Zaterdag 19/06/2021

Gezocht: job zonder file

Almaar meer bedrijven voeren thuiswerk in, omdat hun personeel de files in en rond Brussel beu is. Als ze niet ingrijpen, zeggen talentrijke jonge hooggeschoolden het bedrijf snel vaarwel.

AG Insurance heeft zijn hoofdkwartier in de Emile Jacqmainlaan in hartje Brussel. De verzekeraar was vorig jaar goed voor 252 aanwervingen, waarvan driekwart startende hooggeschoolden. Die nieuwkomers zijn onder meer nodig omdat veel jonge AG-werknemers na één of twee jaar al nieuwe oorden opzoeken.

CEO Antonio Cano: "We stellen vast dat de jongeren dichter bij huis willen werken. Dat heeft veel te maken met de moeilijke mobiliteit in en rond Brussel. We stimuleren openbaar vervoer en betalen de abonnementen van ons personeel, maar de files zijn voor velen toch een hindernis."

Het bedrijf versnelt nu haar thuiswerkproject Flexiwork. Dat is voor AG een noodzakelijke maatregel in de war on talent, de wedloop onder bedrijven om hooggeschoolden aan zich te kunnen binden. Cano: "We gaan de werknemers een tot twee dagen per week van thuis uit laten werken. Dat geeft hen de kans om werk en privéleven beter te combineren. Als bedrijf moeten we wel thuiswerk ontwikkelen, want we verliezen kandidaten omdat we dat niet aanbieden. Er zullen wel vaste dagen zijn waarop iedereen op kantoor moet zijn."

AG heeft nog een tweede strategie om de Brusselse files te vermijden. "We verhogen de werkgelegenheid in onze regionale centra in Antwerpen en Charleroi. Ook dat heeft alles met mobiliteit te maken", zegt Cano.

Treinstaking

AG Insurance is geen alleenstaand geval. Ook bankconcern BNP Paribas Fortis moet plooien voor files en onregelmatige treinen. BNP lanceert vanaf september een uitgebreid thuiswerkproject. "Nu werken 350 werknemers op regelmatige basis thuis. Vanaf september zijn er dat 4.500 à 6.000, op een totaal van 15.000 werknemers", zegt woordvoerster Hilde Junius. Uit een bevraging blijkt dat 82 procent van de BNP-werknemers geïnteresseerd is in telewerk.

Telewerk werd in januari al opgenomen in de nieuwe cao. "We beschouwen het als een recht, geen plicht. Er hangen ook enkele voorwaarden aan vast. Werknemers mogen maximaal twee dagen van thuis uit werken. Op woensdag mag het niet, omdat de bezetting op die dag al laag is", aldus Junius.

Telewerk is een bewuste en noodzakelijke strategie, klinkt het. "Het is een manier om onze talentvolle medewerkers te behouden. Het woon-werkverkeer heeft een negatieve invloed op de 'work-life'-balans van werknemers. Als onze concurrenten de weg van telewerk opgaan, dan kunnen we onmogelijk achterblijven."

Opmerkelijk: de drie Brusselse hoofdkantoren van BNP liggen vlakbij de NMBS-stations. Toch zetten onregelmatige treinuren en stakingen de betrouwbaarheid van het spoor onder druk. "We merken dat vooral jongere werknemers zich steeds meer ergeren aan de tijd die ze verliezen aan hun woon-werkverkeer. Als zij ontslag nemen, vertellen ze vaak dat ze die dagelijkse files beu zijn."

De werkgeversorganisatie Voka klinkt het fenomeen bekend in de oren. "Meer en meer zie je dat werknemers de files zodanig beu zijn, dat ze een nieuwe job onder de kerktoren zoeken. Zelfs als dat een minder goede job is", vertelt Birgit Heroes, commercieel directeur Voka Halle-Vilvoorde.

Shuttle

Voka lanceert volgende week de 'Mobiscan', een project waarmee ze het woon-werkverkeer in kaart brengt van alle bedrijven in de regio Halle-Vilvoorde. Bedoeling is bedrijven te laten samenwerken op het vlak van mobiliteit. "Een goed voorbeeld zijn Pfizer en ABB, bedrijven in het industriepark van Nossegem. Pfizer legt een shuttle in voor haar werknemers, van het station naar het bedrijf. Sinds kort neemt ze niet alleen de eigen werknemers, maar ook die van ABB mee", aldus Heroes.

Maar ook de overheid moet haar steentje bijdragen, zegt algemeen directeur Paul Hegge. "Steeds meer bedrijven bieden vervoersabonnementen aan via het derdebetalersysteem. Het probleem is er in Vlaanderen nog altijd geen chipkaart bestaat waarop je abonnementen kan combineren." Ook de "fiscale jungle" remt innovatieve bedrijfsinitiatieven af. "Voor een bedrijf is het ingewikkeld om een andere woon-werkoplossing dan een bedrijfswagen aan te bieden", vindt Hegge.

Grootste hinderpaal blijft de ligging van de Vlaamse bedrijventerreinen. Die liggen meestal niet in de stad. Heel wat werknemers moeten de laatste kilometer, van het station naar hun bedrijf, zelf zien te overbruggen. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) werkt daarom aan het 'shuttledecreet', een wettelijk kader waardoor het makkelijker en goedkoper wordt voor bedrijven om een eigen shuttledienst in te lassen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234