Maandag 18/01/2021

reportage

Gezocht en gevonden: bikini’s waar wél mee te leven valt

Beeld vecteezy

Het tweestappenplan voor de perfecte ‘bikini body’ zie je steeds vaker opduiken nu de temperaturen beginnen te stijgen. Stap 1: doe je bikini aan. Stap 2: je hebt een bikini body. Maar die bikini moet je ook ergens vinden, natuurlijk.

De zon komt er weer door, de strand­vakantie is geboekt. Tijd voor een nieuwe bikini. Maar in de winkels is het altijd gokken, neem ik een M of een L? De large-broekjes zijn namelijk een klein beetje te groot, maar de topjes in maatje medium bedekken net niet genoeg van mijn borsten. Wanneer ik na drie winkels denk eindelijk een passende combinatie gevonden te hebben, ga ik even zitten. Waardoor mijn broekje prompt de helft van mijn billen ontbloot. Misschien deze zomer toch maar eens een badpak proberen?

“Het standaard reclamemeisje met maatje 36 en een 75C-cup is een utopie”, zegt Sonia Filali, oprichtster van lingerie- en badmodezaak Belly Bo (bellybo.be) in Antwerpen. “Ik twijfel er niet aan dat ze bestaan, maar je kunt ze op één hand tellen. Zij kunnen overal een bikini vinden. Maar zodra je buiten de afgebakende normen van de fashion valt, moet je al goed beginnen zoeken. De meeste merken hebben bikini’s in cupmaat B tot D, en binnen die maten is er een ruim aanbod voor verschillende omtrekken. Maar de andere maten zijn niet rendabel. Hoeveel bovenstukjes in maat 110A of 65E denk je dat er per jaar verkocht worden? Bijna geen, natuurlijk. Dus worden ze ook niet gemaakt.”

Tot een J-cup

Toch zijn er steeds meer merken die inspelen op bijzondere maten. Sommige doen dat met kleine veranderingen aan hun catalogus, andere zetten alles op alles om zoveel mogelijk vrouwen te kunnen bedienen. Zo blijft Marie Jo (mariejo.com) ook in zijn eerste badmodecollectie gewoon doen waarvoor het bij lingerieliefhebbers in België en omstreken zo bekend is geworden: zorgen voor een goede pasvorm. “Met onze lingerie hadden we, voor vrouwen met een A- tot een F-cup, al een groot publiek opgebouwd”, zegt Lieve Vermeire, head of design bij Marie Jo. “Voor hen maken we nu ook bikini’s en badpakken. Binnen die maten brengen we verschillende snitten en pasvormen. Broekjes gaan tot maat 46. Het uitgangspunt is dat er voor elk figuur iets flatterends tussen zit.”

Van elk model kun je tops in verschillende stijlen en maten combineren met ­verschillende broekjes in eventueel andere maten, net als bij zustermerk PrimaDonna, dat focust op iets grotere maten (tot H). Zelfs voor vrouwen die geen speciale cupmaat hebben, is kunnen combineren volgens Vermeire belangrijk. “Elke lichaamsbouw is anders. De manier waarop de borsten zijn ingeplant, hoe dicht ze bij elkaar staan, de hoogte, de stevigheid, het bepaalt allemaal in welk model een vrouw zich goed voelt.”

Voor een vrouw met een kleine boezem maar brede heupen – of andersom, een vrouw met een zware boezem die verder heel slank is – is het erg belangrijk om de stuks apart te kunnen kopen.

Claudia (25) behoort tot die laatste categorie. “Ik heb al sinds ik 16 ben moeite met het vinden van goed passende bikini’s. Ik heb een 70E-cup en een heel tengere lichaamsbouw, wat betekent dat ik voor broekjes vaak een extra small moet nemen. Maar het topje dat daarbij verkocht wordt, bedekt bij wijze van spreken enkel mijn tepels en biedt zeker niet de steun die ik nodig heb.”

Badmodemerk Eres (eresparis.com) hanteert hetzelfde principe, en brengt voor haar 50ste verjaardag dit jaar een Reeditions-lijn uit, met vijf bekende badmodecollecties uit de voorbije jaren in een nieuw jasje. Maar er zijn andere merken die daar nog verder in gaan. Zo gaat het sportieve Australische badmodemerk Moontide (moontide.com) bijvoorbeeld tot een G-cup met elke mogelijke omtrek, en tot maat 46 in broekjes. Daarnaast zijn ook hun badpakken verkrijgbaar in verschillende (zelfs voorgevormde) cupmaten. “Een vrouw draagt in het openbaar nooit minder kledij dan op het strand,” klinkt het bij de Australiërs. “Daarom is het onze missie om ook die outfits zo comfortabel en flatterend mogelijk te maken.” Het Belgische Anna Diva (annadiva.be) doet daar nog een schepje bovenop en gaat helemaal tot een J-cup.

Alternatief matensysteem

Monique (44) kreeg twee kinderen en voelt zich sinds de bevalling niet meer goed in haar vel, en al helemaal niet in bikini. “Mijn bikini is drie maten groter dan vóór mijn zwangerschappen. Daarnaast is alles ook niet meer zo strak als het vroeger was. Ik ga me nooit zeker genoeg voelen om met opgeheven hoofd over het strand te paraderen, maar ik wil me wel zo veel mogelijk op mijn gemak voelen. Mijn buik is mijn grootste probleemzone. Gelukkig zijn die hoge broekjes helemaal terug in de mode, daar kan ik alles fijn in verstoppen.”

Blue Ink (blueinkbeachwear.com) is een badmodemerk opgericht door Anisha Lalani, een Antwerpse die naar Dubai uitgeweken is. Het viel haar op dat er weinig modieuze strand- en badmode is voor vrouwen met ­bijzondere maten. De collectie begint bij maat 34 en gaat tot maat 50. Ook hanteert Blue Ink een alternatief matensysteem. “Wij werken niet met de traditionele maten, maar wij gebruiken 0, 1, 2, tot en met 8”, zegt Patricia Lopeze, verdeler. “Bij zwaardere vrouwen heeft dat een positief psychologisch effect. Als er in je broekje een cijfer 5 of 6 staat, geeft dat een heel ander gevoel dan 44 of 46. Veel vrouwen lopen niet graag met hun maten te koop, en onze maten geven hen een ander gevoel.” De collectie wordt ook geshowd door een model met maatje 44, waardoor het meteen duidelijk is hoe een bikini of badpak eruitziet als het gedragen wordt door iemand met een maatje meer.

Plussize model Ashley Graham. heeft een eigen badmodelijn.Beeld Photo News

Vooral dat laatste is erg belangrijk voor Christel (41). “Ik zie zoveel mooie bikini’s en badpakken. Op die modellen zit dat allemaal super, maar op mijn lichaam ziet het er toch helemaal anders uit. Het is niet zozeer dat ik met mijn maatje 42 een extreem grote maat heb, maar een bikini valt bij mij toch ­helemaal anders dan bij die Victoria’s Secret Angels.”

Wie het ook belangrijk vindt om ­collecties te showen op real life models, is webshop Asos (asos.com). Die gooit hoge ogen nu er gekozen is voor échte plussize modellen, onder wie Vivian Eyo-Ephraim, om de nieuwe ‘Curve swim wear’ – tot maat 56 én zeer betaalbaar – te tonen.

Daarnaast ontwikkelden bekende plussize modellen Ashley Graham (ashleygraham.com) en Gabi Gregg (gabifresh.com) elk hun eigen badmodecollectie voor iedereen tussen maat 36 en 54. Door middel van strategisch geplaatste openingen, prints en pasvormen bieden de merken ook de grote maten een modieuze bikini die sexy en jong oogt. Beide modellen vinden het belangrijk dat hun collectie niet alleen grote maten heeft, maar ook door vollere modellen geshowd wordt.

Kersenpitjes

Ook Anita (53) heeft het al heel haar leven moeilijk met het vinden van bikini’s. “Het grootste probleem vind ik dat de meeste ­badmode voor kleine maten, en dan vooral kleine cups, nogal snel kinderlijk zijn. Ik heb een 75AA-cup, dat zijn dus echt kersenpitjes, hè. Toen ik jong was, was dat niet zo erg. Maar hoe ouder ik word, hoe minder die bikini’s bij mijn leeftijd passen. Een bikini met sterretjes of felgekleurde bolletjes, dat past toch niet bij mijn leeftijd. Maar ik kan toch ook niet zonder bovenstuk aan het zwembad gaan liggen?”

Het goede nieuws is dat, hoewel de focus vaak ligt op een maatje meer als het gaat over ‘mode voor alle maten’, alle genoemde namen in dit artikel toch al bij maat 34, en soms zelfs 32 beginnen. Daarnaast beginnen merken als het Australische Sunseeker (sunseeker.com) al bij een AA-cup.

Als het gaat over ‘alle maten’ worden vrouwen met een maatje mínder nogal vaak over het hoofd gezien. Niet alleen als erover wordt gesproken op straat, maar ook in (bad)modecollecties. Want zij hebben het perfecte maatje, toch? Vaak wordt vergeten dat veel slanke of magere vrouwen dan wel een dunne taille hebben, maar meestal niet de rondingen om hun bikini’s te vullen. Net omdat de perceptie is dat slanke meisjes alles kunnen dragen, is het voor hen moeilijk om erover te praten. “Veel vriendinnen willen het niet horen als ik klaag over het zoeken naar een bikini”, zegt Jessica (27). Ergens snapt ze dat wel. “Ik ben slank, toch vind ik bijna nergens een mooie bikini.” Met haar 70A-cup komt ze vooral bikini’s tegen voor jongere meisjes die net borsten krijgen. “Uiteraard moeten zij bikini’s vinden. Toen ik 13 was, wilde ik er ook een. Maar is het te veel gevraagd om een exemplaar met een klein beetje sex-appeal te maken voor een vrouw van 27 met kleine borsten?”

HET LEED DAT 'PASKAMER' HEET

Je eigen onvolmaaktheden komen iets te nadrukkelijk naar boven ­wanneer je worstelt met een ­potentiële aankoop in de paskamer. Hier een paar praktische tips om de beproeving heelhuids, en mét nieuwe bikini, te overleven.

1. Kijk niet alleen naar de maat. ­Iedereen wil in een small passen. Maar een maatje dat groter is én beter zit, ziet er vaak beter uit. Bovendien ­verschillen maten van merk tot merk, dus laat je daar zeker niet door leiden.

2. Ook een bikini moet voldoende steun geven. Naar een beha die genoeg ondersteunt zijn we soms uren op zoek, maar met bikini’s zijn we sneller tevreden. Die heb je toch maar een paar uur aan, toch? Toch is het ook belangrijk dat je ook op het strand of aan het zwembad ­voldoende steun krijgt.

3. Een bikini mag gerust strak ­zitten. Denk eraan dat een bikini of badpak gemaakt is om nat te worden. In het water geeft de stof een klein beetje mee. Een bikini die in de paskamer dus tamelijk strak zit, zal waarschijnlijk perfect zitten na een duik in het zwembad of de zee. Hou wel in je achterhoofd dat ‘strak’ niet hetzelfde als ‘te klein’ is.

4. Vraag advies. Het personeel in ­lingerie- en badmodezaken helpt je graag. Als je je schaamt om door hen gezien te worden in bikini, zul je je op het strand ook schamen. Hun ­expertise zal je helpen de perfecte pasvorm te kiezen, zodat je je ook in bikini goed voelt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234