet meer door inspireren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234